Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

lekke klep ew10a-rfj
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18067
Pagina 3 van 5

Auteur:  akooiman [ 09 okt 2016 14:26 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Heel goed bezig geweest :smt023 :smt023 :smt023

Auteur:  BJG [ 10 okt 2016 09:50 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Geen voeding dus.
Mooi dat het is opgelost

Auteur:  Yska [ 16 dec 2016 23:04 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Om maar even in de oude topic verder te gaan de c5 loopt prima alleen ,krijg ik weer het zelfde gezeur met koude start : start loopt goed met duidelijk verhoogd toeren tal 1100 na een minuutje
hoor je een relais tikken (gas?) dan zakt het toeren tal hij heeft het dan duidelijk even moeilijk (rommelig lopen) als het goed is hersteld hij zich maar dikwijls valt hij in nood loop ( M.M lampje knippert). dit doet hij op gas en benzine .
toen de "nieuwe" motor er in kwam was het even weg maar helaas.
van de week heb ik nieuwe bougies er in gezet en de thermostaat ver vangen .
de Temperatuur meter staat nu weer in het midden van de Schaal zo als normaal .
N.B. de bougies en thermostaat waren met de "nieuwe"motor meegekomen.
Maar het meest verbazende is dat vanochtend het M.M lampje doofde .
dat heb ik in de 160dkm dat ik met deze auto rijd slechts enkele malen mee gemaakt.
ik mis het bijna :lol: gelukkig blijft het service lampje (iets vaags met gordelspanners en zo) wel branden :| groet Ramiro

Auteur:  BJG [ 17 dec 2016 15:19 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Een knipperend mm lampje geeft aan dat er misfire is.

Dit kan komen door een probleem met de klepstoters, maar ook een probleem met de LPG-injectoren. Aangezien jij een relais hoort klikken zou het kunnen zijn dat de motor op dat moment overschakelt op LPG.

Auteur:  Zeevijver [ 17 dec 2016 15:58 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Kan zijn dat het relais slecht contact maakt tijdens het omschakelen.

Auteur:  BJG [ 17 dec 2016 16:09 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Er wordt niet middels een relais over geschakeld. De tik is de toevoerklep in de tank.

Auteur:  Zeevijver [ 17 dec 2016 16:20 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Klopt, maar ook middels een relais overgeschakeld op de lpg injectoren.

Auteur:  BJG [ 17 dec 2016 17:29 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Dat is niet correct.
De lpg regeleenheid simuleert een signaal voor de benzine injectoren voor de motorregeleenheid en stuurt lpg injectoren aan. Voeding op alle injectoren blijft aanwezig en wordt niet geschakeld.

Auteur:  Zeevijver [ 17 dec 2016 18:03 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Over welk merk cq type lpg systeem praat je het over dan?

Auteur:  Yska [ 17 dec 2016 18:47 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Mijn lpg is een ag damp systeem maar het maakt dus niet uit of de auto op gas dan wel benzine
draait (ik tank minstens een paar keer per jaar en heb de tank minstens half vol)
mijn idee is dat hij te vroeg over loopt van het start programma hoog stationair naar gewoon bedrijf .
als je gewoon gelijk gaat rijden heb je er geen last van .
en zo als reeds gemeld zitten er nieuwe klepstoters in , de olie blijft schoon ik heb nu 3500 km gereden en hij staat halverwege tussen max en min de oude motor gebruikte altijd 1 liter op 2,5 duizend

Auteur:  Zeevijver [ 17 dec 2016 19:00 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Dat zou op zich vreemd zijn omdat het stationair toerental door de ecu van je wagen geregeld wordt. Bij overschakelen van benzine naar lpg veranderd daar niks aan. Als er een verhoogd stationair toerental is voorzien zit dat in de ecu van de wagen en zal bij lpg gehandhaafd moeten blijven totdat de temperatuur hoog genoeg is dat deze op normaal stationair gaat lopen.

Auteur:  Zeevijver [ 17 dec 2016 19:05 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

AG heeft lpg systemen waar de overschakeling benzine naar lpg plaats vindt met een relais. Als een van de contacten is ingebrand kan dit storingen of een slechte loop van de motor veroorzaken.

Als ik zo terug lees is het wel met overschakelen. Ik den dat je motor management net te laat is om zich aan te passen aan de gas injectoren. Als de injectoren goed zijn afgestemd dan is de inspuittijd vrijwel gelijk aan de benzine injectoren. Wijken ze te veel van elkaar af dan verloopt de overgang met horten en stoten. Dit omdat de inspuittijden anders zijn.

Mss tijd om het voor te leggen bij een lpg inbouw station?

Auteur:  BJG [ 17 dec 2016 19:20 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

@ Yska: Dus als je de wagen op benzine zet heb je dezelfde klacht? Dus zonder dat hij overschakelt op LPG? Dat correspondeert dan weer niet met het horen van een tik/klik.
Het zou helpen als je het freeze frame van de foutcode er bij zou kunnen geven.
Verder helpt het als we precies weten wanneer de klacht zich voordoet.

Het IAW injectie systeem dat jij hebt is gevoelig voor de juiste inleerprocedure. Het kan helpen de adaptiewaarden te (laten) resetten en de inleerprocedure te volgen (koude motor!!!).

Hoe dan ook is er misfire gedetecteerd. Dit betekent dat de rondloop niet goed is, hetgeen correspondeert met je omschrijving van rommelig lopen.

Benzine injectoren vervuilen en worden minder door het rijden op LPG. Mogelijk helpt een injectorreiniger in de tank.

Natuurlijk blijft het lastig van afstand hier iets echt zinnigs over te zeggen.

@zeevijver: Er zijn bij mijn weten geen AG installaties die met relais werken. We hebben het hier over SGI. Met een relais deden ze vroeger omdat er toen geen regeleenheden waren en afsluiters moesten worden bediend.

Auteur:  Zeevijver [ 17 dec 2016 19:28 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Bij de vraag welk systeem werd AG geantwoord BJG en daar ging ik van uit. Er zijn nog steeds systemen die middels een wissel relais werken en AG is er een van.

Auteur:  BJG [ 17 dec 2016 20:27 ]
Berichttitel:  Re: lekke klep ew10a-rfj

Ik leer graag bij. Welk AG systeem heeft een wisselrelais voor omschakeling?

Pagina 3 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/