Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Hallo,

Ik ben Tim Janssen en ben nieuw hier op het forum.

Ik heb een Citroen C5 Break 2.0i 16V Exclusive automaat uit augustus 2002
Ik heb deze auto gekocht met een kilometerstand van 156.000.
Aangezien ik veel op de weg ben, heb ik er een Vialle LPI installatie in laten monteren.
Deze installatie is ingebouwd bij 159.000 km.

De auto heeft altijd perfect gereden zowel op gas als op benzine.
Nu doet zich de afgelopen week een probleem voor.
De auto is met koude motor zeer slecht aan te krijgen, wil niet starten.
De startmotor draait rond, maar de motor klinkt alsof hij geen of nauwelijks compressie heeft.

Als de motor eventjes gelopen heeft loopt hij mooi rgelmatig op 4 cilinders.
De gehele verdere dag start hij perfect en zonder problemen, loopt alleen enkele seconden niet even soepel stationair.

Ik heb de compressie bij een koude motor gemeten deze was teleurstellend:
cilinder 1: 16 bar, cilinder 2: 0 bar, cilinder 3: 9 bar, cilinder 4: 0 bar.

De motor start gewoon op benzine, dus dit probleem heeft niets met de gas installatie te maken denk ik.

Daarna heb ik bij een warme motor compressie gemeten:
Deze is op alle cilinders 16 bar. Dit lijkt mij toch een zeer goede waarde.

Vervolgens treedt regelmatig de melding: Anti-vervuilingssysteem werkt niet.
Dan knippert het management lampje (milieugerelateerde storing) en brandt het servicelampje.
Na enkele starts treedt dan de melding op: Ant-vervuilingssysteem werkt onvoldoende.

Ik heb inmiddels het volgende gedaan:
Motor geflusht,
Motorolie vervangen (5W40 vol synthetisch) (Volgens het dealer onderhouden boekje ook altijd met 5 W 40 ververst)
Oliefilter vervangen (Purflux LS 923)
Nieuwe bougies gemonteerd,
Nieuwe dis module gemonteerd.

Dit alles zonder resultaat.
Ik moet er wel bij zeggen, dat na de olieverversing nog niet echt veel kilometers gereden zijn.
Dus resultaat kan misschien nog verbeteren. (klepstoter vulling)

Aan welk probleem wordt er door jullie gedacht?

Ik denk zelf aan de EGR klep CQ. De luchtpomp en de klepstoters??
De klepstoters zijn vrij van bijgeluiden en als de motor 30 seconden gelopen heeft loopt hij perfect.

Ik hoop dat een van jullie een oplossing heeft voor dit probleem.


09 sep 2007 12:03
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Gut, en een voorstelronde en meteen een vraag...

Ik zou je willen adviseren eens rond te neuzen op het forum.
Volgens mij zijn her en der al dergelijke verhalen voorbij gekomen. Wellicht vind je iets van je gading.


BTW: welkom en veel plezier

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


09 sep 2007 13:12
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
1 ding merk ik gelijk op. ik rijd ook op lpg en de olie die je hebt is te dik, ik heb er 0w30 vol synth inzitten vanwege dunne kanalen klepstoters.


09 sep 2007 18:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Het is natuurlijk vreemd dat je op 2 cilinders geen compressie hebt en dan 30 seconden later wel.
Ik heb de klepstoters van de C5 nooit in handen gehad, maar ik had wel een identiek probleem met een MX5 (Mazda).

Daar waren de klepstoters defect ( een bekend probleem bij Mazda) en als bij de eerste omwenteling de koude olie in de klepstoter werd gepompt kon het er niet uit en bleef de klep iets open staan, met verlies van de compressie als gevolg.
Zodra de motor aansloeg was er meer geweld en moest de klep wel dicht en liep de motor ook weer netjes.

Ik had weinig zin om de motor te demonteren en heb daarom eerst een advies van een Mazda kenner opgevolgd.
NIET DOEN BIJ JE C5 !!!
De olie aftappen, vullen met automatische versnellingsbak olie en dan rustig een half uurtje stationair warm draaien, inderdaad het hielp, en de volgende 50.000 km tot aan de verkoop is er niets meer verkeerd gegaan.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


09 sep 2007 18:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Je meet geen compressie bij koude start op 2 cylinders en later is het prima. Dat heeft niets met EGR te maken maar is zeer waarschijnlijk een klepstoter/olie probleem. Dit komt veel vaker voor (Zie dit forum)

Dus probeer 0W40 /0W30 of misschien een spoeling vanwege vervuiling kanalen.

Hoogstwaarschijnlij zijn je anti vervuiling meldingen dan ook weg, zo niet : aan de computer!


Succes!

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


09 sep 2007 23:02
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
het lijkt me ook een logisch verhaal.
Als de olie te dik is komt er weinig tot geen olie in de stoters.

