Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Niet nakoelen motor 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
BJG schreef:
chathanky schreef:

Als je de motor uitzet stopt de circulatie van de koeling en wat het dan het voordeel is van nadraaien heb ik nooit begrepen. De echte hitte zit wat dieper in het motorblok en de koel je niet echt weg met warme lucht die achter je radiateur het blok bereikt.


Zeer zeker wel. Afkoelende vloeistof in de radiateur gaat zakken, daardoor komt er nieuwe warme vloeistof vanuit de motor de radiateur in. Er ontstaat zo circulatie.


Zo werkte vroeger ook de CV: het thermosyphon systeem.
Daar kwam geen circulatiepomp aan te pas :idea:
In het huis waar ik als kind gewoond heb zat zo'n systeem, gebouwd in het begin van de vorige eeuw.

Ook bij sommige zonneboilersystemen wordt gebruik gemaakt van dit principe.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


31 jul 2015 00:07
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Bij een thermosifon werking stop je een vlammetje in het systeem om het fenomeen op te wekken. :D als het vlammetje weg is stopt het fenomeen.
Daarnaast is een cv systeem opgebouwd aan een strak ontwerp met voldoende dikke leidingen en niet de kronkelige stuctuur zoals je die in een c5 tegen komt. ;)


31 jul 2015 00:58
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
c5jan schreef:
Koning Bolo schreef:
Schiet me net te binnen dat de fan sowieso hoort te draaien bij het inschakelen van de aircopomp.
Met de motorkap open hoor je kort na het starten een klik rechtsvoor, dat is het inschakelen van de airco. Dan moet de fan gaan draaien (als je airco hebt :D ) Als de fan niet gaat draaien is er meer aan de hand.

Andersom is ook waar: De airco zal afslaan op hogedruk als de koelfan het niet doet. Dat duurt niet langer dan hooguit een minuut.


Als de lage stand het niet doet wordt nog eerst de hoge stand van de ventilateur ingeschakeld.


31 jul 2015 01:28
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2012 20:38
Berichten: 108
Woonplaats: Medemblik
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 215000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Goedenavond,

Net even getest, en de fan draait niet, ook als ik de airco aanzet blijft de fan stil staan. Ik heb echter niet lang getest, ik ga morgen een ritje maken en zal eens kijken of hij dan misschien aan gaat had hem nu alleen even stationair laten draaien.

Bedankt voor de reactie's en ik zal de ontwikkelingen posten.

Groet Harm


31 jul 2015 21:11
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Kan best dat het relais stuk is. Dit is geen storing die je op je dashboard tegen komt. Met het uitlezen komt het iig naar voren.
Er staat ergens nog een uitgebreid topic hier op het forum.


31 jul 2015 21:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
chathanky schreef:
Bij een thermosifon werking stop je een vlammetje in het systeem om het fenomeen op te wekken. :D als het vlammetje weg is stopt het fenomeen.
Daarnaast is een cv systeem opgebouwd aan een strak ontwerp met voldoende dikke leidingen en niet de kronkelige stuctuur zoals je die in een c5 tegen komt. ;)

Zo'n ouderwetse zelfs net buizen van verlopende dikte...ik heb dat heel lang geleden met verbazing staan bekijken in een oud huis.


31 jul 2015 21:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Hierboven schreef ik het al, in het huis waarin ik als kind gewoond heb zat zo'n systeem.
De kolen gestookte CV ketel stond in de kelder, daar moesten we dagelijks vanuit de garage kolen in laten lopen om de CV aan de praat te houden.
Het systeem was in staat het hele huis, drie verdiepingen hoog te verwarmen, via dat thermosyphon systeem. Werkte prima :D

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 aug 2015 00:03
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Als je een werkend systeem in een auto zoekt kijk dan naar de traction avant.
Dergelijke systemen zijn voor de huidige motoren niet toepasbaar.
Degene die de oudere motoren ook kent weet ook dat mechanische aangedreven ventilatoren al dan niet met een friktie koppeling ook nooit nadraaide als de motor uit staat . :D

Moderne koelsystemen zijn dusdanig opgebouwd dat er van een thermosifon werking geen sprake is. Voor de v6 bezitters. Met aanvoer en retour slang aan de bovenzijde geplaatst is het onmogelijk om een dergelijk principe op te bouwen.


