Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter/EGR
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17278
Pagina 1 van 2

Auteur:  Jokke [ 11 jan 2016 21:24 ]
Berichttitel:  vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter/EGR

Hoi iedereen :cit4

Ondertussen al enkele weken in het bezit van onze nieuwe (oude) c5 :citrofiel .Na het herstellen van de elektrische zetels, spiegels, en deurslot smeren zitten we binnen alvast goed :smt004

Stilaan probeer ik alle onderdelen weer in hun oorspronkelijke glorie te herstellen, en na veel lezen hier heb ik mezelf een Lexia3 verworven en kan het echte werk beginnen. Ik zit nog met wat vraagtekens, en vraag me af of ik in de juiste richting denk...

Probleem 1: Er ligt olie rond de onderkant van de intercooler
Afbeelding
upload pictures
Misschien moeilijk te zien op de foto, maar de intercooler is onderaan supervettig, en er ligt duidelijk plakkerig spul onderaan op de plastic kap. De luchtfilter zelf is relatief zuiver, maar onderaan de bak van de luchtfilter zit een soort tuit waar ik ook olie in voel, niet overdreven echter. Waarom zit hier olie en kan dit kwaad? Is dit de befaamde carterventilatie? Of moet ik aan de turbo denken..zoja. waar zit juist de turbo en is dit gemakkelijk te checken? :)

probleem 2: Ook ik krijg de melding 'storing uitlaatgassysteem' op het scherm, soms gekoppeld met ESP en noodloop. Ik vind met Lexia enkel een permanente storing bij ABS (koppeling met iets), maar verder gen foutcodes. Ik veronderstel dat het waarschijnlijk een gecorrodeerde sensor is ofzo die soms geen signaal geeft... maar dewelke? Kan iemand me in de juiste richting duwen?

Probleem 3: Ik zie onder de wagen duidelijk de roetfilter en hitteschilden hangen maar in Lexia kan ik geen enkele functionaliteit gebruiken mbt roetfilter. Ook niet voor de eolys niveaus/reset of geforceerde regeneratie. Ik krijg een melding in de trend van 'niet beschikbaar voor deze wagen'. Valt er iets te configureren in Lexia?

En als bonus'probleem': ik zou graag het EGR systeem eens grondig reinigen, want het retourbuisje aan het inlaatspruitstuk zat al volledig dichtgekoekt met roet... Ik veronderstel dat ik het rechtervoorwiel moet demonteren om aan de EGR klep te komen? Klopt dit? Of is er een betere manier?

Verder lees ik dus geen enkele foutcode (genre Pxxxxx of Uxxxxx) niet met lexia en niet met een universele uitlezer...

Ik zou het geweldig vinden moest iemand me in de juiste richting kunnen duwen (of een linkje naar de vraagbaak van de 2.2HDI, want die zit niet in de standaard haynes :cry: )

Verder moet ik nog het achterlicht vol water hersolderen, en de parkeersensoren (met trekhaak) reinigen of vervangen, maar dat is hier al uitvoerig besproken geweest dus daar red ik me wel :smt023

Ter info het VIN : VF7DE4HXB76396322 , was ooit een duitse wagen.

Alvast bedankt!
:smt150

Auteur:  edwin48 [ 11 jan 2016 22:50 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Probleem 3 is makkelijk als je geen tankje ziet zitten onder de Dame heb je een gewoon roetfilter zonder fap.

verder denk ik dat je intercooler lek is en de olie in je luchtfilterhuis is zeker niet goed.

btw ik heb nog wel een intercooler voor je :smt190

Auteur:  Jokke [ 11 jan 2016 22:59 ]
Berichttitel:  vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter/EGR

Aha, ik dacht dat een roetfilter en fap hetzelfde was...weer wat bijgeleerd en stof tot inlezen :-)

Het oliepeil blijft goed, ik weet niet of de intercooler koelvloeistof of apart circuit olie heeft?
Alvast bedankt!

