Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Stotterende 1.8 LPG 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jun 2012 23:44
Berichten: 42
Woonplaats: Castricum
Auto: C5 berline
Opties: Alleen als mijn vrouw meerijdt.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 088891
Productienummer: 10721
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 380000
Kleur: KRS - Vert Galant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Stotterende 1.8 LPG
Na jaren zonder problemen heb ik dan ook eindelijk eens iets aan mijn C5. Sinds december 2015 stottert mijn C5 op gas bij koude motor. Dat begon met wat schokjes, maar komt uiteindelijk neer op echt haperen (en heviger schokken).

Vorig jaar was mijn bobine overleden, daar is een nieuwe voor gekomen. Omdat die na een paar maanden toch weer de verdachte leek te zijn, hebben we die vervangen voor eentje die nog op de plank lag (gebruikt). Dat bleek uiteindelijk ook niet het probleem te zijn.

De oude bobine is waarschijnlijk of mogelijk overleden door olie lekkage vanuit het kleppendeksel, maar die pakking is inmiddels vernieuwd. Ik ben uitgekozen bij een gas-garage, die mij vroeg of er tegelijk (!) een nieuwe bobine en bougies in zijn gegaan. Nee, dus gelijk gedaan vorige week. Probleem bleef. We kwamen uit oude verdamper (inclusief druk-sensor). Die zijn vervangen, ook de bougies (nieuwe gasbougies van Bosch) zijn vervangen voor NGK normaal.

Probleem is gebleven. EGR sluit ik uit, want het middengebied fungeert verder best goed, ook bij stationair slaat de motor over en dan staat de EGR open. Computer is uitgelezen, geen storingen.

Op dit moment heb ik het idee dat de motor ook slecht rijdt op benzine, maar vandaag leek dat juist wel weer mee te vallen (wel degelijk lichte schokjes). De auto houdt vooral in bij vermogensvraag. Hij blijft slecht lopen en echt haperen totdat de motor ruim op bedrijfstemperatuur is; laat ik zeggen na een kilometer of 25 houdt het op.

Op een rijtje :
- nieuwe bobine
- nieuwe bougies (zowel gas Bosch als NGK normaal)
- geen olielekkage
- geen laag koelvloeistofpeil
- geen storingen (storing uitlaatgas komt soms opzetten en verdwijnt net zo snel, echter dat is al 4 jaar zo)
- auto is uitgelezen (niks)
- injectoren worden uitgesloten want ook op benzine is de auto twijfelachtig
- 5W40 olie (of 5W30 weet ik even niet)
- 380k op de teller

Het leest waarschijnlijk wat rot weg dat ik het probleem mogelijk ook op benzine heb (da's vrij makkelijk te merken natuurlijk), maar ik heb toch het idee dat dat de ene keer erger is dan de andere keer. Op gas is het geen rijden. Totdat de auto echt lekker warm is, dan rijdt hij super.

De auto houdt erg in bij koude motor op gas. Motor hikt op stationair.

Ik ben eigenlijk radeloos, maar zag in oudere topic hierover dat er ergens een temperatuursensor zit die ellende kan geven bij de ph1. Klopt dit ? Welke sensor is dit ? En kan dat problemen geven als hierboven beschreven ?

Ik ben eigenlijk inmiddels radeloos, rij nu 6 maanden zo. Dat is niet door mijn garage laswel het feit dat ik de auto ontzettend veel gebruik en hem al een paar keer heb laten staan zonder resultaat.

Het moge duidelijk dat met warme motor ik geniet zoals je hoort te genieten van een C5 !


04 jul 2016 19:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Allereerst zorgen dat de motor op benzine vlekkeloos draait:

- map sensor schoonmaken en controleren op juiste werking,
- stappenmotor en gasklephuis schoonmaken,
- met diagbox/lexia het motormanagement resetten en adaptieve waarden wissen,
- controleer juiste elektrodeafstand voor de bougies (0.6mm)
- lekkages en valse lucht uitsluiten,
- lekkage in vacuumslangen uitsluiten,

En dan weer verder kijken.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


04 jul 2016 22:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
misschien geeft de lexia je wat meer uitleg


04 jul 2016 22:35
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jun 2012 23:44
Berichten: 42
Woonplaats: Castricum
Auto: C5 berline
Opties: Alleen als mijn vrouw meerijdt.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 088891
Productienummer: 10721
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 380000
Kleur: KRS - Vert Galant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Stotterende 1.8 LPG
GW-tje

Bedankt voor de reactie.

Weet jij zo 123 waar de map sensor zit op deze motor ? En de stappenmotor zit naast de gasklep neem ik aan ?

Auto is al (vaker) gereset sinds deze klacht. Geen foutcodes, alleen bij de storing uitlaatgas (wsl van die verwarming bij de lambda). Ik weet niet of Lexia hetzelfde is als de computer waar ik op wordt aangesloten, is een dag.kast van Bosch via de OBD stekker.

Bougies kan ik controleren, maar lekkages opsnorren lijkt me nogal een lastig verhaal ?


04 jul 2016 22:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
eerst is uitlezen met de lexia , gokken daar zijn kantoren voor ;)


04 jul 2016 23:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Doe maar wat Willy4 zegt.......

Eerst maar EENS uitlezen met de Lexia.

:smt023

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


05 jul 2016 08:49
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Uitlezen is altijd handig idd ...
En bij LPG zoals GW aangeeft zorgen dat hij eerst op benzine vlekkeloos loopt

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


05 jul 2016 08:58
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jun 2012 23:44
Berichten: 42
Woonplaats: Castricum
Auto: C5 berline
Opties: Alleen als mijn vrouw meerijdt.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 088891
Productienummer: 10721
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 380000
Kleur: KRS - Vert Galant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Ik er iemand in de omgeving Alkmaar/Amsterdam met een Lexia en tijd ?


