Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Vervangen gloeibougies 1.6 HDi. (Onderhouds tip) 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 21:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vervangen gloeibougies 1.6 HDi. (Onderhouds tip)
Net klaar met het terug zetten van de kop na het vervangen van mijn gloeibougies.

Auto heeft 210000 km gelopen en begon moeilijker te starten. Het vervangen begon makkelijk genoeg, op je knieën boven op de motor kun je er goed bij. De bougies zitten achter de luchtfilter aan de achterkant van de motor.
Ik heb een trekker gemaakt ervoor, de motor lekker warm gehouden en drie van de vier kwamen er redelijk makkelijk uit.
Eentje kwam er echter heel makkelijk uit. Deze was ook kapot en er bleek een stukje in de kop te zijn achter gebleven. Overleg met de lokale revisie bedrijf leerde mij het volgende wat ik hier wou delen.
Wat er met mijn motor is gebeurd is dat deze bougie rond de 50000 km kapot gegaan is. Ik merkte toen dat de motor wat slechter startte maar heb er niet verder aan gedacht. De auto was toen nog in onderhoud bij de dealer maar die kijken hier ook niet naar. Het is wel gewoon met de diagnose computer uit te lezen maar je kan het ook niet doen.
Het resultaat is dat toen de tweede bougie het begaf en het slecht starten echt merkbaar werd, hij startte nog wel maar iets moeizamer, besloot ik de bougies te vervangen.
De boosdoener had echter al 6 jaar gezeten en dan roest het helemaal vast aan de smalle kanalen, roest de bougie door, breekt het af en blijft een stukje achter. Dan moet de kop eraf.


Conclusie: laat de garage elke 40000 km de gloeibougies eruit halen, schoonmaken en testen. Dan blijven ze gangbaar en schoon. De kop eraf is best een grote klus, er zit veel meer in als bij mijn DS.


17 apr 2016 15:39
Profiel
Online
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen gloeibougies 1.6 HDi. (Onderhouds tip)
Welkom hier :)

Bedankt voor de tip, ik zat er zelf ook al aan te denken om ze rond de 50K, preventief te laten vervangen.
Met de Lexia kun je inderdaad uitlezen of ze nog goed zijn.


17 apr 2016 19:37
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 26 dec 2015 10:49
Berichten: 55
Woonplaats: Landen België
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vervangen gloeibougies 1.6 HDi. (Onderhouds tip)
De kop moet er niet af.
Gewoon effe Pichler bellen.
Hij doet ook nederland.
Je kan het materiaal ook kopen via pichler om afgebroken koppen van gloeibougies er zelf uit te halen maar wij als garage bellen die persoon gewoon.
Je kan ook bellen voor vastzittende verstuivers en volledig afgebroken gloeibougies van de 3.0 iveco motors in de jumpers/boxers
Hij doet er een 10 a 12 tal per dag zei hij bij ons laatste gesprek.

Pichler Outillage BVBA
Industrieweg 45
8800 Roeselare

belgique at pichler.fr
+32 495 400810


18 apr 2016 06:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen gloeibougies 1.6 HDi. (Onderhouds tip)
Als je ze er met ceramisch vet weer terug inzet gaan ze later wel gemakkelijk los.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 apr 2016 11:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.