vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter/EGR
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
achteraf de Lexia bekijken geeft alleen opgeslagen storingen weer. De lexia gebruiken tijdens het rijden, geeft de mogelijkheid tot het weergeven van live data, maximaal 6 parameters tegelijk. Maar aangezien er gekozen kan worden uit tientallen parameters is het raadzaam om hierbij geleid te worden door een specialist, zoals BJG....... Ikzelf zou echt beginnen met het vacuüm testen van alle leidinkjes die gebruikt worden door de diverse systemen. Ik weet uit ervaring dat er hier erg veel mis kan gaan, en dat zelfs het kleinste lekje al voor deze problemen kan zorgen. met name lekkages in de buurt de swirlklep kunnen erg rare problemen geven.
_________________ Zeg maar André
|
15 maart 2016 17:31 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4077 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
zo als ik al eerder poste heb ik nog wel een intercooler voor je . vwb de live data van de lexia ff op bjg wachten
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
15 maart 2016 18:40 |
|
|
Jokke
V.I.P.
Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46 Berichten: 332
Auto: C5 2.0A Tourer
Opties: GPS /RT3ev
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 227000
Kleur: Fulminator Gris
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
Bedankt voor de tips! En.. ik heb al een nieuwe intercooler besteld, maar bedankt voor het aanbod
_________________ C5 Ph3 Tourer 2.0i - 2008 - 227.000Km C5 2.2hdi 2003 Exclusive Break 220.000km - Overleden C5 1.8Sx 2003 210.000km LPG - Verkocht 2018 ------------------- Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.
|
16 maart 2016 11:35 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
@Edwin, de interkoelers van een 2.0 zijn anders dan die van een 2.2
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Zeg maar André
|
16 maart 2016 18:27 |
|
|
Jokke
V.I.P.
Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46 Berichten: 332
Auto: C5 2.0A Tourer
Opties: GPS /RT3ev
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 227000
Kleur: Fulminator Gris
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
Vandaag weer even wat meer info kunnen vergaren. Lexia geeft me volgende foutcodes: P0380 tijdelijke storing circuit voor/na gloeirelais. kortsluiting met plus P0245 Tijdelijke Storing,Turbodruk. Gemeten laaddruk te hoog Ik heb deze gereset en een eindje gaan rijden. De P0245 was verdwenen, maar ik kreeg ook geen melding anti-vervuiling of ESP/ASR uitgeschakeld. Na wat lezen op het forum doet dit denken aan een vacuumslangetje of swirlklep. maar welk slangetje... is er methodische aanpak voor? Of gewoon buisjes checken tot je erbij neervalt
_________________ C5 Ph3 Tourer 2.0i - 2008 - 227.000Km C5 2.2hdi 2003 Exclusive Break 220.000km - Overleden C5 1.8Sx 2003 210.000km LPG - Verkocht 2018 ------------------- Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.
|
16 maart 2016 19:57 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
het testen word met dit toestel gedaan je kunt ook is zien dat je nergens barsten ziet
|
16 maart 2016 20:07 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
Als je gestructureerd te werk gaat met het apparaat wat Willy hierboven laat zien, valt het echt mee. Inmiddels ben ik al aardig product specialist op het vacuum systeem van de 2.2. De elektrokleppen zijn niet door te meten of te testen op vacuum, alleen mbv lexia aan te sturen. Maak niet te veel los tegelijk, ga stapje voor stapje te werk. Zet vacuum op de diverse componenten en kijk of de meter terug loopt gedurende een minuut.
Als je de motor start, moet je de hefboom van de swirlklep naar achter zien bewegen, bij gasgeven of de motor uitzetten moet ie weer naar voren komen.
_________________ Zeg maar André
|
16 maart 2016 20:21 |
|
|
Jokke
V.I.P.
Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46 Berichten: 332
Auto: C5 2.0A Tourer
Opties: GPS /RT3ev
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 227000
Kleur: Fulminator Gris
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
wederom bedankt voor de tips. Bij starten en wat toerental verhogen en weer stationair draaien zie ik de swirlklep bewegen. Ze zwaait niet altijd helemaal terug bij stationair, ik heb echter geen ervaring me andere 2.2's om te weten wat een normale beweging is Als ik zowat youtube bekijk (oa deze https://www.youtube.com/watch?v=1Z8hqj9FjBo ) lijkt mijne toch niet zo vlotjes te bewegen. Ik maak dus mijn startpunt van het swirl vacuumsysteem, en dan zien we wel weer. Voor de volgers, tot zover heb ik de volgende zaken te doen aan de dame: -Intercooler vervangen -vacuumsysteem/swirlklep nakijken vervangen -motorsteun vervangen -stuurgewricht rechtsvoor vervangen -en een onderhoudje doen natuurlijk Ik vind het echt geweldig hoe dit forum werkt en hoe de specialisten ter zake hun kennis delen, bedankt!! EDIT: Blijkbaar functioneert m'n swirlklep abnormaal. ik heb beweging zoals in dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=AAgJEJkPSXo , en volgens de maker zijn dat abnormale beweging... is dat zo?
_________________ C5 Ph3 Tourer 2.0i - 2008 - 227.000Km C5 2.2hdi 2003 Exclusive Break 220.000km - Overleden C5 1.8Sx 2003 210.000km LPG - Verkocht 2018 ------------------- Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.
|
16 maart 2016 21:15 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
De swirlklep moet bij het starten van de motor bijna direct naar achter bewegen in een vloeiende beweging. In deze stand moet de klep niet verder meer naar achter te bewegen zijn. Bij gasgeven moet de klep met een vlotte beweging weer naar voren komen. Hoe snel de klep reageert is afhankelijk van de snelheid waarmee het pedaal wordt bewogen en de belasting van de motor. Eigenlijk kent de klep maar twee standen. Als hij ergens op de helft blijft hangen of schokkend beweegt kun je er vanuit gaan dat ie niet goed meer is. De regelklep van de swirlklep zit zo goed als recht onder het deel wat je ziet bewegen. Daar zit een klein zwart rond tonnetje waar twee leidinkjes zijn aangesloten. Probeer daar eens een vacuum op te zetten, kijk of de klep naar achter beweegt, en daar blijft staan. Als deze klep lek is, wat redelijk vaak voorkomt, raakt je hele emissie en turbo systeem van slag. Het geeft sowieso een melding turbodruk te hoog..... Als je klep zo reageert is het niet goed..... https://www.youtube.com/watch?v=RcKTeMWh5Jg
_________________ Zeg maar André
|
16 maart 2016 21:49 |
|
|
Jokke
V.I.P.
Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46 Berichten: 332
Auto: C5 2.0A Tourer
Opties: GPS /RT3ev
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 227000
Kleur: Fulminator Gris
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
Bedankt André, Dan is het zeker niet goed bij mij Maar aan de zonnige kant: dat limiteert het zoekwerk al serieus. We houden jullie op de hoogte!
_________________ C5 Ph3 Tourer 2.0i - 2008 - 227.000Km C5 2.2hdi 2003 Exclusive Break 220.000km - Overleden C5 1.8Sx 2003 210.000km LPG - Verkocht 2018 ------------------- Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.
|
16 maart 2016 22:03 |
|
|
Jokke
V.I.P.
Geregistreerd: 21 dec 2015 17:46 Berichten: 332
Auto: C5 2.0A Tourer
Opties: GPS /RT3ev
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 227000
Kleur: Fulminator Gris
Naar boven
|
Re: vragen ivm olielek/ storing uitlaatgasp-ESP / Roetfilter
Om hier even in schoonheid af te sluiten voor eventuele lezers: Het was dus inderdaad de swirlklep. Uitleg en verdere info in m'n eigen gestarte algemene topic: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=63&t=17676Dank aan de specialisten voor het delen van hun kennis (en tijd)!
_________________ C5 Ph3 Tourer 2.0i - 2008 - 227.000Km C5 2.2hdi 2003 Exclusive Break 220.000km - Overleden C5 1.8Sx 2003 210.000km LPG - Verkocht 2018 ------------------- Lexia aanwezig! Antwerpen - grens met onze noorderburen.
|
10 mei 2016 15:41 |
|
|
|