Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Motor loopt niet mooi rond 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Motor loopt niet mooi rond
De motor loopt niet mooi rond meer vooral sinds het roetfilter weer aanwezig is. Een kleine update, midden september kreeg ik problemen met het roetfilter. Meldingen over weerstand en dientengevolge ook emissiestoringen. Dit werd voorafgegaan door een blazend geluid bij doortrekken vanaf 2000 tpm. Daarbij dacht ik aan een op hol geslagen blower maar bleek een lekke turboslang. Gelukkig kon Johan Oldenhage dit snel repareren en bleek de roetfilter bovenmatig vervuild. Brian heeft deze verwijderd en de auto middels de Lexia gemeld dat er geen roetfilter meer aanwezig was. De auto liep wat onrustig maar wel goed verder en we konden op vakantie. Wel kreeg ik emissiestoringen en die werden veroorzaakt door ontbrekend drukverschil over het missende roetfilter. De motor-ECU laat zich niet foppen in de PH2 blijkt nu. Een vervangende behoorlijk verse filter loste dit in december op maar al dan niet bij toeval trilt de auto sinds ongeveer die tijd als er flink diesel wordt verlangd. Dus bij het optrekken en vooral tussen de 1900 en 2800 tpm. Dit treedt niet op tot ongeveer 90 km/u en pas als de verbruiksmeter onder de 1 op 10 zakt lijkt de motor op 3.5 cylinder te lopen. Zelf dacht ik aan een brandstoftekort en heb de brandstoffilter vervangen, reiniger toegevoegd en flink veel snelweg op tempo gereden. Wilde nog niet denken aan alweer een defecte injector, ik heb er al vier defect gehad maar die deden dan ook niets meer. De auto is best levendig, regenereerd goed, geeft geen storingen maar trekt niet lekker door. Dit is bij een nog niet geheel doorgewarmde auto minder als op bedrijfstemperatuur en bij gelijkblijvende snelheid is sowieso niets aan de hand.
Moet ik toch denken aan een defecte injector en is dat te controleren met de Lexia? Ik wil hem binnenkort bij Johan aanbieden maar ik laat er ook graag jullie expertise op los.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


10 maart 2016 00:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
eerst is uitlezen met de lexia


10 maart 2016 07:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
Of toch een verstopt roetfilter?
Die dingen kunnen professioneel gereinigd worden legde BJG onlangs uit.


10 maart 2016 15:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
Mijn vorige roetfilter was verstopt, dat werd opgemerkt door de electronica. Het begon allemaal met die achteraf lekkende turboslang, maar ook toen was daar voor wat betreft motorprestatie weinig van te merken. Toen ik eens flink doortrok zag ik in mijn spiegel een lichte nevel wat later gevolgd door een roetfilter error. Volgens Brian heeft dit een directe relatie met de verstopte roetfilter waardoor er extra druk op de turboslang komt. Opvallend is dat de nieuwe slang verstevigd is ten opzichte van de oude.
@ Willy, de Lexia meldt niets op de fouthoek melding, een defecte en nog te vervangen gloeibougie en een af en toe weigerende ABS-sensor na.
Of bedoel je dat er rijdend wellicht een retourleiding afwijking van een injector kan blijken? Of zijn er meer parameters waar een niet frisse injector uit kan blijken?

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


10 maart 2016 21:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
in de lexia kun je de waardes lezen van de verstuiver
je kunt ook is een lek test doen op de verstuivers


10 maart 2016 21:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
Vanmiddag maar eens wat gemeten tijdens het rijden.
Opvallend is de ongelijkheid van de injectors bij het stationair draaien, SCR 00. Dit is ook voelbaar. Dit verdwijnt vanaf 1200 tpm en blijft dan gelijk bij zowel 60 als 120 km/U, SCR 60 & SCR 120. Weet niet of die 100.39 een normale waarde is overigens, maar meen deze wel eens meer gezien te hebben in de werkplaats.
Als je echter dan gas geeft trilt de motor zonder dat dit zichtbaar is aan de verstuiverdata.
SCR lucht 130 is het luchtcircuit wat ik niet kan beoordelen bij 130 km/u. Het verschil tussen de theoretische en werkelijke luchtopbrengst wisselt overigens voordurend en blijft relatief dicht bij elkaar. Helaas is het mislukt de screenshot van de roetfilter vast te leggen door een onwillige laptopaccu.
Opvallend was dat de laatste regeneratie 360 km geleden plaatsvond en de gemiddelde afstand tussen de 5 laatste regeneraties ruim 1100 km bedroeg. De berekende roethoeveelheid was 26 %. Lijken me toch geen vreemde waarden zo alles bij elkaar. Valt hier wat uit af leiden?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


