Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Correctie dieselverstuivers
Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
... fantastisch voor de knutselaars onder ons, maar ik zie mezelf dit niet doen... Ik vond het al heel wat dat ik zelf mijn ruitensproeiervloeistofpompje verving...
Want ik weet dan nog niet wat goed is en wat minder goed en wat matig en wat slecht...
Ik ben geen technische nitwit, ik hoop redelijk logisch te kunnen nadenken maar mis de kennis om hier op zulk detail op in te gaan...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
02 feb 2016 21:50 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Het meeste is al gezegd. Maar er wordt het een en ander door elkaar gehaald.
Een verstuiver bestaat uit twee delen, boven en onder.
Bovenin wordt een klepje geopend. Dit gebeurt door een spoeltje of een Piëzo element. Dit geopende klepje zorgt voor een kleine retourstroom, waardoor er drukverschil ontstaat in de verstuiver. Hierdoor opent de raildruk de verstuivernaald en begint de inspuiting. Slijtage in dit bovenste deel test je door de retour te controleren.
Onderin is de verstuiver gelijk aan wat we al heel lang kennen. Dit deel is de eigenlijke verstuiver en kunnen we testen op beeld, openingsdruk en opbrengst.
In de gladdraairegeling meet het stuurapparaat de krukasversnelling, die moet bij iedere arbeidsslag hetzelfde zijn. Is dit niet zo dan corrigeert het stuurapparaat de inspuittijd positief, als de versnelling te klein is, en negatief als deze te groot is. De gladdraairegeling is tot een bepaald toerental actief max 3000 rpm, meestal lager of alleen stationair.
Een positieve correctie zegt dus iets over de compressie, en soms iets over de verstuiver, onderschat ook de invloed van een versleten DMF niet. Een negatieve correctie is dus alleen het gevolg van slijtage op de verstuiver. (teveel opbrengst door slijtage van de naald)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 feb 2016 23:44 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Opvallend wat je daar schrijft: Citaat: ... onderschat ook de invloed van een versleten DMF niet. Ik weet dat een DMF niet alleen invloed heeft op trillingen, maar ook op slijtage en levensduur van de bak die er achter hangt. Maar dat 'ie ook hierop invloed heeft, dat had ik niet verwacht....... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2016 00:55 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Volgens mij heeft Maarten een automaat.
_________________ Zeg maar André
|
03 feb 2016 01:09 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Het was ook niet zozeer in relatie met TS' probleem, maar meer in algemene zin dat ik dit opmerkte.....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2016 01:14 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Thanks BJG, nu snap ik iig wat die correcties voorstellen. Maar de vraag blijft: zegt dit dan voldoende over de motor om te zeggen, het zit niet goed, of juist wel, of "daar zijn deze meetwaarden alléén onvoldoende voor"? Ik heb trouwens inderdaad een automaat (dus zonder DMF?), voor de duidelijkheid
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
03 feb 2016 07:26 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Ja ik begrijp het. Ik had inderdaad nog niets gezegd over de gemeten waarden. De gemeten correcties zijn volstrekt normaal te noemen bij jouw auto. Zeer netjes voor een motor met 240 k km. Toch wil dit niet direct zeggen dat je klacht niet van een injector zou kunnen komen. Diagnose stellen is in de eerste instantie toch luisteren/voelen en dan bekijken wat je wilt controleren. Een vreemd geluid kan te maken hebben met een afwijkende voorinspuit-hoeveelheid, maar dat geluid is herkenbaar als je weet hoe het klinkt En verder zijn er nog legio andere mogelijkheden te noemen. Daar schiet jij natuurlijk niet heel veel mee op, dat snap ik ook Ook bij de auto van André zie ik niet echt heel spannende dingen. Het enige dat opvalt is dat de correctie van cil 3 op toeren hoger is maar stationair laag weliswaar positief. Dit kan duiden op een iets mindere compressie. Wanneer de waarde niet lineair oploopt kan het te maken hebben met de opbrengst bij hogere raildruk van de injector. Dit is zeer zeker nog binnen aanvaardbare grenzen, dus ook daar zou ik me totaal niet druk over maken zeker niet als de motor goed loopt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 