ouderdom komt met de jaren...
Vanwege de meivakantie een uitstapje naar het zuiden gemaakt, een weekje naar Spanje. Tijdens de terugreis heeft de C5 (2.0 HDi automaat uit 2003) de 3 ton aangetikt:
Helaas verliep de reis niet geheel vlekkeloos voor de auto. Op de heenreis kwam er op totaal onduidelijke wijze een steen tegen de voorruit en daar zit nu echt een gaatje in dus die moet vervangen. Gelukkig heb ik een glasverzekering bij de auto dus dat scheelt iets. Ik heb begrepen dat je op je hoede moet zijn voor "nep" ruiten waarbij de regensensor niet meer werkt. Iemand een idee welk merk ik moet hebben?
Verder liet de airco het afweten. Ik vermoed dat deze alleen bijgevuld hoeft te worden. Zijn hierbij nog dingen die ik moet weten?
Dan nog een permanente storing "ruitensproeiervloeistof bijvullen" die maar bleef terugkomen, deze is inmiddels na een paar dagen stilstand verdwenen.
Maar het meest bevreesde probleem is dat de auto soms geen vermogen meer leverde. Bij koude motor ging het eigenlijk wel goed maar eenmaal warm wilde hij lang niet op toeren komen om vervolgens na een halve minuut of zo dan ineens er als een raket vandoor te gaan. Ik ben bang dat er een vacuumprobleem is, een turboslang lek is of de LMM naar zijn grootje is. Dat laatste omdat ik bij inspectie zag dat de aanzuigslang onder het luchtfilter los hing en dat kennelijk al een poos hing. Ik krijg hem er ook niet meer op (aansluiting onderkant luchtfilter naar aanzuigslang)
iemand een idee of dit met elkaar te maken kan hebben?
Nog even het probleem; auto komt moeilijk op toeren waardoor hij weinig vermogen levert. naar een tijdje komt hij dan ineens wel op toeren en levert vermogen naar behoren. De kickkdown werkt niet meer alleen op de CC wil hij nog wel terugschakelen als je de +knop ingedrukt houdt. Bij bergop met de cruisecontrol aan gaat hij pendelen, dus telkens even terugschakelen en weer opschakelen om vermogen te houden.
Vooral bij wegrijden vanuit het tolpoortje op de Franse peage was dit erg vervelend, je kruip vooruit en wordt ingehaald door vrachtwagens tot het vermogen ineens weer vol wordt aangesproken en je weer vlot vooruit komt.
Herkent iemand de verschijnselen?
Ik ga hem uiteraard snel naar een garage brengen om uit te laten lezen. Even kijken of ik een afspraak bij GJO kan maken want de automaat gaat bij erg warme motor soms ook wat bonkig in de eerste of tweede versnelling, wellicht tijd voor wat bakolie...