Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Update: diverse dingen gedaan, probleem nog niet weg !

acties:

EGR klep is uitgeschakeld en afgedopt.
P1351 kon volgens de garage wijzen op defecte gloeibougies die de andere storingen zouden veroorzaken. Gloeibougies zijn vervangen, drie waren er defect.

Probleem is er nog steeds en komt frequenter voor: Bij overschakelen van drie naar vier en flink gas geven daarna: inhouden van de motor (vermogensverlies) gedurende 1-4 seconden met de melding storing emissiesysteem, de volgende codes verschijnen nu steeds:

P0238: Turbo/Supercharger Boost sensor A circuit High
P1457 ?
P2033: Exhaust Gas temperature Sensor Circuit High, bank1 , sensor2

ik weet het effe niet meer, weer opnieuw naar de garage en laten zoeken naar massa/vacuumprobleem ????

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


18 mei 2016 17:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
EGR klep is uitgeschakeld en afgedopt ; als het spoel stuk is of de klep zit vast helpt dat niet
werkt de wase gate van de turbo nog goed


18 mei 2016 18:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Die P0238 betekent dat de signaalspanning van de turbodruksensor buiten de marge valt.
Er zijn 3 mogelijke oorzaken
1. Turbodruk te hoog
2. Onderbreking signaaldraad
3. Sensor defect

Gezien het feit dat de klacht optreedt na het accelereren zou ik bij de turbodruk beginnen. Meet die eens. Gaat die te hoog controleer dan de variabele geometrie eens op gangbaarheid, dat is vrij eenvoudig te doen, en ook de beluchting van de elektroklep (!!)

De P2033 gaat over de uitlaatgastemperatuursensor. Signaal hoog, dat is eigenlijk hetzelfde verhaal.
1. Onderbreking (want hoge spanning)
2. Hoge temperatuur
3. Sensor defect.

De P1457 wijst op het molesteren van een roetfilter.
Wat is de verschildruk tijdens rijden?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 mei 2016 19:45
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Bedankt voor de reacties.

Ik ben niet zo technisch, dus de turbodruk meten zou ik niet weten hoe te doen evenals de turbo dingen en het controleren van de wastegate, maar ik zal het voorleggen aan mijn citroen specialist.

Die P1457 is pas zeer recent verschenen en als ik die google betkent dit: "gat in roetfilter, of roetfilter afwezig".
De roetfilter is nog origineel bij 300k. Ik heb verder geen problemen van rook/roet uit de uitlaat of een melding dat de roetfilter verzadigd is of verstopt dreigt te raken. Kan een roefilter spontaan scheuren of ee gat er in ontstaan ? Hij is in ieder geval niet afwezig.

Kan ik eventueel met het programma Torque en mijn OBD uitlezer iets opmeten wat van belang is tijdens het rijden of is dat niet mogelijk.

Als de turbo echt defect zou zijn moet je toch ook geratel/bijgeluiden horen. Dat hoor ik niet de soms honderden kilomters zonder storing merk ik geen vermogensverlis of problemen. Trekt als een lier dan !.

Het lijkt ook te zijn dat de storing vaak optreed na een bocht of snel genomen rotonde en het accelereren erna. Of een oprit die iets omhoog loopt.

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


18 mei 2016 20:39
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Heb hier toch de verschildruk gevonden, laatst gemeten bij Digicar te Doetinchem:

"verschildruk DPF 160/400 mbar"

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


18 mei 2016 21:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Ik begrijp je vragen en opmerkingen en kom bijna in de verleiding een heel verhaal af te steken. Dat doe ik echter niet, je hebt er niet veel aan als je niet heel technisch onderlegd bent.

Ik volsta met de opmerking dat een losse verschildruk niet veel zegt zonder te weten hoe lang het geleden is dat er een regeneratie heeft plaatsgevonden en de belasting waarbij de meting is gedaan.
Ook diagnose aan turbosystemen vereist de nodige kennis.

Nogmaals gezien je klacht overboost de turbo bij vollast. Dat is niet heel spannend om de diagnosticeren, maar ik heb je de stappen al gegeven. Een wastegate heeft deze turbo niet.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 mei 2016 21:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Een wastegate heeft deze turbo niet;wist ik niet


18 mei 2016 21:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Even voor mijn begrip, aangezien ik deze motor helemaal nooit gezien heb......En wil leren :smt203

Werkt deze turbo hetzelfde als die van een 2.2HDi, of conventioneel?
Verder, hoe wordt deze bediend, gewoon met vacuüm?
Zo ja, waar komt dat vacuum vandaan?

