Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Ontwikkeling OilSaver door GW-tje
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17268
Pagina 2 van 4

Auteur:  GW-tje [ 10 jan 2016 14:05 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Willy, je denkt op vals spoor. De smering van de klepgeleiders loopt geen gevaar en de lekkage van de klepseals zal blijven. Het afvoeren van de cartergassen is een milieu-eis en de in deze gassen verdampte olie is een stroom die je normaliter wel kunt verbranden, echter de opgeloste hoeveelheid olie is te hoog. Er verdwijnt teveel kostbare olie en doordat het slecht verbrandt koekt de hele inlaat dicht. Dit is overigens bij de EW motoren nog niet aan de orde in deze mate.
Kopsmering is voor een motor met de juiste kopmaterialen en klepzittingen onzin.

Auteur:  Timo 1972 [ 10 jan 2016 14:10 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Het zal nooit 100% alle olie tegen houden , maar als het de helft tegen zou houden ben ik al blij met mijn verbruik.

Auteur:  willy4 [ 10 jan 2016 14:23 ]
Berichttitel:  Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

http://www.onlineolie.be/blog/post/2-we ... everbruik/

ook zou ik graag weten van verschillende mensen hoeveel het olie verbruik is
in liter op hoeveel km en hoeveel km de motor gelopen heeft

Citaat:
Willy, je denkt op vals spoor. De smering van de klepgeleiders loopt geen gevaar en de lekkage van de klepseals zal blijven.


nu spreken jullie je zelf tegen , in een ander draadje op het forum , is de kop smering het ideaal
voor motoren met LPG

Auteur:  Timo 1972 [ 10 jan 2016 14:48 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Waar heb je die kopsmering voor nodig als je geharde kleppen hebt ?
Dat doen ze toch alleen bij zachte kleppen???

Mijn verbruik : 1 liter op 1500 a 2000 km
En mijn km stand is nu pas 121000 KM

Auteur:  c5jan [ 10 jan 2016 23:20 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Wil ik nog wel opmerken dat het door mij als test gegeven exemplaar een paar gaatjes bevat. Dit moeten er niet minder of nauwer worden omdat anders de carterdruk te hoog kan worden.
Een geavanceerdere versie zou een overdruk voorziening kunnen bevatten.
Niet noodzakelijkerwijs ingewikkeld. Gewoon een busje om het huidige model wat dan een kleinere diameter moet krijgen. Veer erin. Klaar.

Auteur:  Willyb [ 11 jan 2016 07:39 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

In de gemodificeerde olie vulpijp van de 2cv zit een klepje die zelfs onderdruk geeft bij een 2cv en de olie terug voert via de pijlstok naar het carter. Zie afbeelding in mijn vorige post. Dit systeem kan men zo gebruiken mits men de aansluiting veranderd zodat er een slang oppast I.p.v. een flens.
Het gevaar van overdruk in het carter is dat keerkringen en pakkingen gaan lekken en de pijlstok er uit komt.
Je hebt dan geen olie verbruik meer, maar olie lekkage . ( wat is vervelender ?) eigenlijk beide.
Al met al, dit is een fout met een fout oplossen. Er moet dus iet anders met de auto ( motor) aan de hand zijn en dat zal men eerst moeten vinden en oplossen.

Gr. WillyB.

Auteur:  Iceman [ 11 jan 2016 08:00 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

@Willy4: 1:1800 al vanaf 162000km nu 222000+

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  goudfrank [ 11 jan 2016 08:39 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

@willy4: De carter ventilatie van de twee cilinder boxermotor van de 2cv, de Kalmar-DAF en het vroegere Dafje is totaal anders dan bij onze viercilinders door de afwisselend naar elkaar toe en van elkaar af bewegende zuigers.

@GW-tje: Goed bezig. :smt023

Auteur:  Willyb [ 11 jan 2016 09:21 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

goudfrank schreef:
@willy4: De carter ventilatie van de twee cilinder boxermotor van de 2cv, de Kalmar-DAF en het vroegere Dafje is totaal anders dan bij onze viercilinders door de afwisselend naar elkaar toe en van elkaar af bewegende zuigers. :smt023

Dat weet ik maar maar zonder dat klepje in de gemodificeerde vulpijp is de oilsaver gelijk . Ik heb het niet over de originele vulpijp !.

Auteur:  GW-tje [ 11 jan 2016 09:28 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Leuk, dat jullie allemaal reageren en met ideeën komen, maar sommige zaken snap ik niet helemaal.
Maak eens een schetsje van je idee en post eens een foto vanaf je smartphone van dat schetsje of een tekening van die 2CV pijp bijvoorbeeld.

