Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Auteur |
Bericht |
pimwk
V.I.P.
Geregistreerd: 26 okt 2015 18:52 Berichten: 23 Woonplaats: Beuningen Gld
Auto: Geen "moderne" Citroën meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1956
Energielabel: H
Organummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 31600
Kleur: zwart
Naar boven
|
Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Vanmorgen bij het starten een zeer luide knal. Na van de schrik bekomen te zijn toch nog maar eens geprobeerd. Motor slaat meteen aan maar klimt oncontroleerbaar in toeren, dus bij 4.000 tpm maar weer gauw uitgezet. Nee, de auto heeft geen LPG installatie en tot voor kort functioneerde alles min of meer normaal. Iemand ervaring?
|
03 dec 2015 11:58 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Klinkt als wat mijn auto heeft gehad (wel LPG): backfire en inlaatspruitstuk geklapt.
Je zou eens onder de motorkap kunnen neuzen: het inlaatspruitstuk zit bovenop. Misschien dat daar wat delen vanaf zijn geknald.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 dec 2015 13:47 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Die knal kan ook uit de uitlaat vandaan gekomen zijn. Je ontsteking is dan te laat geweest...... Laten onderzoeken wat er loos is.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 dec 2015 13:49 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Oncontroleerbaar optoeren is toch meestal inlaatzijdig?
Uitlaatzijdig merkt de motor namelijk normaal een stuk minder van.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 dec 2015 13:52 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Het zou kunnen, wanneer er veel teveel olie in de motor zit, dat deze op eigen motorolie gaat draaien. Meestal is het lopen op olie voorbehouden aan de diesels, maar wat niet kan........ Oliepeil controleren dus. En daarna naar de garage voor een diagnose.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 dec 2015 13:59 |
|
|
pimwk
V.I.P.
Geregistreerd: 26 okt 2015 18:52 Berichten: 23 Woonplaats: Beuningen Gld
Auto: Geen "moderne" Citroën meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1956
Energielabel: H
Organummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 31600
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Heb inmiddels wat dieper gekeken. Inlaathuis is in grote stukken gebroken door de explosie en dan krijgt de motor onbeperkt lucht. Maar wat de oorzaak zo opeens is....
|
03 dec 2015 14:38 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Dan heeft er om één of andere reden (lekkende injector? dat had ik in ieder geval bij mijn LPG-installatie) een brandbaar mengsel in het inlaattraject gezeten bij het starten.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 dec 2015 14:52 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Dat is zeer plausibel, EW. Maar de ontsteking? Die dan veel te vroeg?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 dec 2015 16:01 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Je schreef in je openingspost: Citaat: tot voor kort functioneerde alles min of meer normaal Waar bestond dat min uit? Mogelijkerwijs is daar iets uit af te leiden? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 dec 2015 16:28 |
|
|
pimwk
V.I.P.
Geregistreerd: 26 okt 2015 18:52 Berichten: 23 Woonplaats: Beuningen Gld
Auto: Geen "moderne" Citroën meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1956
Energielabel: H
Organummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 31600
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Dat "min" had meer betrekking op andere delen van de auto. AL4 is aan nieuwe klepjes toe, 3e remlicht moest gereviseerd, bestuurdersstoel zakt zelfstandig weg, maar dat heeft toch echt niets met een explosie in het inlaathuis te maken. En als de ontsteking zodanig vroeg staat dat er al een vonk optreedt terwijl de inlaatklep nog open staat, dan kan je niet normaal rijden. Verbruik over de laatste tank een keurige 8,5L/100km.
|
03 dec 2015 16:40 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
GW-tje schreef: Dat is zeer plausibel, EW. Maar de ontsteking? Die dan veel te vroeg? De wegenwachter van dienst legde mij destijds uit dat door de hydraulische klepstoters er heel af en toe nog weleens een inlaatklep open wil blijven staan. Ook hoorde ik (broodje aap misschien) dat met name bij Peugeot indertijd bij de introductie van deze motoren nog weleens één wilde klappen in de showroom. Heel kort ritje er vooraf gehad? Ik heb indertijd via de onderdelenlijn een inlaatspruitstuk van een 307 gehaald voor EUR 75.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 dec 2015 17:19 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Zoeken op kleppendeksel bij Bart Ebben of andere demontage bedrijf. Om het juiste deksel te kunnen aanbieden vragen wij u meestal om een motorcode en/of chassisnummer.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
03 dec 2015 17:53 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
Herman, ik denk dat hij op zoek moet naar een inlaatspruitstuk en niet naar een kleppendeksel....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 dec 2015 22:00 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
EW schreef: Herman, ik denk dat hij op zoek moet naar een inlaatspruitstuk en niet naar een kleppendeksel.... Het staat onder kleppendeksel Het hele rijtje onderdelen komt geen spruitstuk voor!!! kijk zelf maar https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/c5/motor-en-motordelen/kleppendeksel/hdi-2.0-16v-rhr-rhl-dw10bted4-9645977980-zie.0248k9-2.html
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
04 dec 2015 08:46 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Harde knal tijdens starten (geen LPG) en daarna...
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
04 dec 2015 09:06 |
|
|
|