Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Emissiestoring 2.0 HDif 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Emissiestoring 2.0 HDif
Sinds een week heb ik een hinderlijk probleem voor wat betreft de bekende emissiestoring.
Vorige week vrijdag tijdens een lange rit naar Enschede begon de auto licht in te houden tot aan uitvallen toe. Hierbij ging vrijwel meteen het emissielampje branden. De auto verloor veel kracht, liep op 3 poten en rookte licht bij gasgeven. Ben met een gangetje van 90 a 100 naar een afrit gereden alwaar de auto uitviel bij het stoplicht. De auto startte direct en liep meteen weer goed al bleef de emissiestoring aanwezig. De volgende dag de Lexia aangesloten en naast andere niet relevante storingen kwam er een melding omtrent een electroklep brandstof tevoorschijn, zie screenshot. Na het wissen bleef de emissiestoring 3 dagen weg en toen deze terugkwam gaf de Lexia dezelfde storing. Wederom gewist en kwam na een dag weer terug.
De auto moest APK gekeurd worden en heb dit afgeblazen daar met deze storing een goedkeuring onwaarschijnlijk was. Toen ik de auto nadien startte verdween de storing spontaan. Naar Oldenhage gebeld en kon de auto neerzetten met een kleine kans dat ze er naar konden kijken. Dit is niet gelukt en de storing kon met de gebruikte eenvoudige OBD-lezer ook niet meer gevonden worden. Heb de auto vanavond maar weer opgehaald en na de derde start en 5 km was de storing terug nadat de auto enorm inhield. Dat inhouden duurde maar even en kon normaal de rit vervolgen. Mijn idee is nu om net voor de APK de storing maar te wissen, als deze niet spontaan verdwijnt, zodat de keuring, hopelijk, door kan gaan.

Nu kwam ik tijdens een zoektocht op het forum de volgende opmerking van Menno tegen.

Is dit een 2.0 HDiF ??
Hiervan gaat regelmatig het drukventiel van de brandstofinspuiting kapot.
Kan allerlei foutmeldingen opleveren , niet een al te duur onderdeel ...

Dit klinkt als mijn probleem, heeft iemand hier verder nog ervaring mee?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


05 aug 2016 22:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
Kleine toevoeging, waar zit dit drukventiel dan kan ik de connector in elk geval controleren.
Op bijgevoegde screenshot is te zien dat de gewenste druk niet gehaald wordt.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


05 aug 2016 22:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
dat contact zit op de com lat , is niet goedkoop


06 aug 2016 10:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
Ik weet niet wat een com lat is, ik zie de inspuitgalerij met daaronder een sensor maar aan de bestuurderszijde bovenop het blok zie ik een sensor/????? die lijkt op wat ik op internet vond. Inderdaad niet goedkoop, vanaf 100 euro. Hiervan heb ik de connector ingespoten met contactspray. De storing is zonder reset verdwenen en een dag weggebleven voor wat het waard is. Morgen een lange rit en komende woensdag de APK.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


07 aug 2016 00:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 jul 2013 19:56
Berichten: 21
Woonplaats: Leeuwarden
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
Motortoerental is wel heel laag! 256t/min!


07 aug 2016 19:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
ik zie de inspuitgalerij met daaronder een sensor ; dat is hem


07 aug 2016 20:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
Hier worden wat zaken door elkaar gehaald:

Het drukregelventiel is een actuator op de brandstofpomp.
De druksensor is een sensor op de rail.

De storingscode open circuit gaat over de opbrengstregeling en dus het circuit drukregelaar op de brandstofpomp.

Verder is 256 rpm een prima starttoerental en niet te laag.
De oorzaak van het niet halen van de druk zit gezien de storingscode dan ook zeer waarschijnlijk in het niet functioneren van de drukregelaar. Die is bij het Siemens systeem (in tegenstelling tot het Bosch systeem) in rust gesloten, dus komt er niet genoeg brandstof.

