Auteur |
Bericht |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Op drie poten lopen
Mijn C5 2.0 benzine ging vanochtend op 3 poten lopen, althans zo voelt dat. tijdens dit verschijnsel ging het motorstoringslampje, Service en ESP/ASR branden met af en toe een ping! Tevens meldingen in het display omtrent emissiestoringen/katalysator. Hij bleef wel gewoon lopen, en ik ben ook naar mijn garage gereden om ernaar te laten kijken. Nu had hij altijd al bij koudetoestand het welbekende hobbeliger lopen wat na een 2 minuten verdwenen was, maar nu blijft hij erin zeg maar. Mijn garage komt er wel uit, maar op voorhand ben ik wel nieuwsgierig naar wat hier aan de hand zou kunnen zijn. Ik zelf denk aan bobine, maar roept u maar...... dank u alvast
|
07 okt 2015 13:48 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Dat zou ook mijn eerste gedachte zijn. Voorts: hoe lang zitten de bougies er al in?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 okt 2015 13:50 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Een defecte bougie of bobinestoring wordt gedetecteerd. De brandstofinjectie van de betreffende cilinder wordt dan door de BSI uitgeschakeld. Er zou dan niet direct een "storing katalysator" mogen ontstaan.
Lijstje met te controleren punten:
- staat van de bobine, - staat van de bougies, - MAP-sensor, - luchtinlaattemperatuursensor, - staat van de injectoren, - staat van de lambdasondes.
Met de Lexia kun je de "live-data" bij koude start allemaal volgen. Iemand die diagnose kan stellen moet in deze gegevens vrij snel een richting kunnen vinden van het defect.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 okt 2015 15:24 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Zo, auto terug, het euvel was gauw gevonden. Het was, zoals ik al bevroedde, de bobine. Tevens zijn er 4 nieuwe bougie's gemonteerd. En ze loopt, ook koud, weer als een zonnetje! Kosten? Die bobine (pack?) 127 euro excl. BTW, 4 nieuwe bougie's tientje per stuk. Valt me allemaal reuze mee. Heren, dank voor de inbreng!
|
08 okt 2015 18:29 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Te vroeg gejuicht; manko diende zich gewoon weer aan; vreemd nadat het even goed was. Auto staat nu weer bij de garage en de bobine gaat retour, de bougie's laat ik zitten. Men gaat de wagen nu eens goed flushen, dat is nog nooit gebeurd. Stel, dit werkt; om de hoeveel tijd zou je dat dan moeten doen? Mijn tweede vraag heeft betrekking op de klepstoters zelf. Ze laten vervangen is een kostbare zaak, ik weet (nog) niet of ik dat laat doen in het geval flushen niet zou helpen. Maar ik vraag me af, is dat een definitieve oplossing en zo ja, wat hebben die nieuwe klepstoters wat die oude niet hebben?
|
20 okt 2015 16:24 |
|
|
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Wat voor storingscode geeft bde lexia aan ?
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018 Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
20 okt 2015 17:27 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Dat weet ik (nog) niet, morgen wordt ie uitgelezen, maar de eerste keer wees op de bobine die het dus niet was. Lekker ding, zo'n Lexia....
|
20 okt 2015 17:57 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Auto weer terug, de oude bobine werd erin de garage op gezet en toen gilde de Lexia moord en brand, dus de nieuwe er toch maar weer op gedaan. Vervolgens is de nokkenas sensor vervangen en de motor geflusht. Het resultaat mocht er vanochtend zijn; een prima loop zonder hobbelen/drie poten lopen. Op mijn vraag hoe frequent ik dit nou evt. voortaan zou moeten doen, kon men geen afdoende antwoord geven; hangt van de aard van het gebruik af. RON 98 benzine tanken heef in ieder geval geen zin in deze. Verder werd mij geadviseerd niet teveel aan het nieuwe rijden te doen (hield ik me toch al niet bezig) en de motor wat meer toeren te laten maken. We gaan het de komende tijd zien, ik wil nog niet te vroeg hosanna roepen maar het ziet er goed uit. De garage vertelde overigens ook dat ze nog nooit bij een C5 2 liter daadwerkelijk de klepstoters hadden vervangen; ook niet op verzoek.
|
22 okt 2015 14:34 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Ik zie het verband van de motorflush niet direct en ook bij een defecte nokkenassensor zou je niet verwachten dat er dan op 3 poten gedraaid wordt. Klepstoters kun je netjes bij blijven houden met Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate. 1 keer per jaar flesje in de verse motorolie....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
22 okt 2015 15:37 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Op drie poten lopen
Die nokkenassensor was ook maar een "bijvangst" in dit verhaal. En het verband tussen flushen en het op drie poten lopen is simpelweg inwendige vervuiling. Als 1 x per jaar een flesje Wynns's afdoende is, is dat mooi (ik was dat ook gewend met mijn vorige C5 dus dat klopt wat je zegt) maar in dit geval was er een wat rigoreuzere maatregel nodig. Maar nogmaals, we gaan het zien
|
22 okt 2015 15:42 |
|
|
|