Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Ontwikkeling OilSaver door GW-tje
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17268
Pagina 4 van 4

Auteur:  boes [ 11 jan 2016 17:37 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Ik ben zeer benieuwd naar GW zijn resultaten.
Ik heb hier een TU3'tje staan die ook een nogal nat inlaat heeft.
Deze wordt goed onderhouden en is een van de meerdere TU's die ik heb gehad. Deze nieuwe generatie (*voor mijn doen dan ...is ie nieuw) heeft een ander carterventilatie en meer olie verbruik.

Ik volg dit topic met belangstelling.
Ga zo door GW!

Auteur:  Timo 1972 [ 11 jan 2016 18:42 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Motorrevisie is te duur , die kosten wegen niet op tegen de kosten van de olie.
Pas na heeeeel veeeeel km's :?

Auteur:  Menno [ 11 jan 2016 21:55 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Draadje is op slot gezet , ben bang dat voor en tegenstanders er niet uit gaan komen , dat komt de sfeer niet ten goede en voegt verder weinig toe !

Er zijn duidelijk sceptici die met technische feiten aankomen, zo kan men zelf beslissen of de " oilsaver " het proberen waard is!
Voor enige aanvullende discussie verwijs ik naar dit draadje op cifo : klik

En lees vooral even de "bijsluiter" van onze techneut BJG :smt023

Citaat:
GW, ik bewonder je werkstuk. Ik geloof zeker dat het in staat is een deel van de olie die door carterdampen wordt meegevoerd af te scheiden. Je zou het een medicijn tegen olieverbruik kunnen noemen.
Naar aanleiding van de posting van Willy4 heb ik toch nog eens even goed nagedacht over mogelijke bijwerkingen van dit ‘medicijn’ .
• Door de nauwere doorlaat is de kans op het dichtslibben van de kanalen aanwezig, dit kan begrijpelijkerwijs de nodige ellende veroorzaken.
• Blow-by gassen bevatten NOx, en NOx veroorzaakt black sludge wanneer het in contact komt met motorolie. Reden waarom de cartergassen dus snel afgevoerd moeten worden. Een verslechterde afvoer zou bij hoge olietemperaturen voor extra oliebelasting kunnen gaan zorgen.
• Bij temperaturen onder 0 in combinatie met korte ritten lijkt mij de mogelijkheid aanwezig dat de olie-afscheider dicht vriest, vergelijkbaar met wat er in het verleden bij de Xantia’s gebeurde in de winter.

Zoals bij ieder medicijn is dus het gebruik op eigen risico, en het lezen van de bijsluiter noodzakelijk. Dat neemt niet weg dat een medicijn goed kan werken, mits op de juiste manier gebruikt onder de juiste omstandigheden.
Getuige het feit dat je probeert de oilsaver carterslang-vriendelijk te maken betekent dat je met de C5 rijders meedenkt :smt023 Wellicht is het daarom een idee een ‘bijsluiter’ te maken voor dit ‘medicijn’. Waarbij je aanbeveelt de doorvoer regelmatig te controleren bijvoorbeeld.

Auteur:  GW-tje [ 24 feb 2016 13:44 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

De olierestrictor voor de EW10J4 is gepast en gisteravond in de eerste C5 Ph1 gemonteerd.
Hier moet allereerst de zilverkleurige afdekplaat gedemonteerd worden om de slang van de carterventilatie te kunnen bereiken. Die knijp je dan in en trek je los.

De restrictor gaat met de neus naar voren in de slang en zit met 2 tikken met de hamer vast op zijn plekje. Zorg dan dat hij ongeveer 1 tot 2 mm nog uit de slang steekt. Even goed voelen of hij vast zit en dan slang weer terug, deksel weer terug en klaar.

Zijn er nog liefhebbers? De productie gaat starten. Wordt geleverd met extra O-ring en M2 schroef om hem te kunnen verwijderen.

Graag dan even per PB laten weten !

Pagina 4 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/