Correctie dieselverstuivers
Aangezien mijn garage, bij diagnose van nogal brommerig lopen van van 2.2HDi, meldde dat de correctiewaarden van mijn dieselverstuivers nogal flink waren, zijn we eens op onderzoek gegaan.
Vandaag was André (akooiman) even langs gekomen voor een andere reden (
2.2HDi gezocht ter vergelijking) maar hij had ook een Lexia bij zich, dus we hebben eens samen wat metingen gedaan aan de verstuivers. Ik zou het eerst met Iceman afspreken, maar André was er nu toch
Mijn auto, stationair (803 tpm):
Correctie opbrengst verstuiver 1: -1.22 (1e meting), -1.61 (2e meting) mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 2: 1.22 (1e meting), 1.14 (2e meting) mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 3: 1.37 (1e meting), 1.37 (2e meting) mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 4: -1.37 (1e meting), -0.98 (2e meting) mm3/CP
De waarde varieert wel wat, enkele keer ook boven de 2 mm3/CP geweest.
Mijn auto, op toeren (2024 tpm):
Correctie opbrengst verstuiver 1: -1.76 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 2: 0.51 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 3: 1.92 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 4: -0.75 mm3/CP
André's auto, stationair (803 tpm):
Correctie opbrengst verstuiver 1: 0.20 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 2: -0.27 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 3: 0.43 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 4: -0.35 mm3/CP
André's auto, op toeren (2185 tpm):
Correctie opbrengst verstuiver 1: -0.51 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 2: -0.90 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 3: 3.02 mm3/CP
Correctie opbrengst verstuiver 4: -1.69 mm3/CP
... OK.
Maar nu, probeer ik te duiden wat het betekent
Wat mij opvalt is dat mijn verstuivers wat méér lijken te corrigeren dan die van André.
Maar is het 'veel'? Hoe moet ik deze cijfers interpreteren?