Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 tr 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 dec 2014 21:40
Berichten: 5
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48136
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 tr
Beste c5 liefhebbers,
Ik heb een c5 van 2006 met 57.000km. Met de 2liter benzine motor (140pk). Merkte opeens dat bij schakelen boven 4000 de druk van mijn koppelingspedaal wegvalt bij intrappen en schakelen niet meer lukt. Zelfs moet ik de pedaal terugtrekken omdat hij niet terug komt. Zakt het toerental onder 4000toeren, dan heb ik geen probleem. Zo ook zakt men wagen en stijgt deze van hoogteniveau bij lang stilstaan met motor draaiend. Zelfs gaan mijn lichten minder branden als hij in hoogte stijgt.
Kan dit wijzen op een slechte batterij omdat deze de pomp niet meer goed kan aansturen? Alternator die te veel geeft? Andere mogelijkheden?

Wie kent het probleem en weet de oplossing? Kostprijs eventueel?

Alvast heel hartelijk bedankt!


05 okt 2015 17:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Dat tweede verschijnsel treedt wel op als je je stuur ver ingedraaid hebt.
Is dat het geval?

Dat de koppeling niet meer te bedienen is bij > 4000 rpm, dat kan ik niet vatten.
Het is een puur mechanisch bediend systeem, via een hydro-cilindertje aan beide zijden. Dat is een zelfstandig systeem, het staat los van de rest van de auto.

Uiteraard kan het zijn dat er iets lek is in dat systeem, check daarom even of er nog voldoende olie zit in het voorraadvaatje van de koppeling.
Maar dat zou dan bij elk toerental het geval moeten zijn, niet pas bij > 4000 rpm.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 okt 2015 18:26
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Begin eens met te checken wat er voor foutmeldingen er zijn, dus uitlezen aan de lexia!

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


05 okt 2015 18:41
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4077
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Als je je woonplaats vermeld kunnen de leden met een lexia die in de buurt wonen je evetueel helpen :D

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


05 okt 2015 18:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Een puur mechanische koppeling, niet verbonden met de elektriek, hoe moet je dat uitlezen met de Lexia?

Belangrijkste lijkt mij eerst het niveau te checken in het koppelings vaatje......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 okt 2015 18:56
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Maar de rest van zijn fouten wel, hij heeft het over diverse dingen. :idea:

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


05 okt 2015 18:59
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 dec 2014 21:40
Berichten: 5
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48136
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Aan jw-c5: Het 2de probleem is met gedraaid stuur.

Olieniveau was ok, maar ik ga het een dezer verversen. Mss is deze met water gemengt en verouderd na die 9 jaar. En tot mijn verbazing komt enkel rond 4000 toeren voor het probleem. Van werk naar huis op elke moment en versnelling getest en telkens hetzelfde resultaat. Zelfs koppeling pakt direct, davert niet en doe niet speciaal buiten mijn probleem. Ik werk al 8 jaar aan alles. Van auto's, vrachtwagens, bussen tot mega heftrucs. En zoiets nog nooit voorgehad. Daarom wou ik horen of jullie het fenomeen kende. Dat het geen zwak onderdeel was van fabriek uit dat het probleem kon geven.

Voor de diagnose is het moeilijk. Ik woon in België.

Alvast mega bedankt voor de vele reacties en de directe hulp.

PS, ik ben verbaasd dat een c5 een Die-Hard-American-Car-Fan kon bekoren.
Greetz


05 okt 2015 23:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
waar ongeveer in belgie


05 okt 2015 23:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
ik begrijp je niet goed
je heb toch een handgeschakelde versnellingsbak en geen automaat
als mecanieker zeg je niet Olie niveau tegen Remvloeistof
en als het een handgeschakelde versnellingsbak is wat gebeurt er als je heel veel gas geeft en dan pas koppelt kan je dan met gierende banden vertrekken of niet ?
graag wat meer info ik ben benieuwt wat het is
o ja ik ben ook belg en je kan misschien helpen
mvg jean

_________________
lexia aanwezig


09 okt 2015 21:17
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 dec 2014 21:40
Berichten: 5
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48136
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Beste Jean,
Bedankt voor uw reactie, maar graag niet zo betweterig aub als u de andere persoon niet kent. Ik ken het verschil tussen handgeschakeld en automaat. Twijfels dat ik mechanieker ben? Remolie is voor zover ik weet een olie ( wel corrosiever), dus dit item zie je dat het over rem-olie niveau is dat ik sprak. Als je uw vak kent moet niet alles met het correcte schoolboekentaal verklaard worden. En bij 4000 toeren schakelen als u aan het rijden bent, gewoon of brut,gieren uw banden niet. Moest u nu een muscle car hebben met bakken koppel. Lukt dat. Ik met mijn citroen, ga dat enkel uit stilstand verkrijgen als ik niet te brut doe omdat het koppel niet hoog genoeg is.
Men excusses dat ik zo reageer, maar ik krijg er iets van als mensen u pakken of u in twijfel trekken als het niet met het puntje op de i correct is of als ze denken dat ze met een "faker" te maken hebben.
Oplossing voor mijn probleem heb ik gevonden: leiding tussen master en slave cilinder was vernouwd door vuil. Vorige eigenaar olien gemengt denk ik en gereageerd op elkaar. En slecht ontlucht ook. Is hersteld en klaar. Vrouw kan weer mee gaan werken.