Maar als het er in zit, zou het er toch niet uit moeten lopen?

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


09 sep 2007 23:13
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Hallo,

Bedankt al voor jullie reacties tot nu toe.
Ik bedoelde te zeggen dat de egr klep volgens mij het probleem is van de melding anti vervuilingssysteem.

Het compressieverlies heeft hier inderdaad niets mee te maken, dat ligt aan de kleppen cq klepstoters.

Jullie adviseren allemaal nog dunnere olie.

ik kan jullie redenatie volgen, alleen ik heb bij VW gewerkt en bij oudere Volkswagens tikken de klepstoters nogal regelmatig, dan werd er juist een iets dikkere olie toegepast om dit geluid te verminderen.
Het werkte goed, ook werd er inderdaad wel eens een beetje automaat olie bij de olie gedaan, maar dit gebeurde dan niet bij een dealer. Dit wil ik echter niet in mijn C5 proberen.


10 sep 2007 08:56
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Ik denk dat oudere Volkswagens geen hydraulische klepstoters hebben.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


10 sep 2007 08:59
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Ik bedoelde natuurlijk de oudere volkswagens met hydraulische klepstoters.

ik heb ook nog een VW Scirocco voor de hobby en de originele motor van deze auto uit 1985 had al hydraulische klepstoters.


10 sep 2007 10:37
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Slecht starten ken ik eigenlijk niet.
Wel slecht koud lopen direct na het (goed) starten.
Dat zou inderdaad de oliediscussie kunnen opleveren of
dit: viewtopic.php?f=5&t=430&hilit=luchtmotor
Maar nogmaals, dat is allemaal niet te relateren aan slecht starten.
Ik heb hier nog nooit iemand horen klagen over een C5 die niet start, beter gezegd: niet aanslaat bij het starten, atypisch dus.
Citroen-dealer bezoeken of is dit, gezien wat je allemaal zelf kan, niet aan de orde ?

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


10 sep 2007 20:39
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Hallo,

Ja Roland, dit is precies het probleem waar ik ook mee zit.
ik heb het forum uitgebreid doorgelezen en heb inderdaad heel veel gelezen over slecht lopen na de koude start, maar over slecht starten staat inderdaad niet veel geschreven.

Maar ik ben iedere morgen echt enkele minuten aan het starten, voordat de motor eindelijk aanslaat.
De rest van de dag hoef je maar aan de sleutel te komen en start de auto zonder problemen.

Ik ga de auto deze week toch maar eens uitlezen en kijken wat dit allemaal nog aan het licht brengt.

De storingslamp brandt namelijk niet.

gr, Tim


12 sep 2007 08:32
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Timmetje schreef:
Maar ik ben iedere morgen echt enkele minuten aan het starten, voordat de motor eindelijk aanslaat.
De rest van de dag hoef je maar aan de sleutel te komen en start de auto zonder problemen.

Klinkt als iets heel basaals, iets wat je ook al had bij auto´s van 30 jaar terug, vocht in de verdelerkap ofzo, maar ja die hebben we geloof ik niet meer tegenwoordig. :D
Ben benieuwd.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


12 sep 2007 20:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Het is een LPI systeem zeg je, vraagje kan het zijn dat er dan een injecteur "teruglekt"het systeem in of denk ik nu te ver. Heb het 1 keer meegemaakt met een dieselmotor, (scheepsmotor) die verstuiver was kapot, bij starten motor liep er lucht naar de brandstofpomp!
Vergezocht ik weet het maar ja. Zou je dan ook fouten krijgen in je LPG computer?

Over basaal gesproken, Twingo van de vrouw wilde ook niet meer starten, rotor verdeelkap losgehaald geschuurd en schoongemaakt et voila, als een zonnetje!


12 sep 2007 21:53
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Kun je bytes schuren? :smt003

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


12 sep 2007 23:35
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
Interessant draadje...alleen jammer dat het geen vervolg heeft gekregen.
Mijn C5 start sinds dat hij terug is van de garage namelijk een stuk slechter (alleen bij koude motor) dan voorheen. Daarvoor was ik ook niet helemaal tevreden (af en toe moest ik 2 of 3 keer starten), maar het lijkt dus erger te worden.

Mijn vrouw heeft 1 keer het woord storing zien verschijnen in de boordcomputer, maar dit was al weer weg voor ze goed kon lezen wat er uberhaupt stond.

Heeft het iets te maken met de ECO stand?
Heeft het iets te maken met de olie?
Heeft het iets te maken met de kleppen stoters?

Zucht....wanneer kan ik nu eindelijk eens echt van mijn C5 gaan genieten....
Dat ie een leuke kleur heeft is fijn, maar ik zou toch maar wat graag die kleur inleveren in ruil voor een goed werkende C5.

Groetjes,

Steven


10 sep 2008 16:18
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.