Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Motor oververhit na ca 30 km met caravan 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 25 aug 2015 20:59
Berichten: 27
Woonplaats: Holwierde
Auto: C5 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 185000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Motor oververhit na ca 30 km met caravan
Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste posting op dit forum na toch het nodige te hebben gelezen. Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een c5 2.0 automaat en loop tegen de nodige mankementen op. Ik heb de auto aangescahft na dat ik ondekte dat mijn ford focus 1.4 wel heel veel moeite met mijn caravan van 800 kg had. Echter tot mijn grote spijt heb ik meer problemen binnen gehaald dan opgelost. Aangezien ik niet bang uit gevallen ben en de auto toch wel erg lekker vind rijden, heb ik besloten om te kijken of ik de problemen kan tackelen met de experts op dit forum. Dan na bijn 20 jaar niet te hebben gesleuteld toch maar weer een poging wagen. Ik zal de problemen even op een rijtje zetten en de eventueele oorzaken die ik denk te hebben gevonden. wellicht dat jullie mij kunnen helpen aan de nodige documentatie, tips, suggesties of gewoon oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb.

* Grootste probleem is de temperatuur. zodra ik met de caravan erachter ga rijden gaat de temperatuur na ca 20 km als een gek van normaal naar maximum. Vervolgens gaan uiteraard de alarmbellen af en moet ik hem aan de kant zetten. Na ca 10 minuten is de temperatuur weer normaal en kan ik verder rijden. het gekke is dat bij gewoon gebruik dit absoluut niet voorkomt, ongeacht de afstand die ik rij. Ik heb de auto laten uitlezen bij de garage aan de lexia waarbij de ventilatoren het prima doen en ook de temperatuursensor lijkt goed te werken. Mijn enige idee (en ook die van de garage) is de thermostaat en eventueel doorblazen van de radiator. Iemand die bekend is met dit probleem ?

* Tweede probleem is de melding storing automatische transmissie. Ik heb het vermoeden dat het hier de solenoid kleppen betreft. Hij geeft af en toe een lichte bonkend geluid bij schakelen en pakt ook zowel met als zonder caravan de kickdown niet, en ik vind dat hij iets te lang in een versnelling blijft hangen. Heeft iemand de typenummers etc van de bewuste kleppen ? en zit ik goed met die gedachte ? en zo ja hoe zit het met bijvullen en updaten na vervanging kleppen ?

* Derde probleem is het bonken aan de achterkant bij het veren van de auto. Wat ik heb gevonden hier op het forum is dat het hier de rubbers betreft op de achterbrug. Welke rubbers zijn dit ? Is hier documentatie van (foto"s oid ) en klopt deze conclusie ?

* Vierde probleem die mij vandaag opviel na het te heet worden van de motor is het niet koel worden van de linkerkant van de kachel. De rechterzijde koelde wel met de kachel op 16 graden maar uit de linkerzijde (en helaas daar zit je als bestuurder) kwam bloedhete lucht. Nu begrijp ik dat dat te maken heeft met de mengmotor en dan met name het gedeelte waar de as in vastgrijpt in het kachelhuis. Deze wil ik dan ook gaan herstellen cq vervangen. Maar is er naast het vervangen van de motor met langer as misschien nog een goedkopere cq snellere oplossing ?

Ik hoop eigenlijk dat met bovenstaande problemen ik wel alles heb getackeld en na de winter wel probleemloos met de caravan op pad kan. Tenslotte zou deze auto om een caravan van 800 kg moeten lachen. Helaas is mijn ervaring op dit moment niet echt positief... Ik hoop op goede adviezen mbt tot de voorgenomen reparaties....


Sinds kort c5 rijder...in nood...


02 sep 2015 00:08
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor oververhit na ca 30 km met caravan
Op 17/05/2013 schreef BJG in mijn draadje over Zelf koppakking vervangen en ik herhaal dit hier even:
BJG schreef:
Mogelijk is er op een of andere manier niet voldaan aan de voorwaarden om de aircocompressor in te schakelen. Dan zullen de fans ook niet draaien.
Ik acht een (kleine) kans aanwezig dat de koelfans pas bij 100 graden beginnen te koelen, dat is ongeveer 10 graden boven de bedrijfstemperatuur.

Daarom mijn vraag:
Bij het ter controle inschakelen van de ac werkte de ac toen? Was de koppeling van de compressor ingeschakeld? (draait mee).
Hoorde je hem inschakelen?

(als de fans niet draaien en de ac wel werkt zal de koppeling de compressor inschakelen, klik , een poosje draaien en weer uitschakelen, tok, omdat de HD te hoog wordt. als die na een poosje weer zakt schakelt hij klik weer in, totdat de druk weer te hoog is en dan tok weer uit)


Wellicht kom je hier iets verder mee. Deze bovenstaande reactie kreeg ik nadat ik ook problemen had met oplopen van de temperatuur.

Succes met het verloop en m vr gr vanuit de Ardèche, L A

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


02 sep 2015 03:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor oververhit na ca 30 km met caravan
Ik zou met alle liefde alle verhalen nu overnieuw gaan typen maar dat doe ik niet.
Alle problemen/oplossingen zijn op het forum te vinden met hier en daar uitgebreide beschrijvingen van het hoe en wat en vaak met foto's.

Echt veelvuldig gebruik maken van de zoekfunctie.
Succes!

Oh, en voordat je kleppen van de AL4 gaat vervangen, eerst de drukken goed controleren met de Lexia. Of naar GJO, maar niet domweg beginnen met vervangen. Eerst diagnose stellen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


02 sep 2015 08:34
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor oververhit na ca 30 km met caravan
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=1404&start=60 Stoot of aanslagrubbers.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


02 sep 2015 09:29
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor oververhit na ca 30 km met caravan
Niet lekker werkende achtervering kan natuurlijk ook de ADALS zijn ....
Bij een break uit 2001 niet echt vreemd.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


02 sep 2015 10:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.