feb 2016 09:59 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Kijk, top! Dank voor je uiteenzetting De 'klacht' is natuurlijk ook iets wat je tussen aanhalingstekens moet zien. Het is, dat het me opvalt dat de motor behoorlijk zwaar bromt bij stationair, volgens mij sinds vervangen van de bovenste motorsteun. Dat heeft de garagist getriggerd om de correctie van de injectoren te testen, om daarmee wat te kunnen zeggen of daar een oorzaak in te zoeken kan zijn. Ikzelf blijf het idee hebben dat de motorsteun het blok nu veel sterker in het zadel houdt waardoor de dieselresonanties net wat duidelijk zijn. De motor heeft verder wmb geen klachten (trekt als tierelier) behalve dan misschien dat ie zuipt als een tempelier (1:12-1:12.5 vind ik niet echt zuinig ). Het rare metalische geschraap wat af en toe optreedt blijft misschien wel bestaan (hoewel ik het sinds hermontage van de motorsteun niet meer waargenomen heb) maar goed, ik ga niet op de gok injectoren wisselen of een bakrevisie doen, zonder dat de diagnose scherp staat. Maar terugkomend: de garage had dus twijfels over de injectoren puur op grond van de door hem gemeten correctiewaarden van de verstuivers, maar ik begrijp dat dat gezien de huidige stand van zaken voor enige nuance in aanmerking komt. Dát is iets, waar ik blij mee ben, en me sterkt in het idee 'gewoon doorrijden, en geen problemen zoeken tot ze er zijn'. Ook de vraag, of het voor nu weggegooid geld is om 4 nieuwe Michelins er onder te laten leggen (gezien het risico dat de verstuivers aan het overlijden zijn en daarmee de auto niet meer economisch op de weg te houden is), lijkt hiermee wel beantwoord: gewoon doen
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
03 feb 2016 10:31 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Precies, gewoon lekker doen en doorrijden, een diesel maakt nu eenmaal soms net wat meer geluid ... blijft een geweldige motor zo'n 2.2 ondanks zijn dorst
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
03 feb 2016 11:28 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
En mijn "enige" klacht nu is een turbo die op instorten staat....... De geluiden de die twee auto's maken lijken ook in de verste verte niet op elkaar. De turbo van Maarten is bijna alleen te horen met de kap open, de turbo van mijn auto gilt je tegemoet. Het vreemde van deze vergelijking is dat mijn turbo altijd erg goed te horen is geweest, zelfs na de revisie was er altijd een erg duidelijke fluittoon te horen bij accelereren. De nieuwe is besteld, ik hoop nu dat deze nog een paar dagen blijft krijsen zonder echt door te slaan.
_________________ Zeg maar André
|
03 feb 2016 12:14 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 feb 2016 12:16 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
niet vergeten naar de zift te zien
|
03 feb 2016 12:17 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
akooiman schreef: De geluiden de die twee auto's maken lijken ook in de verste verte niet op elkaar.
De turbo van Maarten is bijna alleen te horen met de kap open, de turbo van mijn auto gilt je tegemoet. Inderdaad André... ik had wel gedacht dat je turbo wat meer lawaai maakte dan de mijne, gezien je opmerkingen daarover... maar dit had ik niet verwacht. Jouw turbo is gewoon aan het krijsen, niet eens gillen... EW schreef: Hoeveel kost diesel ook weer per liter? Rond de €1 per liter. Voor een diesel is dit inderdaad allesbehalve zuinig. De ph1 2.0HDi deed rond de 1:15.5. Maar ik begrijp voor de 2.2HDi met AUT4 is 8L/100km niet uitzonderlijk. LPG is goedkoper ja. Maar diesel rijdt lekkerder willy4 schreef: niet vergeten naar de zift te zien Wat bedoel je Willy? De gloeistiftjes?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
03 feb 2016 12:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
...dat is Oud Nederlands voor zeef. In onze taal komt dat nog voor bij een uitdrukking als muggenziften Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2016 12:27 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Correctie dieselverstuivers
Willy bedoelt de zeef. Daar heeft hij echt gelijk in. Een turbo gaat slechts stuk door een gebrek aan smering. Controleer dus goed de oliezeef in het carter en in de leiding naar de turbo. Edit, je was me net voor JW
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 feb 2016 12:30 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|