01 aug 2015 01:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Je vergeet dat de radiateur van boven naar onderen werkt. Zo is er wel degelijk circulatie te krijgen.
Dat men niet altijd kiest voor nakoeling is wat anders. Jij trok het nut ervan in twijfel en dat is onterecht.
Tegenwoordig wordt het bij moderne koelsystemen juist weer veel toegepast soms geholpen door een elektrisch pompje. Zie daarvoor de thp.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


01 aug 2015 01:50
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Geef de ventilator motor even een paar tikjes met een hamer(tje) meestal zijn de koolborstels op, en gaat hij na de tikken even draaien, weet je ook wat er aan de hand is in dat geval.

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


01 aug 2015 08:24
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Stromingsrichting van natuurlijk koelen is idd van boven naar beneden.
Als de thp een elektrische pomp nodig heeft waarom spreek je dan nog van thermosifon werking? :D
De traction avant had een dergelijk systeem.
De V6 heeft beide aansluiting boven zitten.

Ik trek zeker het nut ervan in twijfel. Dat zegt idd niet dat er bij de traction avant duidelijk voor gekozen is.
Voor de overgrote meerderheid kiest men er niet voor. Zeker gezien hoe de opbouw is. Een spaghetti aan slangen die door het motorruim liggen. De vele ontluchtingspunten en bij modellen waar het ontluchten en vullen een crime is.
Als je al een speciale vul hulpmiddelen nodig hebt omdat je anders het systeem niet gevuld of ontlucht krijgt is er geen sprake van een opbouw met het oog voor een thermosifon werking.


01 aug 2015 08:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
De plaatsing van ontluchtingspunten zegt niets over circulatie. Bedenk ook dat iedere auto een korte en een lange kringloop heeft.
Plaats van expansievat en vulpunt zeggen niet zoveel over de aard van de circulatie.
Neemt niet weg dat ik je punt snap en dat een klassiek ontwerp inderdaad meer op de natuurlijke circulatie lijkt te zijn gebouwd.


01 aug 2015 10:00
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2011 13:59
Berichten: 396
Woonplaats: Schagen
Auto: C5 Tourer 3.0 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Enkele jaren geleden heb ik ook eens last gehad van een ventilator die niet aansloeg. Er is toen een andere ventilator ingezet, helaas zonder resultaat. Uiteindelijk bleek een draadbreuk de oorzaak te zijn.

Moet eenvoudig te meten zijn lijkt me.

_________________
Eerste auto AMI 6, Opel Ascona 1.6N, Volkswagen Derby, GSA berline, GSA Break, BX 16 TRI, Xantia 2.0I, Volkswagen T4, BX 14 Deauville, Peugeot 307 SW, Chrysler Voyager, Xsara 1.6 Break, C5 PH1 2.0i Break, C5 PH2 3.0 V6 Break, C5 PH3 Tourer 3.0 HDIF


01 aug 2015 13:57
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Niet nakoelen motor
c5jan schreef:
Neemt niet weg dat ik je punt snap en dat een klassiek ontwerp inderdaad meer op de natuurlijke circulatie lijkt te zijn gebouwd.


Wel over natuurlijke circulatie.


01 aug 2015 18:56
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 dec 2012 20:38
Berichten: 108
Woonplaats: Medemblik
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 215000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Niet nakoelen motor
Vandaag even een groter rondje gereden, en de fan doet het wel. Als ik het contact uit zet stopt hij. Nu was het een klein rondje en niet erg warm natuurlijk. Ik denk dat hij gewoon niet na blijft draaien als het contact uit gezet wordt.
Weet iemand misschien of dit softwarematig aangepast kan worden?
Groet Harm


01 aug 2015 22:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 103 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.