Mijn dank

_________________
Zeg maar André


18 mei 2016 22:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
BJG is het een andere turbo als die van Willy en de mijne ?
ik wil ook bij leren :smt169
mvg jean

_________________
lexia aanwezig


18 mei 2016 22:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
De 1.6 HDi heeft een turbo met variabele geometrie.

Dit filmpje maakt wel mooi zichtbaar hoe het werkt.
https://youtu.be/puJy99Iz3po

De bediening is bij de 1.6 HDi door middel van vacuüm, het zou ook elektrisch met een servo kunnen.

De 2.2 heeft een waste gate. Daar zijn meerdere bedieningsmogelijkheden voor. Bij de 2.2 gaat het met vacuüm, het kan ook drukgestuurd. In dit filmpje wordt er iets over uitgelegd:
https://youtu.be/pn-uCAgB4H8

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 mei 2016 23:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
@BJG, thx.

Ik dacht altijd dat dat schoteltje in de turbo ook een soort van spelen met de geometrie was.
Eigenlijk logisch dat het een soort van by-pass is, dus waste gate.

:smt023

_________________
Zeg maar André


18 mei 2016 23:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
ja nu snap ik waar om je vroeg om op dat stangetje te duwen onder de turbo ,
dat regelt de druk
bedank nu snap ik dat er verschillende manieren zijn van druk regeling
en alle turbo's niet het zelfde zijn :oops:
mvg jean

_________________
lexia aanwezig


22 mei 2016 10:11
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
BJG schreef:
Die P0238 betekent dat de signaalspanning van de turbodruksensor buiten de marge valt.
Er zijn 3 mogelijke oorzaken
1. Turbodruk te hoog
2. Onderbreking signaaldraad
3. Sensor defect

Gezien het feit dat de klacht optreedt na het accelereren zou ik bij de turbodruk beginnen. Meet die eens. Gaat die te hoog controleer dan de variabele geometrie eens op gangbaarheid, dat is vrij eenvoudig te doen, en ook de beluchting van de elektroklep (!!)

De P2033 gaat over de uitlaatgastemperatuursensor. Signaal hoog, dat is eigenlijk hetzelfde verhaal.
1. Onderbreking (want hoge spanning)
2. Hoge temperatuur
3. Sensor defect.

De P1457 wijst op het molesteren van een roetfilter.
Wat is de verschildruk tijdens rijden?


Ik kan nog geen afscheid nemen van de C5 en heb de auto nogmaals aan de lexia laten hangen bij de citroenspecialist:
bovengenoemde foutmeldingen werden gezien met nog extra: 1403 en 1404, massaprobleem koelventilator (werkt nog maar op 1 stand)
De gemeten turbodruk bij 2400 toeren is 2470 en de spanning turbodruk is 2823. De atmosferische druk is 967 . Dit zegt mij als leek niets, maar misschien de kenners wel....

De auto geeft geen problemen met rijden behalve dat hij heel af toe iets inhoud(geen noodloop) en ook nu telkens om de 100 kilometer al aan het regeneren slaat: in het verslag staat ook de melding: "maximum aantal afgebroken regenraties bereikt" (ik rij alleen maar lange afstanden) en "roetfilter afwezig"

Het zou natuurlijk niet vreemd zijn als het roetfilter verstopt gaat zitten na 300.000 k, maar dat geeft toch ook problemen met rijden ?
@BJG ik weet niet hoe ik de verschildruk moet meten tijdens rijden> ik heb alleen zó'n bluetooth OBD apparaatje, kan dat daar mee?

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


03 jun 2016 14:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Kom mijn Lexia een lenen........

Tof dat je het zo nog niet op wilt geven.....

_________________
Zeg maar André


04 jun 2016 00:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
Als leek is het lastig dit soort storingen te tackelen. Het is namelijk niet alleen een kwestie van getallen
Ook van interpretatie tijdens diverse omstandigheden.
De gemeten turbodruk zit op het randje. Dat is het enige wat ik erover kan zeggen op basis van het droge getal zonder de exacte rij omstandigheden te kennen.

Ik denk dat je er goed aan doet een goede diagnose specialist te laten kijken. Vooral ook vanwege het vake regenereren. Dat is slecht voor de motor.
Hulp op afstand via een forum gaat hier niet echt werken. Ik bedoel het niet verkeerd maar daarvoor moet je een beetje inzicht hebben in wat je waar en hoe kunt controleren.

Ik ben er van overtuigd dat de problemen bij jouw auto goed op te sporen en op te lossen zijn. Systeem kennis en diagnostiek is daarvoor wat je nodig hebt. Wil je dat zelf doen zoek dan iemand die je daar live mee wil helpen. Schakel anders een specialist in.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


04 jun 2016 09:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.