Overbrenging versnellingsbak
Auteur |
Bericht |
ivo1234
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jul 2015 16:28 Berichten: 43 Woonplaats: 035
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Naar boven
|
Overbrenging versnellingsbak
Hoewel de C5 een heel comfortabele auto is, vind ik de bak- (i.c.m. eindoverbrenging) minder prettig in mijn 2.0 Ligne Prestige 2002 benzine. Vooral de eerste en tweede versnelling zijn aan de lange kant. Met veel belading en/of aanhanger helpen deze verhoudingen niet mee bij het wegrijden, en moet de koppeling meer belast worden dan ik zou willen. Vermogen genoeg, daar gaat het niet om… Omdat ik deze grafiekjes nergens anders tegenkom, heb ik er zelf maar een gemaakt voor mijn C5. Wat is jullie ervaring, en is dit anders/beter bij de nieuwere varianten?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
16 aug 2015 21:47 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Ik heb je grafiek niet gecontroleerd, maar je uitgangspunt klopt niet. Een 2.0i 16V heeft inderdaad vermogen genoeg, maar pas bij hoge toerentallen. Zo is dat nu eenmaal bij een atmosferische motor. Vermogen gaat nog, maar bij die lage toerentallen mis je voornamelijk koppel. En koppel heb je nodig om van de plek te komen of om iets te trekken. In de bergen is de 2.0 i ook niet overtuigend. Alles zal een stuk beter tot zijn recht komen als er een kleine turbocompressor gemonteerd zou zijn.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 aug 2015 22:45 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
17 aug 2015 07:35 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12 Berichten: 7247 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Die 134 in z'n 3 klopt echt. Had m wat hoger ingeschat... Maar ik vermoed dat TS met name last heeft van te weinig koppel aan de wielen bij het rijden met een aanhanger. Ik heb een auto bereden die dat prima kon, met erg korte 1 2 en 3. Zoiets is volstrekt onrijdbaar zónder aanhanger. Ik schakelde vaak 2 4 5 of soms 2 5. Zo erg stug...dat is ook geen feest kan ik je verzekeren.
|
17 aug 2015 08:15 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
op www.caravantrekker.nl kun je dit soort info van alle modellen vinden. De trend is naar steeds langere versnellingen, dus recentere modellen scoren niet beter vermoed ik (tot de intree van de turbo en /of de 6-bak).
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
17 aug 2015 12:12 |
|
|
ivo1234
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jul 2015 16:28 Berichten: 43 Woonplaats: 035
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Citaat: Ik heb je grafiek niet gecontroleerd, maar je uitgangspunt klopt niet. Een 2.0i 16V heeft inderdaad vermogen genoeg, maar pas bij hoge toerentallen. Zo is dat nu eenmaal bij een atmosferische motor Wat je schrijft klopt, en is precies wat ik bedoel. Met een kortere eerste en tweede versnelling zou het wegrijden juist om die reden makkelijker gaan, en tegelijkertijd de koppeling worden gespaard (waar het mij om gaat). Ik ga er niets aan veranderen (geen andere bak/eindoverbrenging als dat überhaupt mogelijk is), want het rijdt prima voor de rest en in ons lage land is het niet zo'n punt. Ik vroeg me alleen af of anderen mijn mening delen dat een kortere eerste (en tweede) versnelling beter zouden zijn. Wie rijdt er nou 50 in de eerste versnelling?..
|
17 aug 2015 19:41 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12 Berichten: 7247 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Daar spaar je juist de koppeling niet mee....
|
17 aug 2015 20:13 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Naarmate de eerst versnelling korter is, hoeft de koppeling minder werk te verrichten om het toerental te overbruggen. Om die reden hebben sommige 4x4's dan ook een extra low-gearing mogelijkheid. In de Subaru Outback van mijn broer wordt daarvan dan ook met enige regelmaat gebruik gemaakt als de zware caravan getrokken wordt. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2015 20:21 |
|
|
arubaantje
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 24 nov 2014 19:33 Berichten: 581
Auto: C5 berline 2.0 - 16v prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 230000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Overbrenging versnellingsbak
Citaat: Wie rijdt er nou 50 in de eerste versnelling?.. Ik rij wel eens 50 in zn 1
|
17 aug 2015 21:03 |
|
|
ivo1234
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jul 2015 16:28 Berichten: 43 Woonplaats: 035
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Citaat: Naarmate de eerst versnelling korter is, hoeft de koppeling minder werk te verrichten om het toerental te overbruggen. Misschien verwoord ik het verkeerd. Ik bedoel dat bij een iets kortere overbrenging in de eerste versnelling de koppeling minder hoeft te slippen. Dat maakt het wegrijden dus makkelijker. Daarna maken langere overbrengingen in andere versnellingen natuurlijk niet zoveel meer uit, omdat je dan hoger in de toeren kunt gaan rijden om het motorvermogen goed te benutten (zonder koppelingslip). Het gaat dus alleen om het wegrijden met belading/helling. En ja, een low-gearing is natuurlijk prima op een 15% helling, maar minder op de snelweg... Daar hebben we niet zoveel aan hier
|
17 aug 2015 21:18 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12 Berichten: 7247 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Probeer er maar eens mee te rijden zónder zware last...dan snap je wel wat ik bedoel. Natuurlijk heeft een koppeling het in aangegrepen toestand minder zwaar maar daar zit nou net de uitdaging.
|
17 aug 2015 22:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
...niet in aangegrepen toestand, maar juist in de situatie dat de koppeling bezig is aan te grijpen heeft 'ie het zwaar te verduren. En dat wordt alleen maar meer naarmate de eerste versnelling "langer" is. Probeer maar eens weg te rijden in z'n twee, die is nog "langer" dan de één, voor je het weet heb je de koppeling opgerookt. Zeker met iets er achter of op een helling Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2015 22:49 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12 Berichten: 7247 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Ik vond het erg lastig om koppeling vriendelijk te rijden met de extreem korte bak in m'n leaseblik. De koppeling heeft het gehouden tot einde lease en dat verbaasde me enigszins...
|
18 aug 2015 07:48 |
|
|
ivo1234
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jul 2015 16:28 Berichten: 43 Woonplaats: 035
Auto: C5 2.0 Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150000
Kleur: Groen
Naar boven
|
Re: Overbrenging versnellingsbak
Bedoel je echt een korte bak i.p.v. een lange Jan? Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit onbeladen niet zo prettig rijdt (je schakelt je suf), maar snap niet waarom 'koppelingvriendelijk rijden' daarmee lastig zou zijn. Andersom wel. En de site die exroosje vermeldde is inderdaad leuk om te zien en geeft best veel informatie (hoe betrouwbaar het is weet ik niet): http://www.caravantrekker.nl/. In ieder geval betere grafiekjes dan het plaatje uit mijn Exel-geknutsel. Dank voor de tip
|
18 aug 2015 22:04 |
|
|
|