Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Klepstoter vervangen, ja of nee 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Klopt Timo, maar eer ik dat haal...ik rij 9000 km per jaar, het is een auto voor "erbij" eigenlijk. Maar ik vind dat niet het ergste; van mij part wordt die distri "meegenomen".

Ondertussen zijn er de nodige zaken uitgesloten, zoals lambda, injectoren, mapsensor, gasklep etc. Voor de zekerheid wordt het bobineblok, alhoewel reeds vervangen, nog een keer gecontroleerd en daarna neem ik de beslissing de klepstoters te vervangen. Als dat gebeurt, zullen dat exemplaren van de 1.8 motor zijn. Die zijn in die zin hetzelfde dat ze NIET die achterlijke eigenschappen van de 2.0 motor hebben. Mocht het zover komen, zal ik jullie op de hoogte houden van de resultaten, met inachtneming van een zekere gebruiksduur. M.a.w. ik zal niet na de eerste rit hosanna roepen, dat heb ik wel afgeleerd.
Ik denk dat ik de eerste (althans op dit forum) ben die dit gaat doen, want op mijn aanvankelijke vraag heb ik geen antwoord kunnen krijgen. Dus denk ik ook dat er misschien meerderen zijn die hier wat aan zullen hebben. En ik vind het de investering waard, gezien de verdere staat van de wagen, en al helemaal om de wijze waarop dit exemplaar nog steeds rijdt; fabuleus. Ik ken geen C5 die beter rijdt. Maar ik ken ze inderdaad niet allemaal, ha ha! :smt193


04 nov 2015 00:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Ik heb vorig jaar bij mijn vorige C5 op het punt gestaan om ze te vervangen, samen met de klepseals. Ik had de distributie en de hele reutemeteut er al af liggen en toen ik de sleutel op de kappen van de nokkenaslagers zette, bleek dat ik deze niet loskreeg. Omdat er daar nogal wat van los moeten heb ik de operatie gestaakt en de zaak weer opgebouwd.
Vandaar dat ik ze nog op "voorraad" heb. Ze zijn te koop. :idea:

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


04 nov 2015 09:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 11 aug 2013 22:34
Berichten: 22
Auto: C5 Break 2.2 HDIF
Opties: Navi / JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10913
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 219000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Ik heb ze afgelopen voorjaar vervangen. Betrof een 2 liter van 2003. Wij hebben alleen de 4 stoters van de getroffen cylinder vervangen. Daarna was de storing opgelost.

Daarna de 'defecte' stoters bestudeerd en 1 uit elkaar gehaald. Daaruit bleek: Het is mogelijk de stoters van het blok af te halen en te reinigen. Daarna kunnen ze gemonteerd worden zonder vervanging. Maar kost de nodige tijd en gezien de prijs van nieuwe stoters de vraag of het loont.

MarcelK.


04 nov 2015 16:30
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Hoera! Dank je wel MarcelK. Er is toch nog iemand die dat gedaan heeft. En had je ongeveer dezelfde klachten als ik? En hoe heb je vastgesteld welke cilinder het betrof?


04 nov 2015 19:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 11 aug 2013 22:34
Berichten: 22
Auto: C5 Break 2.2 HDIF
Opties: Navi / JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10913
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 219000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Klacht was na koude start last hebben van noodloop. Bij uitlezen "overslaan op cylinder 3". Daarnaast hoorde je een kleptik tijdens de noodloop.
Voor de zekerheid wel bougies gewisseld en andere bobine geprobeerd maar dat hielp niet. Ook de huisdealer was meteen al van menig dat het een klepstoter was.

Na vervanging bleek dat de stoter niet zozeer echt kapot zijn. Het probleem wordt veroorzaakt doordat de bewegende delen vast gaan plakken. En dat speelt hoofdzakelijk als de zaak koud is. Met warmte komt het los.

Als het zelf doet, zorg er wel voor dat je dan een kleine momentsleutel hebt. De normale grote is niet in te stellen op de lage waarden die nodig zijn voor het nokkenashuis en de klepdeksel. En zorg voor de juiste kit voor het nokkenashuis. Ik had de kittube even geleend van de huisdealer.

MarcelK.


04 nov 2015 22:07
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Dit klinkt als vrijwel hetzelfde. Daarmee weet ik genoeg. Als ik ze vervang laat ik ze toch maar allemaal doen; dat verklevingsverhaal had ik ook al eens gehoord. Morgen wordt de wagen nog gecontroleerd op goede werking van de bobine en als dat geen soelaas biedt, gaat het gebeuren.
Maar eh.....zoals je merkt is het buitengewoon mooi weer nu, en toen ik vanavond ging rijden om de wagen weg te brengen, liep ze koud weer prima. Ik wacht dan even totdat het echt kouder is en ze die vermaledijde verschijnselen weer vertoont.
Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren, ik hou u op de hoogte van teen en tander.


