Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Auteur |
Bericht |
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Een collega van me is gestrand in Oostenrijk met een 2.0 HDi 16v.
Geen vermogen meer. Start prima, alleen wel met zwarte rook en flinke dieselstank.
Bergop betekend dat de temperatuur flink oploopt en je een plaatselijke mistbank veroorzaakt.
Gek genoeg geen enkele foutmelding met de OBD II uitlezer.
Iemand een idee wat een nieuwe cq gereviseerde turbo kost en of het beter is de auto aldaar te fixen of deze toch echt maar naar NL op transport te zetten?
|
05 aug 2016 23:06 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
met een kapotte turbo niet verder mee rijden , de motor kan op hol slagen naar gelang hij stuk is
|
06 aug 2016 10:26 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Gaat hij gelukkig ook niet doen. Staat nu bij een Oostenrijkse garage. Grote vraag is alleen wat slim is: aldaar repareren of met vervangend vervoer terug en de auto op de ambulance.
|
06 aug 2016 15:30 |
|
|
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Als hij zelf kan sleutelen , zou ik met vervangend vervoer naar huis gaan.
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018 Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
13 aug 2016 15:57 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
De garage aldaar vraagt een monsterlijk bedrag. Wat de afweging lastig maakt of het slopen of repareren wordt is dat ik geen indicatie heb wat een normaal bedrag is voor deze reparatie.
|
13 aug 2016 18:00 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
welke motor zit erin? of geef je vin nummer ,dat mag via PB
|
13 aug 2016 18:15 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Een HDi 16 klepper met 136 PK moet op z'n minst een PH2 zijn, die zat niet in een PH1. Dat zo zijnde, kan ik me niet goed voorstellen dat je die "achterlaat voor de sloop".
Weet je het bedrag dat die garagist ervoor in rekening wil brengen?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 aug 2016 18:39 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Als ze die achterlaten.......ga ik hem ophalen......
_________________ Zeg maar André
|
13 aug 2016 19:07 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Even in de DB gekeken.... Daar zie ik dat alle DW10BTED motoren, dat zijn de 136 PK 2 liter 16-klepper HDi's, al-dan-niet voorzien van een FaP, dezelfde turbo's gebruiken. Zowel in de PH2 als in de PH3 is dat het geval. Aan zo'n turbo zou te komen moeten zijn, lijkt me Voor het vervangen op de auto staat bij een PH2: 4,6 uur. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 aug 2016 19:31 |
|
|
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Turbocompressor vervangen is bij vrijwel alle merken en types een kostbare zaak. Bij auto's met lage 2ehandswaarde komt het omslagpunt repareren/afstand van doen sneller in beeld.
Je kunt je dan afvragen of het wel verstandig is een auto met turbo te nemen Vaak betreft het relatief lichte motoren met geringe cilinderinhoud waaraan -om er extra vermogen uit te krijgen een Turbocompressor is toegevoegd. Ook maken deze meer toeren als die met grotere cilinderinhoud....
Kosten voor verwachte kortere technische levensduur van slijtagegevoelige onderdelen, Jaarkilometrage, onderhoudskosten, en overige onderhoudskosten moet je dan afwegen tegenover de verwachte brandstofbesparingskosten van Auto's met Turbocompressor...
Hoe ingewikkelder ze het maken des te storinggevoeliger het wordt. Onderdelen die er niet in zitten kunnen geen storingsoorzaak zijn en vergen geen aanschaf- en onderhoudskosten.
Dat die van mij geen turbo heeft gaf niet de doorslag bij aanschaf maar is wel een prettige bijkomstigheid.
|
13 aug 2016 20:34 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Het is een manier van redenatie. Niet de mijne, het komt een beetje neer op: Doe mij maar een auto zonder opties, want het kan allemaal kapot...... Maar uiteraard mag iedereen voor zich zelf weten wat wijsheid is
_________________ Zeg maar André
|
13 aug 2016 21:06 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Zoek eens een diesel zonder turbo Vroegah waren die er, tegenwoordig echt niet meer.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 aug 2016 22:51 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Ja en dat was een succes.. Met een 1,9 diesel berlingo naar de wintersport.. Als ik er aan terug denk breekt mij weer spontaan het angst zweet uit..
Je zus zeg, wat was dat een ramp
|
14 aug 2016 10:09 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Auto heeft 380K gelopen. Is van 2005, dus is op het randje. Aan de andere kant heb je voor 1000 EUR geen vergelijkbare auto.
Via Ebay is een turbo voor 300 EUR te vinden. Mocht iemand op het forum er nog eentje hebben dan heeft dat de voorkeur.
4.6u geeft een goede indicatie.
Dank voor info. Hier kan ik mee verder.
|
14 aug 2016 21:34 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kapotte turbo 2.0 HDi 16v 136
Neem ook eens contact op met 112-Turbo in Utrecht.
Ze hebben veel gereviseerde turbo's op voorraad, en werken met een ruil systeem. Mijn gereviseerde turbo was toen onder de 300 euro....
Hij zit in hetzelfde pand als Knopper Citroen garage(geen dealer)
_________________ Zeg maar André
|
14 aug 2016 22:29 |
|
|
|