10 okt 2015 00:15
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
geen excuses nodig
ik ben de laatste om u te pakken of u in twijfel trekken en heel maal niet de beste van de klas
kijk maar hoe ik schrijf
ik ben wel leer leergierig en probeer je probleem te begrijpen en merk dikwijls dat communicatie verschil zo Olie niveau tegen Remvloeistof nu weet ik het zeker dat we op de zelfde golflengte zitten
ik ben blij dat je de oplossing met ons deelt en heb ik en andere er wat van opgestoken

en zelfs mechaniekers zijn mensen die fouten maken zie Vorige eigenaar

mijn excuses naar u
voor mijn betweterig overkomen
mvg jean

_________________
lexia aanwezig


10 okt 2015 11:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
Hulde voor het wederzijds begrip :smt023

_________________
Zeg maar André


10 okt 2015 13:57
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 dec 2014 21:40
Berichten: 5
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48136
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
No hard feelings jean,
ik merk dat internet communicatie verwarring brengt. Dit is mijn eerste echte internet ervaring ( ben wel 27 jaar, maar old-school in het kopke) en ik zie nu dat tekst onduidelijk op vlak van intonatie.
Leergierigheid is wat een mechanieker beter maakt.
Dus als je wil leg ik uit waarom die fout er kwam bij +-4000 toeren.
Omdat er lucht inzat en weerstand in de leiding door de vernouwing, had ik bij rustig reiden genoeg druk om de diafragmaveer in te duwen met mijn druklager. Lucht is wel samendrukbaar, maar de druk die ik dan genereer in de luchtbel of bellen is hoog genoeg om de slave-cilinder( de piston die uw koppelingshendel op de versnellingsbak bedient) de koppeling te laten ontkoppelen. Maar bij vanaf 4000 toeren is door middelpuntvliedende kracht van de veerlammen van de diafragmaveer harder en is mijn druk die ik kan genereren met de luchtbellen en vernouwing niet hoog genoeg om de slave cilinder de koppeling te laten ontkoppelen. Dus as kom niet ver genoeg uit om te ontkoppelen en dan lukt het niet om te schakelen. Verlaag ik de toeren, minder weerstand op koppeling, druk van olie in systeem groot genoeg om zijn werk te doen en dan kan ik terug schakelen.
Heb slave-cilinder mee vervangen uit voorzorg omdat deze van plastic zijn, door veel gebruik uitslijten(onstabiele stift, dus on stabiel schakelen)en dichtgingen binnenin voor slechte doorvloeing kunnen zorgen.
Hopelijk was dit een tof intressant stukje lezen.
Zo ook excusses van mijn kant en een fijn weekend
grtz sam


11 okt 2015 00:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
citroenman schreef:
Aan jw-c5: Het 2de probleem is met gedraaid stuur.

Olieniveau was ok, maar ik ga het een dezer verversen. Mss is deze met water gemengt en verouderd na die 9 jaar. En tot mijn verbazing komt enkel rond 4000 toeren voor het probleem. Van werk naar huis op elke moment en versnelling getest en telkens hetzelfde resultaat. Zelfs koppeling pakt direct, davert niet en doe niet speciaal buiten mijn probleem. Ik werk al 8 jaar aan alles. Van auto's, vrachtwagens, bussen tot mega heftrucs. En zoiets nog nooit voorgehad. Daarom wou ik horen of jullie het fenomeen kende. Dat het geen zwak onderdeel was van fabriek uit dat het probleem kon geven.

Voor de diagnose is het moeilijk. Ik woon in België.

Alvast mega bedankt voor de vele reacties en de directe hulp.

PS, ik ben verbaasd dat een c5 een Die-Hard-American-Car-Fan kon bekoren.
Greetz

sorry;maar dan stel ik mij toch vragen


11 okt 2015 00:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koppelingspedaaldruk zakt weg bij schakelen boven 4000 t
welke vragen willy
is toch logische uitleg wat sam schrijft
en sam mensen zijn nu een maal verschillend (gelukkig )

mvg jean

_________________
lexia aanwezig


11 okt 2015 10:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.