Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Overbrenging versnellingsbak
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16792
Pagina 1 van 1

Auteur:  ivo1234 [ 16 aug 2015 22:47 ]
Berichttitel:  Overbrenging versnellingsbak

Hoewel de C5 een heel comfortabele auto is, vind ik de bak- (i.c.m. eindoverbrenging) minder prettig in mijn 2.0 Ligne Prestige 2002 benzine. Vooral de eerste en tweede versnelling zijn aan de lange kant. Met veel belading en/of aanhanger helpen deze verhoudingen niet mee bij het wegrijden, en moet de koppeling meer belast worden dan ik zou willen. Vermogen genoeg, daar gaat het niet om… Omdat ik deze grafiekjes nergens anders tegenkom, heb ik er zelf maar een gemaakt voor mijn C5. Wat is jullie ervaring, en is dit anders/beter bij de nieuwere varianten?

Auteur:  GW-tje [ 16 aug 2015 23:45 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Ik heb je grafiek niet gecontroleerd, maar je uitgangspunt klopt niet. Een 2.0i 16V heeft inderdaad vermogen genoeg, maar pas bij hoge toerentallen. Zo is dat nu eenmaal bij een atmosferische motor.
Vermogen gaat nog, maar bij die lage toerentallen mis je voornamelijk koppel. En koppel heb je nodig om van de plek te komen of om iets te trekken. In de bergen is de 2.0 i ook niet overtuigend.
Alles zal een stuk beter tot zijn recht komen als er een kleine turbocompressor gemonteerd zou zijn.

Auteur:  cieterman [ 17 aug 2015 08:35 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Turbocompressor op mijn 2.0i, tja dat lijkt mij ook wel wat. Wat reken je er voor? :lol: :lol:

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  c5jan [ 17 aug 2015 09:15 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Die 134 in z'n 3 klopt echt. Had m wat hoger ingeschat...
Maar ik vermoed dat TS met name last heeft van te weinig koppel aan de wielen bij het rijden met een aanhanger.
Ik heb een auto bereden die dat prima kon, met erg korte 1 2 en 3.
Zoiets is volstrekt onrijdbaar zónder aanhanger. Ik schakelde vaak 2 4 5 of soms 2 5. Zo erg stug...dat is ook geen feest kan ik je verzekeren.

Auteur:  exroosje [ 17 aug 2015 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

op www.caravantrekker.nl kun je dit soort info van alle modellen vinden.

De trend is naar steeds langere versnellingen, dus recentere modellen scoren niet beter vermoed ik (tot de intree van de turbo en /of de 6-bak).

Auteur:  ivo1234 [ 17 aug 2015 20:41 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Citaat:
Ik heb je grafiek niet gecontroleerd, maar je uitgangspunt klopt niet. Een 2.0i 16V heeft inderdaad vermogen genoeg, maar pas bij hoge toerentallen. Zo is dat nu eenmaal bij een atmosferische motor


Wat je schrijft klopt, en is precies wat ik bedoel. Met een kortere eerste en tweede versnelling zou het wegrijden juist om die reden makkelijker gaan, en tegelijkertijd de koppeling worden gespaard (waar het mij om gaat). Ik ga er niets aan veranderen (geen andere bak/eindoverbrenging als dat überhaupt mogelijk is), want het rijdt prima voor de rest en in ons lage land is het niet zo'n punt. Ik vroeg me alleen af of anderen mijn mening delen dat een kortere eerste (en tweede) versnelling beter zouden zijn. Wie rijdt er nou 50 in de eerste versnelling?..

Auteur:  c5jan [ 17 aug 2015 21:13 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Daar spaar je juist de koppeling niet mee....

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2015 21:21 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

:smt017
Naarmate de eerst versnelling korter is, hoeft de koppeling minder werk te verrichten om het toerental te overbruggen.

Om die reden hebben sommige 4x4's dan ook een extra low-gearing mogelijkheid.
In de Subaru Outback van mijn broer wordt daarvan dan ook met enige regelmaat gebruik gemaakt als de zware caravan getrokken wordt.

Groet,
JW

Auteur:  arubaantje [ 17 aug 2015 22:03 ]
Berichttitel:  Overbrenging versnellingsbak

Citaat:
Wie rijdt er nou 50 in de eerste versnelling?..

Ik rij wel eens 50 in zn 1

Auteur:  ivo1234 [ 17 aug 2015 22:18 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Citaat:
Naarmate de eerst versnelling korter is, hoeft de koppeling minder werk te verrichten om het toerental te overbruggen.


Misschien verwoord ik het verkeerd. Ik bedoel dat bij een iets kortere overbrenging in de eerste versnelling de koppeling minder hoeft te slippen. Dat maakt het wegrijden dus makkelijker. Daarna maken langere overbrengingen in andere versnellingen natuurlijk niet zoveel meer uit, omdat je dan hoger in de toeren kunt gaan rijden om het motorvermogen goed te benutten (zonder koppelingslip). Het gaat dus alleen om het wegrijden met belading/helling.

En ja, een low-gearing is natuurlijk prima op een 15% helling, maar minder op de snelweg... Daar hebben we niet zoveel aan hier ;)

Auteur:  c5jan [ 17 aug 2015 23:40 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Probeer er maar eens mee te rijden zónder zware last...dan snap je wel wat ik bedoel.
Natuurlijk heeft een koppeling het in aangegrepen toestand minder zwaar maar daar zit nou net de uitdaging.

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2015 23:49 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

...niet in aangegrepen toestand, maar juist in de situatie dat de koppeling bezig is aan te grijpen heeft 'ie het zwaar te verduren.
En dat wordt alleen maar meer naarmate de eerste versnelling "langer" is.

Probeer maar eens weg te rijden in z'n twee, die is nog "langer" dan de één, voor je het weet heb je de koppeling opgerookt.
Zeker met iets er achter of op een helling :shock:

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 18 aug 2015 08:48 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Ik vond het erg lastig om koppeling vriendelijk te rijden met de extreem korte bak in m'n leaseblik.
De koppeling heeft het gehouden tot einde lease en dat verbaasde me enigszins...

Auteur:  ivo1234 [ 18 aug 2015 23:04 ]
Berichttitel:  Re: Overbrenging versnellingsbak

Bedoel je echt een korte bak i.p.v. een lange Jan? Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit onbeladen niet zo prettig rijdt (je schakelt je suf), maar snap niet waarom 'koppelingvriendelijk rijden' daarmee lastig zou zijn. Andersom wel.

En de site die exroosje vermeldde is inderdaad leuk om te zien en geeft best veel informatie (hoe betrouwbaar het is weet ik niet): http://www.caravantrekker.nl/. In ieder geval betere grafiekjes dan het plaatje uit mijn Exel-geknutsel. Dank voor de tip :smt023

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/