Auteur:  edwin48 [ 11 jan 2016 23:07 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

de intercooler koelt de olie van de turbo dus geen koelvloeistof volgens mij even niveau in de gaten houden lijkt mij :smt004

Auteur:  boes [ 11 jan 2016 23:17 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

De intercooler koelt de inblaaslucht na de compressie van de turbo
De olie is afkomstig vanuit de turbo. Deze laten altijd wel wat olie door.

Auteur:  edwin48 [ 11 jan 2016 23:29 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

even over je bonus probleem als je dat wilt reinigen koop veel dasty bij de wibra, toilet borstels en een velgen borstel bij de action ook remmen reiniger je inlaatspruitstuk kan erg vol roet zitten is mijn ervaring.
tevens ook een smerig klusje

Auteur:  JW-C5 [ 12 jan 2016 00:21 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Jokke schreef:
Aha, ik dacht dat een roetfilter en fap hetzelfde was...weer wat bijgeleerd en stof tot inlezen :-)


FaP staat voor Filtre à Partic(u)les, in onze taal is dat dan Roetfilter.

Dat er 2.2HDi's DW12TED4 geleverd zijn zonder FaP/Roetfilter, wist ik niet. In NL waren ze daar altijd mee uitgerust, bij mijn weten.
Maar kijkend in de CitDocs zie ik dat er inderdaad DW12TED4's geleverd zijn zonder FaP.

Wat er onder jouw auto zit is dan ook geen roetfilter naar ik denk, maar een katalysator.
Die had ik ook al onder mijn BX Turbodiesel uit 1992 :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Jalu [ 12 jan 2016 01:00 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Een ABS storing meld zich ook op het display in de auto, én dan blijft de 'Service' indicatie branden, samen met het ABS/ESP lampje in het dashboard. Als er een sensor niet (goed) werkt kun je dat met de Lexia uitlezen; heb het zelf ook net gehad en in mijn geval bleek goed reinigen van de sensor linksachter voldoende om de storing op te heffen.

Ik begrijp het verband met een uitlaatgasstoring niet zo goed, maar het schijnt redelijk normaal te zijn dat ESP/ABS meldingen samen optreden met een uitlaatgasstoring. Mijn C5 heeft geen ESP en dus bleef het bij enkel de melding 'Storing ABS'.

Auteur:  Jokke [ 12 jan 2016 10:05 ]
Berichttitel:  vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter/EGR

Heeft er misschien iemand een tekeningetje van het turbo/intercooler systeem aub?
Ik vermoed ook dat de intercooler niet de olie zelf koelt,want de slangen gaan naar de luchtfilter

Auteur:  willy4 [ 12 jan 2016 10:12 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

edwin48 schreef:
de intercooler koelt de olie van de turbo dus geen koelvloeistof volgens mij even niveau in de gaten houden lijkt mij :smt004


de intercooler koelt de lucht
de olie die in de cooler komt is afkomstig van de turbo

Auteur:  edwin48 [ 12 jan 2016 10:34 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Willy dank voor de verduidelijking beetje dom omschreven van mij . :oops: :oops:

Auteur:  BJG [ 12 jan 2016 10:55 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Jokke schreef:
Probleem 1: Er ligt olie rond de onderkant van de intercooler.
De intercooler lekt een beetje, je kunt hem beter vervangen.

Jokke schreef:
De luchtfilter zelf is relatief zuiver, maar onderaan de bak van de luchtfilter zit een soort tuit waar ik ook olie in voel
Hier zou ik me even geen zorgen om maken.

Jokke schreef:
probleem 2: Ook ik krijg de melding 'storing uitlaatgassysteem' op het scherm, soms gekoppeld met ESP en noodloop. Ik vind met Lexia enkel een permanente storing bij ABS (koppeling met iets), maar verder gen foutcodes. Ik veronderstel dat het waarschijnlijk een gecorrodeerde sensor is ofzo die soms geen signaal geeft... maar dewelke? Kan iemand me in de juiste richting duwen?
Kun je de exacte melding opschrijven? En er eventueel op klikken voor verdere details? De melding is de sleutel tot het probleem namelijk.
Staat er ook echt geen enkele storing in het motormanagement (injectie)?

