Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Koppeling 1.6HDI vervangen
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Koppeling 1.6HDI vervangen
Komend weekend wil ik de koppeling vervangen van mijn C5 met 1.6HDI motor uit 2006. Na bestuderen van de Haynes lijkt het erop dat het goed te doen is, lijkt me zelfs makkelijker/minder werk dan de koppeling van een Xantia (diesel). Graag tips, aanbevelingen en of dit een beetje te doen is ? Enige knelpunten die ik zie, waar ik geen ervaring mee heb: - De startmotor aan de achterkant, is die makkelijk te verwijderen ? - Ecu en complete zekeringenkast moet aan de kant, is dit allemaal stekkerverbindingen ? - Is het aanbevolen om de krukas-keerring te vervangen ? De 1.6HDI ken ik niet zo goed, weet uit ervaring dat bij de XU, XUD en DW motoren de keerring zelden problemen geeft, dus laten zitten als deze niet lekt. Uiteraard zorg ik ervoor dat ik een nieuwe keerring bij de hand heb, voor het geval er sporen van lekkage zijn. Uiteraard komt er een (foto) verslagje na afloop
|
01 feb 2016 13:01 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
Er zijn zeer zeker wat aandachtspunten:
Als de nieuwe keerring een teflon keerring is (zonder veertje) dan moet je hem met speciaal gereedschap monteren. Doe je dit niet dan is het middel erger dan de kwaal.
Er is een modificatie geweest op het vliegwiel, waardoor je bij hetzelfde bouwjaar een koppelingsset vindt vóór en na modificatie. Let dus goed op bij het bestellen van de juiste onderdelen.
Het is aan te bevelen het DMF mee te vervangen
Vervang altijd de aandrijfas- keerringen
De kast met regelapparaat en zekeringen kan zelfs blijven zitten als je een beetje handig bent . Haal je hem toch weg, dan kun je alleen het hoog-nodige loshalen en aan de kant leggen.
De startmotor aan de achterzijde is prima te demonteren met de juiste ratel en verlengstukken.
Verbuig of las de ring wat op die het tussenlager op zijn plaats houdt. De kans is nl zeer groot dat later het tussenlager niet goed wordt tegengehouden en gaat meedraaien in de motorsteun.
Het is aan te bevelen ook de prise-as keerring te vervangen, het kost weinig en is eenvoudig te doen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 feb 2016 13:24 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
|
01 feb 2016 13:31 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
BJG schreef: Er zijn zeer zeker wat aandachtspunten: ....... Het is aan te bevelen het DMF mee te vervangen ....... Elders heeft C5HDI110 geschreven dat hij een 4P kit aangeschaft heeft en die wil monteren ipv een DMF. Geargumenteerd werd dat met het feit dat de HDi 110 in de Xantia ook geen DMF heeft. Dat heb ik hem ontraden, mede omdat in de Xant een ML5 gekoppeld is aan de 110 PK, hier zit er een BE bak achter die veel minder kan hebben dan de ML5. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2016 14:37 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
Bedankt voor de tips BJG, waardeer het echt @willy4, bedankt voor de link. BJG schreef: Als de nieuwe keerring een teflon keerring is (zonder veertje) dan moet je hem met speciaal gereedschap monteren. Doe je dit niet dan is het middel erger dan de kwaal. Speciaal gereedschap heb ik helaas niet, dus laten zitten als het niet lekt. BJG schreef: Het is aan te bevelen het DMF mee te vervangen JW had jouw naam al genoemd, toen ik op het XC riep dat ik een Valeo 4P kit ga monteren, de Valeo 835071. Dat het iets meer trillingen geeft neem ik voor lief, of het verder goed of slecht is, dat is iets wat de praktijk uit moet wijzen. Kan weinig info uit de praktijk vinden op internet, als het echt bagger is, dan kan er altijd nog een DMF in. BJG schreef: Verbuig of las de ring wat op die het tussenlager op zijn plaats houdt. De kans is nl zeer groot dat later het tussenlager niet goed wordt tegengehouden en gaat meedraaien in de motorsteun. Je bedoelt die krimpring, kan die loskomen ? Lasapparaat heb ik niet, word dus verbuigen, maar hoe moet ik dit verbuigen precies zien ? BJG schreef: Het is aan te bevelen ook de prise-as keerring te vervangen, het kost weinig en is eenvoudig te doen. Klopt dat heb ik altijd zo gedaan, ook nu weer besteld.
