Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 10:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
@ BJG
De lambda zit rond de 2.5 als de egr is aangesloten. Hij moet zijn 1.13, zo iets... De laatste keer dat ik de egr loshaalde begon de motor heel slecht te lopen, kon ook geen gas meer geven...? Heb dus ook niet kunnen meten. En; wat is MIL...?
Ik ga vrijdag met de C5 naar het motorhuis om 'm uit te laten lezen. Maar even voor de duidelijkheid:
Hij heeft geen storing gehad afgelopen jaar, start nog steeds en loopt als een zonnetje. Hij moet alleen voor de apk een goeie waarde hebben met de 4gasmeting. Die heeft ie niet. Dat vind ik zo vreemd; als die dingen zo gevoelig zijn, waarom rij ik dan zo vrolijk rond, zonder storing, terwijl de waardes niet goed zijn? :shock:
Ik heb vandaag wat gelezen over de Luchtmassameter, Luchthoeveelheidsmeter en de MAP sensor. Zou het in die hoek zitten..?
En voor wat betreft het rijden in de hpi: hij is groot, niet te zwaar(1347) rijdt lekker, alles doet het nog. Waarom zou ik m weg doen...? Nou ja, omdat ie niet door de keuring komt bijvoorbeeld 8-)


13 apr 2016 21:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
MIL is je motorlampje.

Zoals gezegd draait deze motor normaal arm, dus lambda >1. Dus een waarde van 2.5 is normaal.
De in de regelgeving beschreven lambda 4 gaat hij nooit halen, dat is zo arm, dat doet hij echt niet.

Je kunt hem daarom dwingen homogeen te draaien door een storing te maken dan moet hij lambda 1 gaan draaien.

Ik ben nog steeds van mening dat alles normaal is maar dat er verkeerd wordt gemeten, gehandeld of beoordeeld.

Ik doelde op het verschil in reactie op een inlaat-lekkage bij MAP sensor en LMM. De HPi heeft een MAP sensor.
Dat betekent dat de mengselsamenstelling bij luchtlekkage (in tegenstelling tot bij een LMM) niet verandert (alleen je stationair toerental wordt dan hoger). Dus spuiten met remreiniger op de inlaat heeft hier niet zoveel zin.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


13 apr 2016 22:26
Profiel
Online
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
Vin schreef:
Ik ga vrijdag met de C5 naar het motorhuis om 'm uit te laten lezen.

Voor regio 010 ben je welkom bij de beunclub waar ik lid ben, ik heb een Lexia en daarmee heb ik al eerder succesvol een HPI uitgelezen.
De resultaten kun je dan weer hier op het forum posten, zodat we allemaal mee kunnen denken en adviseren.
Lijkt me geweldig om een HPI weer eens van dichtbij te bewonderen :)

Stuur maar een PB of email als je interesse heb, vanavond ben ik er in iedergeval en zaterdag ook.


14 apr 2016 06:32
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 10:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
@ BJG
Het gekke is dat ik precies hetzelfde vorig jaar ook heb gehad; waardes waren niet wat het moest zijn. 3 dagen later weer geprobeerd, toen wel goed. Wij dachten toen dat het een incident was.
Nu blijkt het hardnekkiger en de lambdawaardes van de CO machine bij die (doe het zelf) garage geven eerst een goeie waarde aan, vervolgens lopen ze hard omhoog om dan op 0 te slaan. Die specifieke machine kan die waardes niet aan. Daarom ben ik naar de garage ernaast geweest (een Bosch machine). Die kan de waarde wel lezen en die geeft een lambda van 2,5 zogezegd.
@ C5HDI110
Lijkt me geweldig om langs te komen bij de beunclub. Wordt dan waarschijnlijk zaterdag. Ik zal je een PB sturen.
Hier nog even de gegevens die ik op internet vond over de toegestane waarde voor een HPI:
type - mot.code - max CO - Lambdawaarde bij verh toerental
C5 2.0 HPI - RLZ - 0,3 - 3,97 - 4,03 of 0,97 – 1,03 bij losgenomen EGR klep - verhoogd toerental 2250 - 3000

PS hoe plak ik hier een jpeg, png of gif bestand? :?


14 apr 2016 09:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 10:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
Heb de HPI vanmiddag nog even aan Bosch uitlaatgastest kunnen hangen en dit is de uitslag van de 4gasmeting met zo'n 2500 toeren.
Olietemp 21C
Lambda 1.954
CO 0.029 %
CO2 6.96 %
HC 767 ppm
O2 11.46 %
COcor 0.062 %

Heb m ook een paar keer aan en uitgezet voor de meting. Dan zakt de lambda naar de 1, blijft daar even hangen, en schiet dan weer omhoog naar de 2.4 zo iets.
Zoals gezegd; vrijdag eerst maar eens naar het Motorhuis Heemskerk, naar een ervaren Citroën monteur. Kijken wat hij er van vindt. Laat ik jullie weten ;)


14 apr 2016 16:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
mm
Het lijkt er sterk op dat de motor en de katalysator nog niet warm genoeg zijn.
Of je hebt een ontstekingsprobleem.

