Keuring? Eerst noodloop en CC in orde krijgen.
Hier in Frankrijk wordt gekeurd met een geldigheid van twee jaar.
Om er nu klaar voor te zijn opdat ik er door kom, moet ik 3 items zo-ie-zo aanpakken maar de waslijst om alles weer een beetje op niveau te krijgen, is indrukwekkend na een periode waarin ik maar weinig tijd heb kunnen nemen voor reparatie en onderhoud
.
Door met grote regelmaat korte afstanden te rijden, vermoed ik dat het regenereren en rol speelt in onze problemen.
In afwachtiung van suggesties hier een overzicht:
1. Verlies van vermogen → noodloop (sloeg vanochtend zelfs helemaal af
!);
2. CC valt vaak uit (ondanks draadboom en remschakelaar reeds vervangen);
3. Koplampsproeires doen het niet meer, ruitenwisservloeistof sproeit alléén met groot licht aan;
4. Regeneratie verloopt m.i. niet naar behoren en meerdere malen opgestart terwijl motor nog niet warm was en de temp v d versnellingsbakolie nog niet eens uit nul was;
5. Piepende achterremmen (moet ik nu alweer voor de tweede keer aanpakken);
6. Oprolmechanisme bestuurdersstoel laat ‘t soms afweten;
7. Richtingaanwijzer v d aanhanger doet het niet altijd comme il faut;
8. Bandenspanningopnemers defect- en/of ventiel afgebroken (is er nog maar 1 goed);
9. Plastic dorpelbeschermers voor, beide zijden, inmiddels helemaal losgelaten;
10. Siegel Rechts verplaats zich enigszins maar niet in de goede stand bij het achterruitrijden;
11. Chrome inleg op de treedplank bestuurder losgeladen en zoek geraakt (Rene benaderen
)
12 Bodembescherming onder de motor niet meer in een staat om nog te monteren.
13 Gezien mijn kilometerstand moet ik nodig naar NL voor het flushen van de BVA6-bak.
14 GPS is lang niet meer bij de tijd. Leuk om te weten wat voor update mogelijheden er bestaan.
Voor liefhebbers wat uitleesinfo, onderstaand overzicht van 32 meldingen in de afgelopen drie maanden en het aantal er van in volgorde van hun veelvoud:
1. 242 x CF25 RAW LA onderbroken circuit - multiplexmodule
2. 44 x storing onbekend - inspuiting P087
3. 23 x storing onbekend - inspuiting P1113
4. 22 x F95A – telematic eenheid
5. 20 x F991 – knipperlicht LV (inmiddels verholpen → lamp vervangen)
6. 18 x 0487 – inspuiting
7. 14 x FC02 – spiegel info – onjuiste afstelling
8. 12 x 9651 – voedingsspanning niet bepaald – Airbags bestuurder en passagier *
9. 11 x 3003 – inspuiting - raildrukregeling te lage druk
10. 8 x CF26 – RAW RA – multiplxmodule
11. 6 x 0034 – inspuiting – bediening electroklep compressor 2 VC kortsluiting naar massa
12. 6 x 1434 – inspuiting
13. 6 x 0245 – inspuiting
14. 6 x 0249 – inspuiting
15. 6 x 0031 – inspuiting – bediening lambdasonde kortsluiting → massa
16. 6 x 0562 – onderspanning voeding electrische eenheid groep ABS *
17. 6 x FC07 – spiegel info onjuiste afstelling – potiermodule passagierszijde
18. 6 x 0098 – inspuiting
19. 4 x 0091 – inspuiting
20. 4 x 0003 – inspuiting
21. 4 x FC82 – storing v d communicatie met de transponder – bediening op stuurkolom
22. 3 x 0093 – inspuiting
23. 2 x 1351 – inspuiting
24. 2 x 2111 – inspuiting – doseerklep geblokkeerd tijdens naloop
25. 2 x 0076 – inspuiting
26. 2 x 0104 – inspuiting
27. 2 x 5301 – ABS *
28. 2 x D213 – versnellingsbak
29. 2 x 1830 – info over de snelheid v d voorwielen verspreid door de ESP-computer ontvange waarde niet correct
30. 2 x 0234 – inspuiting
31. 2 x 1161 – inspuiting
32. 2 x F40A – oliepeilstok – multoplexmodule
Een tussendoor vraag schiet mij te binnen nu ik dit heb neergeschreven:
Waarom vermeld het uitlezen een asterix (*) achteraan de punten van regeln° 8; 16 en 27?
Enige uitleg:
Punt 3. is opgetreden na schade rechts voor. Denk dat de niveau-sonde kapot is.
Heb ontdekt dat als ik het vermoegen kwijt raak, de motor afzet, uitstap, afsluit en dan twee à drie minuten wacht. Kan ik weer gewoon rijden.
Nadien gemerkt dat als ik er in blijf zitten maar wel gewoon contact af, even wachten en vaak in twee minuten hoor je ineens alsof er ergen een paar kleepen electrisch vertellen in een andere stand en dan wordt het weer stil. Dat is dan het moment waarop je weer weg kunt rijden zonder problemen.
Het aanspreken van het gaspedaal boven 2300 à 2400 t/m ontlokt vaak dat’ie in noodloop gaat.
Maar niet altijd.
Iemand deed mij de suggestie om ook eens mijn rubber slangen op lekkage te controleren.
Welnu na dit relaas zie ik uit naar hulp want ik hoop binnen kort iemand te kunnen helpen met verhuizen. En daar hebben we de aanhanger ook voor nodig – en dus alle 173 pk’s
M vr gr uit de Ardèche, L A