05 jul 2016 10:02
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jun 2012 23:44
Berichten: 42
Woonplaats: Castricum
Auto: C5 berline
Opties: Alleen als mijn vrouw meerijdt.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 088891
Productienummer: 10721
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 380000
Kleur: KRS - Vert Galant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Ik sta nu in de garage; MAP sensor schoongemaakt, was niet erg vuil. Gasklephuis ook netjes, niet erg vies. Stekkertjes even schoongemaakt en ingespoten. De stekker van de potentiometer was wel erg vettig. Heb de auto nog niet gestart, maar was nog wat aan het lezen over die elektrodenafstand van de bougies.

Ik zag dat daar hier ook al ellenlange discussies over zijn geweest. Mijn auto heeft al 4 jaar (150k km's) gasbougies. Bosch FR7NI332S, elektrodenafstand is 0,7. Vorige week heeft de gasspecialist de verdamper vervangen ($$$) en er NGK LFR5B bougies ingezet. Elektrodenafstand 0,9 zo te lezen. Het idee erachter is dat de gasspecialist zegt dat dat de bougies zijn die erin horen. Als hij daarmee goed rijdt dan ga je naar je gas kijken.

Nu heb ik het gevoel dat de auto daar juist nu ook (of in ieder geval meer) slechter op rijdt, op gas, maar ook op benzine. Als ik hier ook lees dat de elektrodenafstand 0,6 moet zijn begin ik helemaal te twijfelen. Mijn garage vond het ook ... Maar goed, het verhaal van de gasspecialist klinkt ook niet onaannemelijk.

Ik overweeg nu toch voor vertrek hier die Bosch bougies (0,7) er weer in te draaien. Is het wijsheid de elektrodenafstand zelf te verkleinen naar 0,6 ?


06 jul 2016 21:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
0,6mm heb je echt nodig, anders wordt je bobine veel te zwaar belast. Die kan ondertussen al een flinke optater gehad hebben. Ik zou deze gasspecialist mijden want dat zou hij als eerste moeten weten. 0,9mm hoort bij rijden op benzine.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


07 jul 2016 12:38
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jun 2012 23:44
Berichten: 42
Woonplaats: Castricum
Auto: C5 berline
Opties: Alleen als mijn vrouw meerijdt.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 088891
Productienummer: 10721
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 380000
Kleur: KRS - Vert Galant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Dankjewel voor je reactie.
Vandaag nog niet aan toe gekomen om de afstand te verkleinen, dus vooralsnog alleen terug naar de gasbougies (0,7). Hij schokt dus nog, maar met de NGK's was het echt geen rijden, ik ben bang dat dat niet lang goed is voor de bobine.

Kun jij iets meer vertellen over die elektrodenafstand ? Ik wil je best geloven, maar ik wil het vooral begrijpen. Ik heb gisteravond talloze onderwerpen gelezen en er zijn zoveel verhalen over gasbougies, al dan niet en aanverwante zaken.

Vandaag toch nog even de EGR ter sprake gebracht bij de garage, maar hij denkt dat dat geen oplossing is. Toch overleg ik om de stekker eerdaags eens los te trekken. Probleem zou dan vooral voelbaar moeten zijn bij stationair, onderin het toerengebied en bovenin ? Ik heb wel het gevoel dat de probleem vooral onder de 2500 toeren zitten eigenlijk. Maar ik trek ook zelden flink door. Soms uit boosheid over het stotteren en heb dan wel het gevoel dat ik hem 'erdoorheen trek'. Echter, dit gebeurt dus zelden, ik ben niet zo'n hardrijder.

Ik heb overigens gisteravond nog even aan de OBD gehangen. 2 Storingen, 1 ben ik alweer kwijt ('stofzuiger' verhaal bij het starten van de auto, heb ik al heel lang, komt steeds terug, ik geloof 'storing uitlaatgas'). En toch ook een incidentele melding op de EGR. Gelijk alles opgeslagen en gereset, vandaag alleen de eerste melding terug gevonden.


07 jul 2016 19:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Hier klik kun je de uitleg daarover lezen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


08 jul 2016 08:08
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59
Berichten: 396
Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
Botak, garages met veel ervaring op het gebied van Citroëns op LPG en enigszins in de buurt zijn:

Ger Bruin in Winkel
Garage Rene in Breezand

Met name de laatste heeft al veel LPG problemen opgelost.

Succes, Frank

_________________
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF


08 jul 2016 13:09
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jun 2012 23:44
Berichten: 42
Woonplaats: Castricum
Auto: C5 berline
Opties: Alleen als mijn vrouw meerijdt.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 088891
Productienummer: 10721
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 380000
Kleur: KRS - Vert Galant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stotterende 1.8 LPG
GW-tje schreef:
Hier klik kun je de uitleg daarover lezen.


Bedankt. Het zou mij niks verbazen dat als ik die 0,7 naar 0,6 krijg het probleem helemaal gefixed is. Vreemd genoeg rijdt de auto echter op benzine al slecht op de normale bougies. Al zou ik het hele gasverhaal weg laten, dan rijdt auto niet lekker op 0,9 en een stuk beter op 0,7.

Er is wel een duidelijk verschil te merken.


09 jul 2016 07:03
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 jun 2012 23:44
Berichten: 42
Woonplaats: Castricum
Auto: C5 berline
Opties: Alleen als mijn vrouw meerijdt.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 088891
Productienummer: 10721
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 380000
Kleur: KRS - Vert Galant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Stotterende 1.8 LPG
@Rvs63486
Thanx !
:smt023


09 jul 2016 07:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.