Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
motor slaat af en start niet meer
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Idd Ook met een simpele scoop is het in principe mogelijk dit te zien. Het is lastig triggeren op een wiselspanning zoals afgegeven door de inductieve krukassensor. Daarom loopt het beeld meestal langzaam voorbij en zie je het alsnog.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 mei 2017 20:47 |
|
|
Matthijs309
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 maart 2015 13:11 Berichten: 119
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Exact, mede ook omdat alle vr-"golven" 1 kant op gaan, hrt bdp gat twee keer zo breed is als een normale golf en deze twee tanden samen ook twee keer zo breed zijn, maar dan met brede stuk geinverteerd van de twee missende tanden. (zo ff uit mn hoofd). Dus zelfs met mijn analoge scope zou het nog opvallen dat je twee tegengestelde bredere signalen hebt tegenover de 56 andere
_________________ Spam
|
12 mei 2017 12:40 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Idd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 mei 2017 13:27 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
De signalen worden niet geïnverteerd weergegeven, naar ik denk.
Wat je ziet zijn blokgolven. Die zijn aan de negatieve/nul kant smal op de plekken met die tanden, en is breder op de plek van de BDP, de ontbrekende tand dus. Nu zouden daar dan twee van die plekken te zien moeten zijn.
Daarvoor moet je het treintje wel uit elkaar trekken, en in tijd verschuiven. Ik meen me te herinneren dat je dat ook dan pas kon zien in dat AMT verhaal dat BJG eerder linkte. Niet toen de hele trein van zo'n 60 pulsen op het scherm stond.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 mei 2017 13:33 |
|
|
Genem
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Is het niet zo, toerental delen door aantal pulsen als leidraad om de timebase in te stellen?
|
12 mei 2017 15:09 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Het is een inductieve sensor. Dus je ziet geen blokgolf maar een wisselspanning.
Hij wordt technisch gesproken niet geinventeerd maar zal even laag blijven.
Ik zal eens kijken of ik nog een scoop beeld ergens heb van zo'n signaal.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 mei 2017 17:18 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Genem schreef: Is het niet zo, toerental delen door aantal pulsen als leidraad om de timebase in te stellen? Dat gaat niet op. Een motor loopt stationair zo'n 700 a 800 rpm. De te kiezen instelling ligt aan wat je wilt zien. Bij stationair toerental duurt een omwenteling ongeveer 75 ms (F = 1/t). Dat is een richtlijn, maar bij starttoerental duurt diezelfde omwenteling veel langer en kies je dus een andere instelling. Wil je de signaalvorm beoordelen dan kies je een kortere tijdbasis.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 mei 2017 19:02 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
JW-C5 schreef: Als je dan alleen synct op dat BDP signaal, en het hele treintje laat zien op het scherm, zie je het niet. Maar als je het treintje uit elkaar trekt door de sync te verplaatsen, zie je het wel. En met enig puzzle-werk kun je dan ook nog vaststellen welke "tand" ontbreekt. Dat kun je dan op het vliegwiel terugzoeken en kijken waarom dat het geval is. Dit was het soort antwoord waarnaar ik op zoek was. Met het hele treintje tegelijk in beeld zie je de fout niet omdat het te klein wordt. Met uitrekken en verschuiven kom je er wel. Kende die functie nog niet.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
13 mei 2017 23:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Valt op zich mee hoor. Zoals ik al zei is triggeren wat lastig op dit soort signalen. Daardoor loopt hij door het beeld. Voor een goede beoordeling is pauzeren, verschuiven en eventueel uitrekken noodzakelijk. Ik heb nog een opgenomen scoopbeeld gevonden, weliswaar niet van een 2.0 HDi maar van een Ford Fiersta benzine, die heeft iets minder tanden op de krukas, maar het beeld is vergelijkbaar. Scoopbeeld inductieve krukassensor
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 mei 2017 23:59 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Ja, hier zie je idd de syncproblemen die ik al verwachtte. Met meer tanden per omwenteling zal het nog lastiger worden om te syncen op die ene bredere puls. Bovendien herken je de afwijking van één tand dan nog lastiger omat het allemaal kleiner is.
Maar dit is een mooi voorbeeld.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
14 mei 2017 10:16 |
|
|
Matthijs309
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 maart 2015 13:11 Berichten: 119
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
BJG schreef: Het is een inductieve sensor. Dus je ziet geen blokgolf maar een wisselspanning.
Hij wordt technisch gesproken niet geinventeerd maar zal even laag blijven.
Ik zal eens kijken of ik nog een scoop beeld ergens heb van zo'n signaal. Volgens mij kan je wel zien of hij pauze houdt op de opgaande flank (twee tanden naast elkaar) of op de neergaande flank (missing teeth). Blokgolfjes krijg je pas na de signaal conditioner die van de variërende wisselspanning (pieken worden hoger naarmate de snelheid van het passerende object toeneemt) een digitaal signaal maakt.
_________________ Spam
|
15 mei 2017 13:24 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: motor slaat af en start niet meer
Ik doel met blokgolf op de hall sensor. Die wordt ook toegepast als krukas sensor. Maar bij deze auto is alleen de nokkenas hall. De krukas is inductief.
Als je goed kijkt zie je dat het signaal niet pauzeert bij een missende tand. De puls breedte is anders.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 mei 2017 19:01 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|