|
01 feb 2016 14:37 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
BJG schreef: Er zijn zeer zeker wat aandachtspunten:
Als de nieuwe keerring een teflon keerring is (zonder veertje) dan moet je hem met speciaal gereedschap monteren. Doe je dit niet dan is het middel erger dan de kwaal.
..... Ik meen me een InfoRapid te herinneren waarin staat dat dat die teflon keerring niet meer gebruikt wordt ter vervanging en dat er een gewone gebruikt moet worden...... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2016 14:40 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
JW-C5 schreef: Dat heb ik hem ontraden, mede omdat in de Xant een ML5 gekoppeld is aan de 110 PK, hier zit er een BE bak achter die veel minder kan hebben dan de ML5 De 2.0-16V met 140 PK zit ook aan een BE gekoppeld in de Xantia en dat gaat ook goed. En dan zijn er nog genoeg gechipte 90PK HDI's, welke op 115PK zitten, dat gaat ook goed met de BE bak. Wat die info-rapid betreft over de keerring, als je mij die kan mailen, ben ik je heel dankbaar
|
01 feb 2016 14:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
Het gaat daarbij niet om het vermogen, maar om het daarmee gepaard gaande hogere koppel. Daar heeft de bak moeite mee.
Die IR zal ik proberen terug te vinden en 'm je dan sturen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2016 14:44 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
Thanks JW @willy4, mooie foto's van het klusje met deze motor bij een Peugeot, welk type was het ? Ik heb het idee dat het bij een C5 makkelijker is, omdat er meer ruimte is ?
|
01 feb 2016 14:50 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
Dit is die IR die ik nog ergens had: Bijlage: IR Krukaskeerring lekkage DW10BTED4.jpg Dat gaat weliswaar over de DW10BTED4, maar de DV6 zal op dit punt niet anders zijn. Er is daar wél andere keerring bij benodigd, er zit nu waarschijnlijk een keerring 0127 49 gemonteerd Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2016 15:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
Het speciaal gereedschap ziet er zó uit: Bijlage: Speciaal gereedschap vliegwielkeerring DV6.jpg Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2016 15:09 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
Er zit nu inderdaad keerring 012749, hopelijk is dat een normale met een veertje erin.
Afgelopen weekend dit bij een Xantia vervangen, kreeg de tip van een Citroen dealer, om een doorgesneden 1,5L cola fles te gebruiken. Past precies over de flens van de krukas, waarna je de keerring er zo op schuift en daarna rondom netjes aantikken. Voor de zekerheid rondom nagemeten of deze overall even diep lag.
|
01 feb 2016 15:50 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
C5HDI110 schreef: Thanks JW @willy4, mooie foto's van het klusje met deze motor bij een Peugeot, welk type was het ? Ik heb het idee dat het bij een C5 makkelijker is, omdat er meer ruimte is ? dat weet ik niet meer , de bak van de motor doen is het zelfde
|
01 feb 2016 15:53 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
De ring die het lager aanduwt moet je vervormen. Het lager zit opgesloten in de motorsteun met een plaat/ring ervoor die met twee torx bouten vastzit.
Verder kan het in het lastig werken zijn omdat de opbouw van de 16 HDi net andersom is als bij andere motoren. Daardoor is er relatief veel los te halen aan de achterkant van de motor. De normtijd van 5.3 uur ga je waarschijnlijk niet halen als je dit voor de eerste keer doet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 feb 2016 16:00 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Koppeling 1.6HDI vervangen
ja , eerst 2 de keer zal gemakkelijker de eerste keer probeer je zo weinig af te breken , en dan moet je het toch doen maar de starter kun je toch niet goed bij , je ziet de bouten nog niet en dan nog met dat beugeltje aan die bouten
|
01 feb 2016 16:20 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|