Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Ontwikkeling OilSaver door GW-tje
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17268
Pagina 1 van 4

Auteur:  GW-tje [ 09 jan 2016 19:00 ]
Berichttitel:  Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

De olierestrictor is in productie, dat was stap 1. Omdat ik niet kon stoppen met nadenken over het olieprobleem, en de vele onverwachte reacties uit alle hoeken, ben ik een stapje verder gegaan.
Geen uitvinding, gewoon bestaande techniek, maar ik wil low-budget en makkelijk inbouwbaar.
Er zal nog wel wat water door de IJssel vloeien maar ik laat jullie hier vast de eerste schetsen zien.

In de bestaande slang die van het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk loopt wordt een aansluitstuk geplaatst. Hier worden 2 slangen op aangesloten die naar de olieafscheider gaan.
In de buis van het oliepeil wordt een aansluitstuk hardgesoldeerd en een gat in de buis geboord. Hierop wordt de afvoerslang van de olieafscheider aangesloten. De olieafscheider zelf wordt voor het inlaatspruitstuk gemonteerd en hangt bij de EW-motoren in de rijwind. De gasstroom zal hierin afkoelen en de olie condenseren. Deze olie loopt dan terug naar het motorcarter via de peilbuis.
Niks geen bijzonders, allemaal ooit al bedacht, het moet alleen even gemaakt worden. Dat is stap 2.
Bijlage:
1.jpg

Bijlage:
2.jpg

Bijlage:
3.jpg

Auteur:  GW-tje [ 09 jan 2016 19:01 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Bijlage:
4.jpg

Auteur:  Willyb [ 09 jan 2016 19:51 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Mooi gemaakt en bedacht, heeft wat weg van het principe van de gemodificeerde olievulpijp van een 2CV.
:smt038

Auteur:  c5breaker [ 09 jan 2016 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Waarom heb je dit bedacht? Ik zal het vast gemist hebben. Maar zoveel olie verdwijnt er toch niet via de carterontluchting?

Als ik andere motoren bij mij ziet met de carterontluchting naar buiten, heb ik niet het idee dat er olie verdwijnt daardoor.

Auteur:  GW-tje [ 09 jan 2016 21:56 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Lees het draadje van het olieverbruik van de Ph2 even door. ;)
Het probleem bij de THP en VTI is nog ernstiger. Die komen ook aan de beurt.

Auteur:  willy4 [ 09 jan 2016 23:20 ]
Berichttitel:  Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

is dat dan een probleem alleen in nederland , hier in belgie je ken ik niemand die daarover een probleem heeft , en ik ken wat mensen
ik kom ook met verschillende garages in contact , er zijn info avonden waar ik met mensen in contact kom
http://www.dj-autoparts.be/professionals/login.php?i=6

daar zie je me ook op de foto , op de reeks fotos van 8 , de bovenste foto van links onderaan
met de bril op het hoofd recht over een dame
vroeger was dat een ander probleem

Auteur:  GW-tje [ 09 jan 2016 23:41 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Dat zal toch een algemeen probleem zijn, mag ik denken. Het speelt bij PSA, VW & Audi, Ford, BMW, Mini......

Auteur:  willy4 [ 09 jan 2016 23:50 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

ook bij andere merken hoor ik het probleem niet
maar wel de belgen rijden over het algemeen niet zoveel km met dezelfde wagen
en is het probleem niet altijd met de karter onluchter het probleem

Auteur:  GW-tje [ 10 jan 2016 00:26 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Wanneer dit soort processen en bedrijven bestaansrecht krijgen is er toch serieus iets met de carterventilatie van de moderne motoren niet in orde.

http://www.hbttechniek.nl/audi-tfsi-fsi ... sting.html

Auteur:  Herman [ 10 jan 2016 01:52 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Willy geloof het maar op diverse fora kom je het tegen. :smt023

Auteur:  akooiman [ 10 jan 2016 05:23 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

Ik vind het geweldig, dat een citroen liefhebber met een meer dan boven gemiddeld IQ en hart voor het merk, met een oplossing komt die blijkbaar veel onvrede weg kan nemen voor meerdere merken....

GW==>topper :smt023

Auteur:  Roman [ 10 jan 2016 10:03 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

willy4 schreef:
ook bij andere merken hoor ik het probleem niet
maar wel de belgen rijden over het algemeen niet zoveel km met dezelfde wagen
en is het probleem niet altijd met de karter onluchter het probleem



in belgie rijdt men meer diesel.. ;)
en weinig benzine en nog minder Lpg ;)

Auteur:  willy4 [ 10 jan 2016 10:59 ]
Berichttitel:  Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

mijn vraag is nu wat noemen jullie olie verbruik ?
het volgende , bij wagens met LPG bouwen jullie een kop smering toe
als ge dan, we zullen het een natuurlijke smering noemen dat ga je dan verhinderen

ik heb hier al gelezen dat verschillende mensen een kop smering aanraden , en dat kost dan nog is extra
ik begrijp eigenlijk niet wat jullie willen
ik ben een belg daarom misschien

Auteur:  Willyb [ 10 jan 2016 11:33 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

willy4 schreef:
ik heb hier al gelezen dat verschillende mensen een kop smering aanraden , en dat kost dan nog is exstra
ik begrijp eigenlijk niet wat jullie willen
ik ben een belg daarom misschien


Ik ben het met je eens en dat heeft niets met het land te maken waar je woont. ( of naam ;) )
Ik denk eerder dat de motoren niet goed op temperatuur komen en daardoor koolafzetting krijgen.
Het mooie is dat men vaak een fout met een fout kan oplossen.

Auteur:  willy4 [ 10 jan 2016 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Ontwikkeling OilSaver door GW-tje

stel dat het volledig werkt
benzine en LPG is scherp mengsel tegen over diesel
wat doe je dan met de kleppen als ze verbranden en vastlopen

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/