14 maart 2016 00:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
Mijn gut feeling, gecombineerd met dat je het vooral stationair merkt (en dus stilstaand), zegt dat die ene injector wat hapert.
Ik heb bij de mijne gemerkt (2.2HDi) dat ie inderdaad merkbaar beter stationair (lees minder brommerig) ging lopen na een goede injectorreiniger, op snelheid had ik geen klachten.
Al moet ik zeggen dat ik niet weet of de injectorwaarden veranderd zijn ná die reiniging, want erna heb ik ze niet (laten) (ge)meten; vóór reiniging waren de waarden stationair ook niet gelijk, maar op zich volgens de experts hier niet raar.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


14 maart 2016 07:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
Mijn verdenking blijft ook nog steeds een vervuilde injector. Heb intussen 2 maal reiniger gebruikt zonder echt resultaat. Wellicht toch eens aan Forte zien te komen gezien de goede resultaten met dit merk die hier te lezen zijn.
Als ik het goed begrijp heeft de injector meerdere openingen en daar lijkt er dan een of meer van dicht te zitten. Vreemd is de onregelmatigheid alsof er een vuiltje in de injector aanwezig is en min of meer willekeurig een opening verstopt wat ik gezien de heersende druk vreemd vind.
Het verschil met jouw probleem is dat het meest irritante probleem zich voordoet bij accelereren of als er extra brandstof gevraagd wordt als je een helling oprijd op de CC. Vaak is het alleen een trilling maar soms schudt de auto ook merkbaar voor de medepassagiers. Ten overvloede, alle filters zijn nieuw, de auto heeft twee weken geleden zijn 390 dKM beurt gehad.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


14 maart 2016 12:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
Volgende week gaan mijn injectors op de testbank bij een specialist. Ik heb geen zin in onnodige vervanging en wil echt weten wat er aan de hand is. Na ongeveer 50 euro aan diverse reinigers inclusief de heilige Forté-graal injectortreatment ben ik het zat en wil weer een mooi lopend blok. Ik begrijp dat niet alleen de retour belangrijk is maar ook de maximaal te leveren opbrengst en hiervoor levert de Lexia niet voldoende info. Deze geeft wel een maximale sturing aan maar of dat echt zo is zal een individuele test uitwijzen. Kom er nog op terug.

Als info hoorde ik nog dat een levensduur van 150 dKm voor injectors niet als abnormaal wordt gezien en dat bijvoorbeeld campers vaak al na 70 dKm aan vervanging toe zijn. Dit heeft uiteraard van alles te maken met het onregelmatige gebruik van deze vehicles. Dacht echt dat ik pech had gehad met alle binnen 240 dKm vervangen injectors en weet dit aan een slechte behandeling van de vorige garage toen de auto niet te starten viel. Hier staat de 4 ton tegenover die BJG met zijn HDI 1.6 haalde en dat is geen uitzondering begrijp ik.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


30 maart 2016 20:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt niet mooi rond
Deze storing kreeg een verrassend vervolg. De injectorspecialist kon na een proefrit niets vreemds aan de injectors ontdekken maar wees op de aandrijfassen. Het schudden/trillen was de laatste dagen af en toe ook dwars op de rijrichting en dat lijkt een vreemd verschijnsel voor een injectorfout. Kort onderzoek wees uit dat het waarschijnlijk de rechter aandrijfas was met speling.
Leuk detail, de testdame wees mij er fijntjes op dat de schokbrekers niet zo best meer waren. Weer zo'n stuiterauto-adept maar goed de conclusie voor mijn probleem was juist.
Afspraak met Johan viel niet mee door de drukte, maar mocht hem achterlaten zodat ze er tussendoor naar konden kijken. Zondag neergezet en gisteravond mochten we hem op komen halen. Voor de zekerheid zijn de twee assen vervangen en is het weer ouderwets zweven zonder trillen. De eerstkomende reparatie zal de distributieriem zijn en zal dit jaar nog wel aan de beurt komen.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


14 apr 2016 08:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: steveneusman en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.