HC is véél te hoog. Dat is voor APK geen punt, en ook je lambda verandert er niet van. Maar kun je de meting nogmaals doen met warme motor?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 apr 2016 21:44
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 10:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
Ha ha, tja de olietemp. Ik heb er geen uur mee gereden maar heeft toch wel een tijdje gedraaid. Vorige week zelfde uitslag en heb m toen wel flink op z'n donder gegeven.
HC, koolwaterstof te hoog. Kan dat duiden op een lekke pakking...?
Hij rookt niet overdreven, stinkt wel. Beetje vreemde lucht. :smt190
En waar lees je de kat. op af? Ik ben duidelijk geen expert :)
Ontstekingsprobleem, mm... Ik heb er 2 maanden geleden wel nieuwe bougies in gezet na een storingscode op ontstekingsgebied. Waren niet de duurste, was evengoed zo'n € 55,- kwijt. Daarna was de storing weg, heb m niet meer terug gezien. Vrijdag wordt ie nog een keer nagekeken. Ik zal deze uitslag erbij vermelden en dat de bedrijfstemp. iets hoger kan.
Ik vraag me af: omdat ik veel lees over gevoeligheid en brandstoffen etc. Ik gebruik niet de duurste bougies, de goedkoopste olie; 5w30 vol syntheet van de Action, euro 95... Het zal toch niet uitmaken :?:


14 apr 2016 23:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
Erg lastig allemaal via een forum uit te leggen.

Maar HC bij een arm lopende motor betekent dat er iets niet verbrand wordt. Dat is dus misfire.
Als gevolg van een onstekingsprobleem of een slechte gelaagde opbouw door een vervuilde injector.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 apr 2016 12:28
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 10:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
Tja, dat zijn mogelijkheden. Moeilijk/lastig achter te komen. Ik zou de bougies nog eens kunnen checken; kijken hoe ze eruit zien.
Ik heb m vandaag naar het Motorhuis gebracht voor een computertest en een 4gasmeting:
Er kwamen wat oude storingen uit die gemakkelijk gewist konden worden: loskoppeling van egr vorige week.
In eerste instantie gaf de baliemedewerker aan dat de lambda op 2.5 stond bij 2000 toeren. " ja, dat mocht. Als ie maar onder de 3.97- 4.03 bleef. Hoe lager hoe beter toch..?" Gerenommeerd bedrijf dus ik dacht; toppie! Kan ik mee naar waar ik m heb laten keuren, kan ie afgemeld worden.
De keurmeester daar vertrouwde het niet en belde de RDW met de vraag hoe die lambdawaarde nou moest staan:
Tussen de 3.97 en de 4.03, en niet eronder. Dus geen 1.9 of 2.5. Of tussen de 0.97 - 1.03 met losgekoppelde egr. Hij ging m niet afmelden...
Terug naar het Motorhuis en wij naar de monteur; Die 2.5 moest 3.90 zijn, hij had zich vergist. 2.5 was stationair, 3.9 bij 2000 toeren. Maandag laat ik m daar keuren. Ik hoefde me geen zorgen te maken, komt helemaal goed. Ik heb nog één keer geprobeerd m eerst aan de meter te hangen want ik vertrouw het niet. Waarom... Nee hoor, komt goed. Komt het niet goed kijken we weer verder.
Je snapt dat ik het niet helemaal vertrouw maar wat moet je? Ik heb m zelf toch echt al een paar x aan de co machine gehad afgelopen week; geen goeie waardes :smt017 Maar goed, ik zie altijd beren ;)


15 apr 2016 19:13
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 12 apr 2016 10:23
Berichten: 83
Auto: C5 2.0 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10049
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 232.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
Zo, hij is weer door de keuring. Al dat geharrewar met die lambdawaarde. We weten weer wat meer over hoe dat werkt. Volgende jaar nieuwe ronde, nieuwe prijzen. De laatste der HPI's.
Jullie allemaal bedankt voor het meedenken en de tips :smt023
Mvg
Vin


22 apr 2016 16:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
Met andere woorden toch een meet of interpretatie fout?

Iig mooi dat hij is goedgekeurd. :smt023
Ik kan me voorstellen hoe het voelt om afhankelijk te zijn van anderen vwb regelgeving meetmethodes en interpretatie daarvan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 apr 2016 18:59
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2020 10:03
Berichten: 16
Woonplaats: Haps
Auto: C5 2.0 Hpi Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 103525
Kleur: Gris Quartz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
In het kader van "keep them rolling" zou ik zeggen..

Zojuist met mijn HPi voor de apk geweest. Keurmeester zag ik al vreemd pielen met de uitlaatprobe, andere auto er aan, mijn auto weer er aan. Mijn opmerking dat dit een ietwat andere motoruitvoering was werd in eerste instantie genegeerd. Maar mede dankzij dit forum kreeg ik de keurmeester in het juiste spoor, en is ie iets wijzer geworden..

Glansrijk door de keuring overigens!

Gr. Rob


11 aug 2020 11:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.