Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 vastgelopen nokkenas(sen? 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 jul 2013 19:56
Berichten: 21
Woonplaats: Leeuwarden
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Ik ben inmiddels 25.000 km. verder en nu is het weer gebeurd. D.w.z. Er is minder schade dan vorige keer maar weer is de helft van de aandrijving van de dieselpomp op de uitlaatnokkenas afgebroken. Kwam aan het licht toen er een nieuwe pomp gemonteerd ging worden. Alle stukken zijn gelukkig, zonder verdere schade te hebben aangericht, teruggevonden. Ik ben dit probleem op dit forum niet tegengekomen. Ben ik dus een ongeluksvogel dat mij dat voor een tweede keer gebeurt?


30 mei 2016 18:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Ik kan je geen bruikbaar antwoord geven, maar ik vind het wel erg lullig voor je........

Succes met je verdere acties........

_________________
Zeg maar André


30 mei 2016 23:35
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3548
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Volgens mij is hier meer aan de hand?


31 mei 2016 08:59
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 jul 2013 19:56
Berichten: 21
Woonplaats: Leeuwarden
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Ik heb verschillende slopers gebeld en het blijkt vaker voor te komen. Gebruikte nokkenassen zonder schade zijn zeldzaam.
Ik ga voor een nieuwe. Wordt wel weer een dure grap. Nieuwe dieselpomp, nokkenas, 4 nieuwe Michelins (heeft natuurlijk hier niets mee te maken) en arbeidsloon.
Vermoedelijk is de pomp vastgeslagen waardoor de aandrijving op de nokkenas is afgebroken. In ieder geval was de pomp versleten.

In ieder geval bedankt voor de steunbetuigingen. :smt038


31 mei 2016 09:32
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Zo te lezen bezuinig je niet op het onderhoud of reparatie, een ander had de auto al lang naar de sloop gebracht :?
Hoe vaak vervang je het brandstoffilter ?
Volgens de dieselspecialist waar ik kom, zijn de verstuivers en pomp van HDI motoren onverslijtbaar, mits het filter op tijd vervangen word en kwaliteitsbrandstof tanken, dus niet te vaak witte pomp.

Succes met de reparatie :smt038


31 mei 2016 11:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 jul 2013 19:56
Berichten: 21
Woonplaats: Leeuwarden
Auto: 2.0 HDIF Break Exclusive
Opties: Leer, Schuif-kanteldak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 229000
Kleur: zwart metalique


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Ach, als hij het doet is het wel erg lekker rijden. Inmiddels staat de teller op 310.000 dus er mag wat mij betreft wel eens iets aan mankeren. Ik moet wel toegeven dat ik even aan de sloop gedacht heb en aan een Volvo V70 maar ja, dat hobbelt zo. En met een andere c5 weet je weer niet waar je aan begint.................


01 jun 2016 22:09
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Ja een HDI rijd zo lekker, dat je (dure) reparaties aan de auto snel vergeeft en vergeten ben :)
Ik heb serieus aan een Volvo gedacht, voordat ik de C5 kocht, maar ja een diesel en weinig km en dat binnen het budget wat ik had :?
Afgezien van het feit dat je helemaal opnieuw kan beginnen, heb nu kennis, gereedschappen en een netwerk voor Citroen.


01 jun 2016 22:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Ik hoorde juist van een injector-specialist dat 2 ton voor injectors al heel wat is. Hij maakt het mee, vooral bij campers, dat de injectors al na 70 K vervangen moeten worden. Dit alles naar aanleiding van mijn trillende motor waarbij ik opmerkte dat mijn jongste injector pas 150 K oud was. Ik dacht ook dat een moderne injector voor het (auto-)leven is mits je goede brandstof tankt en het brandstoffilter op tijd vervangt. Ik tel nu mijn zegeningen met een oudste injector van intussen 199 K en geen een originele meer. Dat ook 4 ton mogelijk is heeft oa BJG bewezen.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


02 jun 2016 22:24
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3548
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Tjaaa
Het is geen vergelijk maar de verstuivers van nu zijn wondertjes van techniek.
Ga maar na, meerdere inspuitingen per arbeidsslag met een druk die wel 5 keer hoger ligt dan een ouderwetse mechanische verstuiver van vroeger.
Eigenlijk toch logisch dat ze korter "leven" dan vroeger.
Hoewel ik erg goede ervaringen heb met de eerste generatie hdi'tjes.
(maar die gaan weer wat minder vaak open dan tegenwoordig met de piezo verstuivers)


03 jun 2016 08:01
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Piezo verstuivers hebben inderdaad een kortere levensduur, als ze 200K halen is dat netjes.
En inderdaad wat je zegt wondertjes van techniek die hard moeten werken.


03 jun 2016 08:18
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2015 08:44
Berichten: 517
Woonplaats: Zwolle
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Die van m'n 206 hebben het zonder problemen 350k uitgehouden, dat was een 2.0 hdi 8 klepper. Voor zover ik kon beoordelen waren ze nog prima, motor toe draaide nog perfect, en amper roetpluimen als je hem eens op z'n staart trapte. Hoop dat de 2.2 hdi even betrouwbaar gaat zijn.


03 jun 2016 08:41
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
De 2.0 HDI 8v is niet voorzien van Piezo verstuivers.
1.6 HDI en 2.2HDI hebben voor zover ik het weet ook normale verstuivers.
Heb ooit 2.2HDI verstuivers met 500K ervaring laten testen, volgens de dieselspecialist waren ze nog z.g.a.n.


03 jun 2016 10:13
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1216
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
lutewizzard schreef:
Ik ben inmiddels 25.000 km. verder en nu is het weer gebeurd. Ben ik dus een ongeluksvogel dat mij dat voor een tweede keer gebeurt?


Het verbaasde mij dat je "slechts" een nieuwe kop monteerde. Je kan er op rekenen dat er metaalsplinters door het blok zwerven na zo'n incident. Zelf zou ik een andere motor hebben gescoord of de hele auto hebben ingeruild.

Een bejaarde C5 met 3 ton plus heeft nu eenmaal een zeer beperkte waarde in geld.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


03 jun 2016 11:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Volgens de al eerder aangehaalde injectorspecialist heeft ook de HDI 2.0 16V geen piezo-injectors. Voor wat betreft die campers ging het bijna altijd om Fiats en wie daar het inspuitsysteem voor levert is mij niet bekend of zou het toch weer Bosch/Siemens zijn?
Het probleem van de OP is voor mij overigens een raadsel. Het lijkt op het probleem van de oude VAG PD-diesels waarvoor je speciale VW 505.01 olie moest gebruiken om problemen met de nokaangedreven branstofpompen te voorkomen. Goed beschouwd kun je er het best synthetische olie voor gebruiken daar die de gehele VW 505.00 t/m 507.00 specs bestreken. Volgens VW zelf moet nu zelfs 0W-30 gebruikt worden.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


03 jun 2016 11:23
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3548
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vastgelopen nokkenas(sen?
Fiat heeft voor de duidelijkheid de commonrail techniek uitgevonden en later het patent verkocht aan Bosch.
En ja...in een JTD zitten ook Bosch verstuivers.


03 jun 2016 12:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.