Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
In dat document staat ook: Citaat: Ontvangst via een analoge verbinding van het signaal van de thermosensor koelvloeistof door de motormanagementcomputer Verzenden van informatie over de koelvloeistoftemperatuur en de waarschuwing voor een te hoge temperatuur naar de BSI1 door de motormanagementcomputer via het netwerk CAN Ik vat dat zó op dat er een analoog signaal, dus proportioneel komt vanaf de sensor. En dat de UCU dat "vertaalt" naar een proportionele aansturing van de electronica in de fan. Bijlage: Aansturing Fan.jpg Daarin is 1220 de sensor, 1320 de ECU en 1513 de fan. Het bijbehorende schema: Het relais is er voor de uitvoering van het noodprogramma, naar ik denk. Als er geen info binnenkomt vanaf de thermosensor, of als er te hoge/verkeerde druk is in de A/C (8009) treedt dat dan in werking en gaat de fan voluit blazen. Zó lijkt me dat logisch Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jun 2016 15:28 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Waarom meten jullie de aansturing niet en vergelijken die met de temperatuur en de uitgelezen waarde van snelheid van de koelfan?
Als je dan ook het eventuele terugkoppelsignaal meet denk ik dat je dan wel genoeg ziet om te kunnen concluderen of, en waar er dan eventueel iets fout gaat.
Waren er nog specifieke foutcodes in motormanagement aanwezig? Die zouden er voor kunnen zorgen dat er een noodprogramma wordt gehanteerd ipv een variabele regeling.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 jun 2016 15:47 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
@JW In doc B1GB3BP0 staat er Citaat: Tijdens het ontluchten van het koelsysteem wordt de thermostaat automatisch op 89C afgeregeld Is dit ergens te activeren? @BJG Er waren geen specifieke storingen mbt de koeling, wel een aantal met betrekking tot emissie. deze zijn nog voor het warm draaien gewist. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
28 jun 2016 16:38 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dit ken ik niet. De enige logische verklaring die ik kan geven is waar jij ook aan denkt: de thermostaatverwarming aansturen. Dan moet dat met de tester kunnen, nog nooit gezien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 jun 2016 16:58 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Zou het kunnen zijn dat dit gebeurt tijdens het ontluchten volgens procedure B1GI2HP0 Aftappen - vullen - ontluchten : Het koelsysteem INJECTIE EW10A? Daarin staat: Bijlage: Aftappen - vullen - ontluchten Het koelsysteem EW10A.jpg Dat zou dan gebeuren als die fase bereikt is waarbij de fan aanslaat. Wellicht wordt dat dan opgeslagen bij het uitzetten van de motor. Overigens, uit een eerdere posting van BJG meen ik me te herinneren dat die gestuurde regeling van de thermostaat in feite een verwarminkje is die de thermostaat zonodig wat sneller doet openen. Velen vervangen de thermostaat door eentje zonder die regeling, met een ander temperatuur bereik. Als ik dat verkeerd onthouden heb corrigeert BJG me wel Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 jun 2016 17:01 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
@Bjg, meten is weten......maar als je niet weet wat je moet meten Hou er rekening mee dat niet iedereen dezelfde kennis bezit, svp........
_________________ Zeg maar André
|
28 jun 2016 21:29 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Excuses. Heb je iets van een scoop, een multimeter of een led tester? @JW ik verwacht niet dat dit als ontluchten wordt herkend. Je omschrijving van de elektrische thermostaat is correct
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 jun 2016 21:38 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Multimeter en ledtester heb ik wel, het gaat er mij meer over wat ik moet meten.......stroompjes/spanning/weerstand? En hoeveel van ieder
_________________ Zeg maar André
|
28 jun 2016 22:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Ik heb hier even geen schema bij de hand. Maar de koelfanmodule heeft een voeding en massa nodig. Daarnaast is er een signaal voor aansturing. Mogelijk ook een aansluiting voor een signaal voor terugkoppeling.