Nooit zomaar iets vervangen, dat is gokken.
Meet eerst of je 12V voeding hebt op de regelaar, en daarna of er aansturing is.
Aangezien er ook een storing mbt de laadrukregeling is op geslagen sluit ik niet uit dat je een voedingsprobleem hebt (zelfde voeding als oa laadruk magneetklep vanuit BSM)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 aug 2016 12:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
Dank BJG, je omschrijving bevestigd wat ik voor ogen had na wat deduceren en reduceren. Nu op dit moment de auto weer goed loopt, voor hoelang weet ik niet, hangt de motor weer ouderwets aan het gas en het wat schokkerig oppakken vooral bij koude motor is verdwenen. De druk was aan variaties onderhevig en dan is een emissiestoring het gevolg. Toen de motor uitviel was er tijdelijk helemaal geen druk en of dat nu komt door die klep of een haperende brandstofpomp is nog niet duidelijk. De lexia heeft het toch over een electroklep al is dat uiteraard een voorgeprogrammeerde tekst en als de pomp niet levert kan dat eventueel ook. De sensor heeft dus gelijk, is niet de oorzaak en hoop dat het bij die drukregelaar blijft. Waar zit deze overigens? Wordt vervolgd.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


09 aug 2016 00:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
Blijkbaar heeft mijn connectorreinigingsaktie succes gehad. De auto is storingsloos door de APK gerold zij het dat de Xenons wat knipperden. Nooit iets van gemerkt, alleen dat de lichtopbrengst teruggelopen was zodat er al een paartje Osrams uit China klaar lag. Die zijn gemonteerd en wat een licht nu weer. Als de emissiestoring nu nog twee weken wegblijft verklaar ik de auto genezen.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


12 aug 2016 00:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
We zijn intussen 3 weken verder en geen emissiestoring meer gezien. Het verhaal over de Xenons staat elders, maar de auto rijdt buitengewoon prettig met een fraai lichtbeeld in het donker.
Dit draadje kan dicht schat ik in.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


04 sep 2016 01:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissiestoring 2.0 HDif
Toch maar niet dicht zie ik en dat is wel relevant voor de laatste update omtrent de emissiestoring.
De storing kwam drie maal terug sinds september 2016. Wat gerommel aan de sensorconnector leek te helpen maar de auto liep wat rommelig vooral onder koude omstandigheden. Dit weet ik aan defecte gloeibougies die de Lexia aangaf. Bij 420 dKm is de distributieriem vervangen en tevens de gloeibougies. Tot mijn verbazing startte de auto in de afgelopen paar vriesdagen in een keer maar liep kortstondig op drie cylinders en kwam er lichtblauwe walm uit de uitlaat. Dat had ik niet verwacht met vier nieuwe gloeibougies. Eind vorige week direct na het starten een emissiestoring. Dit keer keek ik niet naar de connector maar naar de dieseltoevoer. Er zaten wat luchtbelletjes in en heb de ontluchtnippel even geopend en in de balg geknepen. Hierbij leek er wel wat lucht vrij te komen. Er waren geen belletjes meer zichbaar na het starten. De auto reed merkbaar beter en voor de zekerheid heb ik zondag een slangetje op de nippel gezet en net zolang doorgepompt totdat er geen lucht meer in het opvangreservoir zichtbaar was tijdens het doorpompen. Dat duurde wel even maar ben er nu zeker van dat het brandstoffilter geheel vrij van lucht is. Hoe het daarin gekomen is zou ik niet weten maar weet wel dat dit mijn onregelmatige emissiestoringen heeft veroorzaakt. Toch iets om in je achterhoofd te houden en in mijn geval heeft dit 20 dKM geduurd. Heb de oorzaak gezocht in langzaam stervende injectors, foute diesel, een verstopt brandstoffilter en vervuilde connectors maar dit kan dus ook en had al regelmatig naar de dieseltoevoer gekeken zonder afwijdingen te constateren.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


14 maart 2017 00:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.