Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
De swirlklep moet bij het starten van de motor bijna direct naar achter bewegen in een vloeiende beweging.
In deze stand moet de klep niet verder meer naar achter te bewegen zijn.
Bij gasgeven moet de klep met een vlotte beweging weer naar voren komen.
Hoe snel de klep reageert is afhankelijk van de snelheid waarmee het pedaal wordt bewogen en de belasting van de motor.
Eigenlijk kent de klep maar twee standen. Als hij ergens op de helft blijft hangen of schokkend beweegt kun je er vanuit gaan dat ie niet goed meer is.
De regelklep van de swirlklep zit zo goed als recht onder het deel wat je ziet bewegen.
Daar zit een klein zwart rond tonnetje waar twee leidinkjes zijn aangesloten.
Probeer daar eens een vacuum op te zetten, kijk of de klep naar achter beweegt, en daar blijft staan.
Als deze klep lek is, wat redelijk vaak voorkomt, raakt je hele emissie en turbo systeem van slag.
Het geeft sowieso een melding turbodruk te hoog.....
Als je klep zo reageert is het niet goed.....
https://www.youtube.com/watch?v=RcKTeMWh5Jg