Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32 Berichten: 4468 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Op het forum hier heb ik gelezen dat de latere 1.6HDI met 115/120PK (blue-hdi?), geen last meer hebben van black sludge en dat je daar om de 20 of 30K pas de olie hoeft te verversen, waar het bij mijn C5 ph2 met 110PK om de 15K aanbevolen is. Dit zal deels komen doordat de EGR minder hard hoeft te werken vanwege het ad-blue systeem. Geinspireerd door de nieuw Peugeot 308 met 1.6HDI (120PK) van een collega, ben ik op zoek gegaan naar de verschillen. De carterpan is hetzelfde, olie-koeler is anders bij een C5-3 en de 308, maar op het oog niet groter, de wisselaar zit onder een andere hoek, lastig te beoordelen of de koelcapaciteit beter is. Het grote verschil zit in de olie-pomp, vanaf een bepaald orga nr. bij C5-3 en de 308, zit er een oliepomp op met 2 persuitgangen. Mijn C5 heeft een pomp met 1 uitgang, de plek waar de 2e uitgang terecht komt van het nieuwe type, is afgeblind met een plug. De grote vraag is, wat is het nut van 2 persuitgangen precies, er zal een reden zijn voor deze modificatie ??? De 308 heeft zelfs 2 uitvoeringen van deze pomp met 2 persuitgangen, er is een uitvoering waar de 2e uitgang dmv een electroklep open of dicht kan, soort thermostaat functie ???
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
07 okt 2016 01:28 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Dat is dynamische oliedrukregeling
De nieuwe 1.6 is nog steeds 20 k km interval
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 okt 2016 20:00 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32 Berichten: 4468 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Aha, daar is die elektroklep voor neem ik aan, maar wat is dat precies "dynamische oliedrukregeling" ? Die elektroklep zit niet bij elke nieuwe type pomp met 2 persuitgangen, ben benieuwd waarom men op dit type pomp over zijn gegaan ?
|
11 okt 2016 22:56 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Bij dynamische oliedrukregeling wordt de oliedruk elektronisch geregeld, en niet meer door een overdrukklep. De oude pompen leveren druk en opbrengst afhankelijk van het toerental. Waarbij de regeling die er op zit wordt gedaan door een overdrukklep. In de meeste gevallen zal maximale oliedruk bereikt worden, en een overschot aan flow. Dit wordt afgeblazen via de regelklep, dus verloren energie. Je kunt je voorstellen dat de ideale oliedruk toerental, maar ook belastingafhankelijk is. Zonder dat er energie verloren gaat. Het nutteloos rondpompen van olie kost nogal wat energie. Door de druk elektronisch te regelen ben je van dat probleem af.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 okt 2016 09:17 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32 Berichten: 4468 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Bedankt voor de uitleg, zoiets had ik al begrepen toen ik erop heb gegoogled, nutteloos rondpompen van olie schijnt wel 650watt op te kunnen slurpen. Vraag is dan alleen, waarom een uitvoering met 2 persuitgangen en zonder elektroklep ?
|
12 okt 2016 09:27 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Dat weet ik niet. Dan zou ik me er in moeten verdiepen. Heeft het nieuwe onderblok dan niet gewoon twee oliedrukkannalen? Bijvoorbeeld één voor de kop en één voor onderblok?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 okt 2016 11:02 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32 Berichten: 4468 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK
Oude blok heeft ook 2 olie kanalen, de bovenste is afgedopt. Olie toevoer naar de kop en onderblok is de meest logisch verklaring, beter smering en/of lagere thermische belasting van de olie, waardoor deze langer mee gaat ?
Ik kan er ook geen service bulletins over vinden, over de ontwikkeling van de olie-pomp.
|
12 okt 2016 11:10 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|