Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Op het forum hier heb ik gelezen dat de latere 1.6HDI met 115/120PK (blue-hdi?), geen last meer hebben van black sludge en dat je daar om de 20 of 30K pas de olie hoeft te verversen, waar het bij mijn C5 ph2 met 110PK om de 15K aanbevolen is.
Dit zal deels komen doordat de EGR minder hard hoeft te werken vanwege het ad-blue systeem.

Geinspireerd door de nieuw Peugeot 308 met 1.6HDI (120PK) van een collega, ben ik op zoek gegaan naar de verschillen.
De carterpan is hetzelfde, olie-koeler is anders bij een C5-3 en de 308, maar op het oog niet groter, de wisselaar zit onder een andere hoek, lastig te beoordelen of de koelcapaciteit beter is.

Het grote verschil zit in de olie-pomp, vanaf een bepaald orga nr. bij C5-3 en de 308, zit er een oliepomp op met 2 persuitgangen.
Mijn C5 heeft een pomp met 1 uitgang, de plek waar de 2e uitgang terecht komt van het nieuwe type, is afgeblind met een plug.
De grote vraag is, wat is het nut van 2 persuitgangen precies, er zal een reden zijn voor deze modificatie ???
De 308 heeft zelfs 2 uitvoeringen van deze pomp met 2 persuitgangen, er is een uitvoering waar de 2e uitgang dmv een electroklep open of dicht kan, soort thermostaat functie ???

Bijlage:
pomp1.gif


Afbeelding
Afbeelding


Bijlage:
pomp2.gif

Afbeelding


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


07 okt 2016 01:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Dat is dynamische oliedrukregeling

De nieuwe 1.6 is nog steeds 20 k km interval

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 okt 2016 20:00
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Aha, daar is die elektroklep voor neem ik aan, maar wat is dat precies "dynamische oliedrukregeling" ?
Die elektroklep zit niet bij elke nieuwe type pomp met 2 persuitgangen, ben benieuwd waarom men op dit type pomp over zijn gegaan ?


11 okt 2016 22:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Bij dynamische oliedrukregeling wordt de oliedruk elektronisch geregeld, en niet meer door een overdrukklep.
De oude pompen leveren druk en opbrengst afhankelijk van het toerental. Waarbij de regeling die er op zit wordt gedaan door een overdrukklep. In de meeste gevallen zal maximale oliedruk bereikt worden, en een overschot aan flow. Dit wordt afgeblazen via de regelklep, dus verloren energie.
Je kunt je voorstellen dat de ideale oliedruk toerental, maar ook belastingafhankelijk is. Zonder dat er energie verloren gaat. Het nutteloos rondpompen van olie kost nogal wat energie. Door de druk elektronisch te regelen ben je van dat probleem af.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 okt 2016 09:17
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Bedankt voor de uitleg, zoiets had ik al begrepen toen ik erop heb gegoogled, nutteloos rondpompen van olie schijnt wel 650watt op te kunnen slurpen.
Vraag is dan alleen, waarom een uitvoering met 2 persuitgangen en zonder elektroklep ?


12 okt 2016 09:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Dat weet ik niet. Dan zou ik me er in moeten verdiepen. Heeft het nieuwe onderblok dan niet gewoon twee oliedrukkannalen? Bijvoorbeeld één voor de kop en één voor onderblok?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 okt 2016 11:02
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Oude blok heeft ook 2 olie kanalen, de bovenste is afgedopt.
Olie toevoer naar de kop en onderblok is de meest logisch verklaring, beter smering en/of lagere thermische belasting van de olie, waardoor deze langer mee gaat ?

Ik kan er ook geen service bulletins over vinden, over de ontwikkeling van de olie-pomp.


12 okt 2016 11:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.