Meet de voeding12V en de massa 0V Meet het aanstuursignaal dat is mogelijk duty cycle (te zien met led tester), daarna met multimeter controleren of de spanning stijgt of daalt wanneer er meer aansturing gewenst is (hogere temperatuur) Dan weet je of er aansturing is. Zo ja dan zit het probleem in de module, zo niet dan moet je het zoeken richting aanstuurkant/voorwaarden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 jun 2016 20:13 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Het schema is naar je onderweg Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 jun 2016 21:23 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Thx JW
Op de grijze stekker moet op 3 12V staan. Op 2 en 1 meet je het aanstuur en terugkoppel signaal Dit kun je met de multimeter doen.
Ben benieuwd wat daar uitrolt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 jun 2016 23:50 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Om nog eens terug te komen op dit verhaal........
Ik heb nog niets gemeten, maar ben eerst nog eens het ontluchten gaan bekijken. Hiervoor een behoorlijk mannelijke trechter aangeschaft en deze voorzien van vulkaniserend rubber zodat het goed afsluit.
Na dit proces, de motor af laten koelen en met de lexia bekeken wat nu de metingen waren. De waarde komt nu niet meer boven de 109.9 graden. Wat opvalt is dat wanneer de motor gestart wordt en je het gas niet aanraakt, het system rustig oploopt tot 109 graden en dan weer terug zakt richting 100 graden. Zodra je een keer goed gas gegeven hebt gaat de fan ook meedoen en zakt de temperatuur tot ver onder de 100 graden.
Hierna een testrit gemaakt hier door de wijk en een stukje provinciale weg. Ongeveer 25km, en in al die tijd heeft de fan een keer gedraaid, en is de temp onder de 110 graden gebleven. Pas bij terugkomst en stilstaan sprong de fan meteen weer aan. maar nog steeds onder de 110 graden. Aangezien de thermostaat pas bij 105 opengaat zijn het eigenlijk dus goede waardes, ook in vergelijk met de C5 van Icemans zwager.........
SVP de lucht temp negeren, aangezien de metingen met gesloten kap zijn gedaan en de aanzuigbuis nog niet geplaatst was. Met de kap open kwam de temp amper boven de 100 graden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Zeg maar André
|
01 jul 2016 17:13 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Betekent dit dan nu dat alles werkt zoals het hoort?
En vergelijkbaar met die andere die je getest hebt. Dat zou betekenen dat de variabele regeling eigenlijk niet werkt/aanwezig is? Was dit bij die andere ook zo?
Mi moet de regeling variabel zijn aan de hand van de motortemperatuur en de hogedruk van het aircosysteem.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 jul 2016 22:15 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Dat dacht ik ook, vandaar mijn posting een paar dagen geleden: JW-C5 schreef: Begrijp ik hieruit dat het een "aan-uit" is, met alleen op 100% draaien als die 110 graden bereikt wordt? Volgens het eerder geciteerde en aan jullie opgestuurde document D4EA7PP0 Werkingsprincipe : Koelsysteem, waarbij gerefereerd wordt aan "koeling geregeld door een elektronische regelaar" zou dat een geleidelijke inschakeling moeten zijn: Citaat: -- Als de temperatuur 97°C wordt, zal de motormanagementcomputer de lage snelheid van de beide koelventilatoren inschakelen -- Tussen 97°C en 105°C stuurt de motormanagementcomputer de regelaar geleidelijk aan -- Als de temperatuur 105°C wordt, zal de motormanagementcomputer de hoge snelheid van de koelventilatoren inschakelen. Dat hier over ventilator en gesproken wordt hebben we al eerder besproken. Dat heeft er mee te maken dat sommige motoren daarmee uitgerust zijn. Als er nu alleen sprake is van 100% bij 110 graden, klopt er toch iets niet. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 jul 2016 22:36 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Bij hoeveel graden zou de koelventilator moeten draaien?
Ja je hebt gelijk die vraag stelde jij ook al
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 jul 2016 23:57 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|