Jokke schreef:
[En als bonus'probleem': ik zou graag het EGR systeem eens grondig reinigen, want het retourbuisje aan het inlaatspruitstuk zat al volledig dichtgekoekt met roet... Ik veronderstel dat ik het rechtervoorwiel moet demonteren om aan de EGR klep te komen? Klopt dit? Of is er een betere manier?
Bij vervuiling door EGR lopen vooral de swirl-kleppen in de inlaat vast. Dus als je het goed wilt doen moet je het gehele inlaatspruitstuk demonteren. Voor de EGR klep hoeft het voorwiel er niet af.

Auteur:  Jokke [ 12 jan 2016 11:52 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Bedankt! Ik zal eens wat fotos van de lexia meldingen nemen en posten,dat zal inderdaad helpen.

Auteur:  akooiman [ 12 jan 2016 22:24 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Het lucht systeem is redelijk recht toe recht aan.

Het luchtfilter zuigt de lucht aan via een slang achter de bumper.
Vanaf het luchtfilter gaat de lucht door de lucht massa meter, door een hard kunststof buis achter de motor langs naar de turbo. Vanaf de turbo is er een kort stukje slang wat weer overgaat in een hard kunststof buis die onder de motor langs loopt naar de onderzijde van de radiateur. Hier gaat het weer over in een rubberen slang die zich splitst. Een zijde gaat naar de interkoeler, de andere zijde gaat naar een warmte wisselaar. bij de fase 1 zit de wisselaar schuin tegen de radiateur, bij de fase twee hangt deze horizontaal aan de bodem van de radiateur. Van beide zijdes loopt er weer een rubberen slang naar het T stuk aan de inlaat bovenop de motor, waar ze samenkomen.

De twee ingangen op dit T stuk bevatten kleppen die door vacuum geopend of gesloten worden.
Afhankelijk van de behoefte van de motor, gaat een zijde open.
Voor normaal gebruik vanaf de interkoeler, bij regeneratie vanaf de wisselaar.

Een van de vacuumkleppen wordt bediend door de elektroklep tegen het luchtfilter, de andere door een van de drie bij de linker voorpoot.

Auteur:  Jokke [ 15 maart 2016 16:40 ]
Berichttitel:  Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter

Even een update,

Omdat ik ook nog een huis aan het bouwen ben, kan ik maar mondjesmaat aan de dame sleutelen :) Rijden doet ie wel, dus da's zo geen problem momenteel.

De intercooler is zonder twijfel defect. Die ga ik vervangen. Nu heb ik nog serieus wat fora doorgelezen over de melding "anti-vervuiling werkt onvoldoende" icm "ESP/Asr defect". Veel mensen hebben blijkbaar al honderden euro's naar dealers gedragen die het zelf ook niet weten. Ik kom op binnen en buitenlandse for altijd uit op volgende oorzaken:

-partikelfilter (maar dat zou ook duidelijk moeten zijn met vermindere prestaties)
-vervuilde diesel of dieselfilter
-Vacuumslang defect of zo goed als defect
-Slechte turbo / turbodruk problemen
-Gecorrodeerde luchtdebiet meter of andere sensor


Aangezien de intercooler deel uitmaakt van het turbo system, heft dat er misschien mee te maken.
Ik ga die als eerste vervangen, en zo verder het lijstje afwerken. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik zou ook eens graag een rit maken met de Lexia. Heeft iemand daar ervaring mee op welk scherm je moet zitten om zo iets af te leiden tijdens het rijden? Of is het gewoon rijden, en achteraf codes controleren?

Alvast bedankt!

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/