04 nov 2015 23:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Door met een grote schroevendraaier te luisteren naar de kleppen zou je de boosdoener moeten kunnen achterhalen. Je gebruikt de punt van de schroevendraaier tegen het klepdeksel en het handvat tegen je oor dan als stethoscoop. Werkt als een tierelier! Pas op voor de draaiende delen!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


05 nov 2015 11:04
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Vandaag de auto terug gehaald nadat ze gecontroleerd is op goed functionerende bobine. Dat was in orde. Echter ik kreeg de wagen terug en er zijn alleen maar meer vragen bijgekomen. zoals al gezegd is het weer nu te warm om te testen of ze bij koudloop weer de fout inschiet; dat doet ze nu dus niet. Ik moet dus wachten op kouder weer om te kijken wat ze nu doet. Er is een halve liter motorolie afgetapt, en in de plaats daarvan is een halve liter automaten versnellingsbakolie toegevoegd, deze zou de motor inwendig goed moeten reinigen. Dit goedje kan er tot de volgende oliewissel in blijven zitten.
Maar nou komt ie; de lexia geeft aan dat er een storing is met de nokkenassensor. Uiterst vreemd, want die is er een week geleden nieuw op gekomen. Aan de hand van deze storing is de distributieriem gecontroleerd op juistheid (opgerekt, of een tand versprongen?) maar daar was niets mee aan de hand. De garage geeft aan het antwoord schuldig te moeten blijven. Ik heb afgesproken - dat was ik al van plan - het even een weekje aan te zien, om te kijken hoe de wagen het doet, en dan maar hopen dat het kouder wordt (ik vind dit trouwens eigenlijk wel net zo lekker) Ik heb zo maar het gevoel dat als ik de wagen volgende week aan de lexia laat hangen, de storing weer weg kan zijn. Het blijft tenslotte een Citroën......
Vraag is tweeledig; Wat kan die nokkenassensor storing verder nog betekenen? Kan er überhaupt een verband bestaan tussen de slechte koudloop en deze sensor? Volgens mij niet, maar als iemand hier (een andere) ervaring mee heeft hoor ik het graag...


05 nov 2015 22:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Die storing van de sensor kan heel eenvoudig ontstaan zijn bij het uitwisselen van de sensor. Misschien heeft het contact nog aan gestaan toen de stekker werd losgenomen. Zo simpel kan het zijn. Storing wissen en kijken of deze terugkomt is de enige remedie.
Automaatolie toevoegen aan de motorolie om de motor te wassen? Ik zou daar NOOIT voor kiezen.
Persoonlijk zou ik meer vertrouwen op een motorflush met Forté. Dan weet je zeker dat je de juiste materialen voor de klus gebruikt. Je gaat er toch ook geen koudontvetter ingooien? Dan weet je zeker dat alles perfect schoon wordt en daarna kapot is.

Haal die rommel er zo snel mogelijk uit, want die meuk gaat ook door je katalysator. Gebruik Forté en vul dan je motor met 5W40 een nieuw oliefilter en gebruik Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate. Er zijn meerderen op dit forum die dit met gebleken succes toegepast hebben, waaronder ikzelf.

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... Flush.html

Kijk hier maar naar de produkteigenschappen van Forté. Automaatolie doet dit niet.......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


05 nov 2015 22:37
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
De wagen is al geflusht, toevoeging erbij etc. dat werkt normaliter wel, maar bij die van mij dus niet, vandaar deze noodgreep of hoe je het wil noemen. Hij loopt er anders prima op, de garage zegt dat er geen schade ontstaat bij een dergelijke geringe hoeveelheid en daar vertrouw ik dan maar op, ik heb zelf geen tijd en handigheid om zelf te rommelen en van hot naar her slepen heb ik al helemaaaaal geen zin in. Ze moeten het maar oplossen, en anders gaat ie naar Bart Ebben voor de onderdelen, zo makkelijk kan dat gaan want echt geduldig van aard ben ik niet 8-)


05 nov 2015 22:51
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 20:52
Berichten: 23
Woonplaats: Terneuzen
Auto: c5 exclusive berline 2002, 20 16v
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 50000
Kleur: grilyne


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Vind het eigenlijk ookwel een vreemd advies, met automaat olie.
Maar zoals al een paar keer aangegeven wordt, heb je al hydrolic valve lifter concentrate geprobeerd? Werkte bij mij super. Al 3 jaar aan het zoeken geweest met de garage en deze simpele tip zelf uitgevoerd en rijdt helemaal top.
Alleen ben ik bang dat ik zelf wat verprutst heb met m'n stappenmotor schoonmaken, zou hem willen laten uitlezen, maar kan niet bij m'n dealer


17 nov 2015 01:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Wat zou je verprutst kunnen hebben aan je stappenmotor? Je kunt alleen de neus schoonmaken en in het gasklephuis de conische zitting en de ruimte naar de klep. Als je niet hebt zitten draaien/trekken aan de spindel van het motortje zal het wel meevallen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 nov 2015 09:45
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 20:52
Berichten: 23
Woonplaats: Terneuzen
Auto: c5 exclusive berline 2002, 20 16v
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 50000
Kleur: grilyne


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Ik ben bang dat ik met schoonmaken de neuszijde wat ingedrukt hebt, waardoor de instelling veranderd is. Ik heb hem met remmenreiniger schoongespoten en met contact spray behandeld en met een doek schoon gemaakt.
Verder zijn er nieuwe bougies in gegaan, en hydrolic valve lifter concentrate. Daardoor zit er nu leven in de wagen, maar is dit het enigste nog, en 2000 rpm draai je erg veel


17 nov 2015 10:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Och, in het ergste geval monteer je een nieuwe, kosten de wereld niet:

http://www.ebay.nl/itm/Idle-AIR-CONTROL ... SwQiRUnbD0

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 nov 2015 10:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 20:52
Berichten: 23
Woonplaats: Terneuzen
Auto: c5 exclusive berline 2002, 20 16v
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 50000
Kleur: grilyne


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klepstoter vervangen, ja of nee
Kijk dat is te doen.
En de dealer maar roepen dat klepstoters vervangen moeten worden


17 nov 2015 10:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.