Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
te laat terug schakelen automaat
Auteur |
Bericht |
leo2
C5club Newbie
Geregistreerd: 21 mei 2015 21:54 Berichten: 8
Auto: Berline exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 131000
Kleur: blauw
Naar boven
|
te laat terug schakelen automaat
Hallo, Mijn C5 uit 2003 met 134000 op de teller schakelt bij koude motor erg laat terug, hierdoor moet ik vaak optrekken met een erg laag toerental, of handmatig terug schakelen. Is de motor op bedrijfstemperatuur schakelt hij goed.
Oliewissel? of spoelen??
grt.
Leo
|
16 aug 2015 12:52 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Het trage terugschakelen zou kunnen liggen aan vervuilde olie. Als je deze auto nog enige tijd wilt houden zou ik je spoelen adviseren. Daarmee wordt alle olie vervangen door schone olie. Bij oliewissel blijft nog een (flink) restant oude olie achter. Overigens hoeft het niet (alleen) aan oude olie te liggen, ook de solenoïden (elektrokleppen die de oliestroom in de automaat sturen kunnen de oorzaak zijn. het lijkt me zinvol om met een automatendeskundige te overleggen over/die onderzoek te laten doen naar het functioneren van jouw automaat en daarop een beslissing te nemen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
16 aug 2015 13:22 |
|
|
dsuper5678
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 24 jun 2013 18:26 Berichten: 192 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Ik heb een 2.2hdi en die heeft dat ook, naar ik begrepen heb schijnt dat een beetje bij deze bak te horen. Die van mij schakelt koud ook heel vlug op.
_________________ Dspecial 1971 C5 2.0HDIF break automaat 2006 C3 1.4 automaat 2003
|
16 aug 2015 13:46 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
In de benzine zit een andere bak dan in de 2.2HDi. Maar inderdaad, ook mijn 2.2HDi schakelt koud net wat te vroeg op. Maar na een paar km en opgewarmde olie is dat over.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
16 aug 2015 15:12 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Dat is gedaan om de boel snel op te warmen
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
16 aug 2015 15:21 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Een koude bak die heel vlug opschakelt is niet normaal, evenals een trager terugschakelende bak. Om de bak zo snel mogelijk warm te krijgen is de software zodanig ingeregeld dat de bak koud LATER opschakelt en EERDER terugschakelt. Dit om koud zoveel mogelijke toeren te draaien waardoor het opwarmen sneller plaatsvindt.
Bak aan de Lexia/diagbox en alle functies laten uitlezen door een expert. Er kan een sensor zijn die een verkeerde temperatuur of snelheid afgeeft waardoor de software verkeerd beslist.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 aug 2015 15:58 |
|
|
leo2
C5club Newbie
Geregistreerd: 21 mei 2015 21:54 Berichten: 8
Auto: Berline exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 131000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Bedankt voor jullie reactie, ik ga er mee aan de slag.
|
16 aug 2015 19:18 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
GW-tje schreef: Om de bak zo snel mogelijk warm te krijgen is de software zodanig ingeregeld dat de bak koud LATER opschakelt en EERDER terugschakelt. Dit om koud zoveel mogelijke toeren te draaien waardoor het opwarmen sneller plaatsvindt. Je hebt gelijk! Toch vindt ik dit een a-technische eigenschap en een van de redenen dat ik slecht kan wennen aan een automaat. Maar dat is persoonlijk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 aug 2015 19:59 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Waarom is dit een a-technische eigenschap, BJG? In de automatische bak zitten louter tandwielen, koppelingsplaten en rembanden, niets wat overbelast kan raken in koude toestand. Daarnaast is er direct volop smering.
Heb je het over de motor zelf, dan heb je gelijk, daar is een snelle opwarming ook gewenst maar geen directe (over)belasting.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 aug 2015 20:13 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Klopt, ik heb het over de motor. Het gaat echt tegen mijn gevoel bijvoorbeeld een koude diesel bij -10 graden pas bij 3000 rpm te laten schakelen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 aug 2015 21:35 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Doet 'ie het dan echt pas bij 3000 rpm bij de HDi, er even vanuit gaand dat je niet al teveel gas geeft? Ik herinner me van mijn AL4 dat 'ie pas zo in de buurt van dat toerental opschakelde als 'ie heel erg koud was. Maar dat was een AL4 gekoppeld aan de 2.0i-16V in de Xantia Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 aug 2015 22:25 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
De AL4 en aisin 6 durf ik niet zo te zeggen, dat kunnen mede forummers beter denk ik, maar de EB6V doet dit iig wel. Later als EGS verkocht. Rij wel eens met de VW DSG, in combinatie met een TDI en die trekt met half gas ook gewoon schaamteloos tot 3000 rpm bij koude motor waarbij horen en zien je vergaat.(pompverstuiver ) ik ben waarschijnlijk te puristisch wat dat betreft Het is echt niet zo dat motoren met automaat meer slijtageproblemen hebben, misschien ben ik gewoon te kinderachtig
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 aug 2015 23:30 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
16 aug 2015 23:56 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
GW-tje schreef: Een koude bak die heel vlug opschakelt is niet normaal Tja, wat is 'vlug'... ik kan er mijn vinger niet echt op leggen. In de tussentijd nog een keer op gelet, en het lijkt nu niet zozeer dat de bak koud op een ander toerental schakelt dan als ie is opgewarmd, maar meer dat de motor zelf nog wat koud is en wat anders klinkt. Het is niet dat ie opschakelt op een moment waardoor de toeren te ver zakken voor het nieuwe verzet of zo. Misschien geldt hier dan ook een beetje wat BJG bedoelt: de bak schakelt net anders dan je zelf kan doen en dat is soms wennen... Overigens heb ik in II wel iets meer slip dan in de andere, als ie naar II schakelt bij redelijk ingetrapt gaspedaal merk je dat de koppelomvormer er wat langer tussen zit voor ie 'vast' zit in II (heet dat nou lockup?). Donderdag wordt er nog even kritisch naar gekeken. Maar aangezien ik nooit eerder een automaat heb gehad weet ik ook niet zo goed wat de 'normale' eigenschappen zijn. Toch ben ik bang dat ik in de toekomst niet anders meer wil dan een automaat... blijkbaar ben ik net zo'n jonge god als Kapitein Rob al heb ik wel geleerd om vaker in M te staan in 'afwijkende' omstandigheden (koude motor/bak, heuvels).
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
17 aug 2015 08:03 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: te laat terug schakelen automaat
Met "koud" bedoel ik ook substantieel "koud". Vooral in de winter bij lage buitentemperaturen of vorst is dit late opschakelen goed waar te nemen. Nu bij zomerdag merk je dat niet.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 aug 2015 12:27 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|