Auteur:  Willyb [ 11 jan 2016 10:32 ]
Berichttitel:  Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Foto's en werking van de vulpijp 2cv hier.
http://www.2cvkitcarclub.nl/een-onderho ... ievulpijp/

Auteur:  willy4 [ 11 jan 2016 10:37 ]
Berichttitel:  Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

http://www.onlineolie.be/blog/post/2-we ... everbruik/
ik denk dat sommige dat nog eens opnieuw moeten lezen,ook als er woorden in het rood verschijnen en daar op klikken
als ik draadjes lees over onderhoud dan hoor je niets anders over de prijs van de olie,ik koop ze action en ik in de aldi en in duisland is ze nog goedkopen (bij mannier van spreken)
elke kwalitiet heeft zijn prijs

als je drinkt krijg je hoofdpijn , dan moet je niet acher een pilletje gaan zoeken tegen de hoofdpijn , neen dan moet je stoppen met drinken

zo is dat met olie ook

van de daf motoren heb ik het over euro 4 of 5

Auteur:  Willyb [ 11 jan 2016 10:45 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

willy4 schreef:

als je drinkt krijg je hoofdpijn , dan moet je niet acher een pilletje gaan zoeken tegen de hoofdpijn , neen dan moet je stoppen met drinken

Dat bedoel ik dus ook door te zeggen , een fout met een fout oplossen.
Dit stukje komt van GS forum.

Gepost: 12 januari 2015 02:47 PM [ # 19 ]
Een motor met gelijk getal aan cilinders heeft technisch gezien 0 druk in het carter. De zuigers heffen elkaar op.
Maar omdat er altijd wel iets van verbrandingsdruk langs de zuigers lekt is er eigenlijk altijd een lichte overdruk
die dan weer verdwijnt via de carterventilatie die vroeger gewoon naar beneden naar de straat ging. Moderne motoren maken gebruik van het motorinlaatvacuum om het carter van de overdruk te ontdoen, waarmee tevens de vuile carterdampen nogmaals de verbrandingkamer in verdwijnen om daar milieuvriendelijk te worden verbrandt.
Bij versleten zuigers/cilinders en/of verstopte slangen kan de druk uiteraard weer toenemen.
Standaard zal een(nieuwe) gs/a waarschijnlijk 0 druk in het carter hebben.
De peugeot 309 (die nog met de simca motor wat eigenlijk de nieuwe Talbot Horizon zou worden vandaar de rare 09)had vroeger in de dikke carteronluchtingsslang van het blok naar het luchtfilterhuis een olieafscheidertje zitten in de vorm van een lichtgroen plastic eitje met daarin in het midden een gaasje en aan de onderste helft een kleine slangtule met een vacuumslangetje naar het spruitstuk, die zuigt de op het gaasje genevelde olie die onderin het eitje terugstroomt dan weer af richting de verbranding. Het groene eitje werd bij een grote beurt vervangen. Mooi systeem, en ook uit de tijd van de gs/a, misschien een leuk idee voor jouwes?

Zie ook hier.

http://dutch.alibaba.com/product-gs/pro ... 18958.html

Auteur:  GW-tje [ 11 jan 2016 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Willy4, ik ben niet op zoek naar aspirine voor dit probleem, ik probeer juist een achteraf inbouwbare oplossing te vinden die niet klakkeloos de oliedampen verbrandt maar deze eerst zoveel als mogelijk van de verdampte terugwint. Het verbranden van olie is nutteloos, kost onnodig geld en vervuilt ons milieu. In de constructie van de motor kan ik niets wijzigen, dus dan maar een extra module erbij die dit probleem oplost. De GSA-afscheider is precies wat ik zoek en wellicht afdoende voor een eerste
proto. Dank!

Auteur:  Willyb [ 11 jan 2016 11:32 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Zoek een op Google naar olieafscheider carterventilatie , daar staan er heelveel in. Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Ik bedoel het niet negatief en heb respect voor je zoek en ontwikkel werk.

De grootste oorzaak van hoog olieverbruik is te hoge carterdruk dat kan verschillende oorzaken hebben, dat dus eerst uitzoeken.
Op heelveel auto's zitten olieafscheiders gemonteerd . Zeker auto's die naar Amerika gaan . Dit is een milieu eis en een behoud voor je katalysator . Die kan slecht tegen half verbrande olie.

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/