Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
 Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ? 
Auteur Bericht
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
:lol: Zo kun je het ook stellen!

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


10 jan 2015 21:46
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 20:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Willem v Zeijl schreef:
Het woordje Geloof is gevallen.
Dat is naar mijn idee toch meer een levensbeschouwelijke aangelegenheid.

Als we het over betrouwbaarheid en technische levensduur van een auto hebben
kunnen we Geloof dus missen als kiespijn.


Daar ben ik het helemaal mee eens Willem!

Toch ben ik van mening m.b.t. dit topic dat ongeveer alles op (bij)geloof is gebaseerd tot nu toe. Of heeft er nu al iemand een onafhankelijk onderzoek (dus niet door de producenten zelf) gedaan naar deze goedjes ? Dat zal vast niet het geval zijn (correct me if I'm wrong). Namelijk veel te kostbaar. Je zult dan bijvoorbeeld 200 dezelfde auto's moeten laten rijden tot 200.000 km onder ongeveer de zelfde omstandigheden, rijstijl en afstanden (kan dus alleen op een rollenbank). 100 met en 100 zonder toevoeging.

Onze eigen "onderzoekjes" en ervaringen zijn namelijk altijd onderhevig aan het zogeheten Placebo-effect (als we een kostbaar medicijn in onze auto toepassen willen we heeeeel graag geloven dat het werkt, anders is dat een deukje in ons Ego) en Selectieve Perceptie (men ziet wat men wil zien en trekt daar conclusies uit die passen bij je eigen referentiekader).

Kortom men gelooft wat men wil zien zoals Herman al zei.

Paar voorbeeldjes:

Wanneer je auto bij een km-stand van 250.0000 km een olieverbruik heeft van slechts anderhalve liter per 10.000 km dan ben je geneigd te denken dat dat misschien wel positief samenhangt met het gebruik van dit (dure?) medicijn wat je altijd in je motor hebt gebruikt. En dat zou kunnen natuurlijk. Maar weten zullen we het nooit.

Mijn huidige C5 heb ik gekocht bij 180.000 en heeft inmiddels de 245.000 km bereikt en een olieverbruik van iets meer dan een halve liter per 10.000 km. Ik zou nu kunnen denken dat de vorige eigenaar gelukkig veel van dit dure medicijn gebruikt moet hebben.

Maar helaas: mijn vorige citroen kocht ik nieuw en reed ik tot 340.000 km zelf. De olieflacon gekocht bij aanschaf stond nog onaangeroerd in de kofferbak toen ik de auto wegdeed. Ik gebruikte nooit enige vorm van een medicijn en de injectoren/verstuivers en EGR etc hebben nooit een probleem gehad.

Wanneer ik dus niet geloof in de werking van deze goedjes kan ik mijn laatste voorbeeld aanvoeren als bewijs voor mijn referentiekader of "gelijk" en de conclusie kunnen trekken dat deze goedjes schadelijk zijn voor je motor. Shit dat de vorige eigenaar van mijn auto ze waarschijnlijk gebruikt heeft (tweede voorbeeld) en het eerste voorbeeld bewijst helemaal dat je er niet aan moet beginnen !

De stelling dat we niets aan geloof hebben als het gaat om de betrouwbaarheid van een auto onderschrijf ik volledig maar laten we het Geloof alsjeblieft niet van ons forum weren. Het maakt dit soort topics nu juist zo leuk!! Ik bedoel, we zijn toch een soort Geloofsgenoten (C5) met veel verschillende stromingen (voor of tegen additieven, voor of tegen EGR afdoppen, etc).

Dat beweerd althans mijn buurman die een Audi rijdt wel ! En dan wel van het verkeerde geloof volgens hem :D )

Sorry voor deze preek op een tijdstip dat ik eigenlijk in de kerk had moeten zitten, maar ieder zijn geloof zullen we maar zeggen.


Zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


11 jan 2015 11:31
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Leuk verwoordt Zweever. :lol: :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


11 jan 2015 13:00
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012 15:51
Berichten: 844
Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Of je er nu mee of tegen bent, het is echt een pracht stukje tekst!


11 jan 2015 13:19
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
He ho nou,........
Straks wil Willem helemaal niet meer met me ruilen.
:smt203


11 jan 2015 18:13
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 13:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Moet je teleurstellen Boes
Ik wil geen xantia meer, heb er wel een gehad, maar omdat ik graag een boordcomputer wou ben ik destijds aan mijn C5 begonnen, een voormalige leasbak met 100000 op de teller en een volledige onderhoudshistorie. Er was netjes mee omgegaan,
het onderhoud is altijd bij hetzelfde bedrijf gedaan, alles was concreet omschreven.

Vanwege goede ervaring met deze auto blijf je bij de C5 categorie.
En dan is het normaal dat tussentijds wijzigingen plaatsvinden in uitvoering.
Noem het maar technische evolutie.

Er zitten snufjes in die je niet nodig hebt, en andere ga je dan missen.
Aan weerszijden zitten optutspiegeltjes in de zonneschermen, met zelfs nog verlichting er bij.
Ben een man, dus nooit gebruikt...
Maar die vorige C5 had links 2 zonneschermen achter elkaar, een voor de zijruit en een voor de voorruit die er achter zat. Dat vond ik wel handig en juist dat lieten ze weg in de huidige C5.

Wat de foto's van de kleppen betreft moeten jullie nog even wachten tot de komende beurt over 24.000 km. Dan staat de teller op 90.000 en krijgt de C5 de derde beurt.
Ben vast van plan die foto's te nemen, maar dat kan wel paar jaar duren.

Tenzij de motor eerder de geest geeft....
Maar ook in dat geval wil ik zo sportief zijn jullie op de hoogte te houden.


11 jan 2015 20:41
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 18 apr 2007 21:37
Berichten: 56
Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Slotbericht: met 618.000 km op de teller is mijn ouwe trouwe C5 toch maar richting sloop gegaan. Niet omdat de auto "op" was maar omdat ik 1500 euro sloop premie ontvang van de gemeente Utrecht. De motor liep nog steeds als een zonnetje en het verbruik was 1 op 18.
Die Slick-50 behandeling heeft de motor kennelijk geen kwaad gedaan.
Mijn volgende bolide is weer een C5 diesel (nu met 270.000 op de klok) en die krijgt binnenkort ook een Slick-50 behandeling.


04 apr 2016 20:57
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Lees viewtopic.php?p=554741 mijn bijdrage op pag 2. Dat gaat over precies hetzelfde: De wartaal van de marketeers wordt alom geloofd.

Zoals Van Zeijl hier ergens de boterzachte claims citeert die op de flacon staan.
Waaronder ook: Onderzoek heeft aangetoond:

Mijn vraag: WELK onderzoek?
Ik weet het antwoord al: er is GEEN onafhankelijk onderzoek dat ook maar iets positiefs aantoont te vinden.
En dat geldt voor alle "wondermiddeltjes". Het placebo effect is sterk.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


05 apr 2016 09:39
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
En in datzelfde kader: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218105/

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


05 apr 2016 09:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Hoe wel ik de scepsis ten aanzien van olietoevoegingen om slijtage te verminderen deel ligt een en ander wat betreft onderhoudstoevoegingen ook hier wat genuanceerder.
Er moet onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende toevoegingen en de beoogde doelen.
Er zijn namelijk olie toevoegingen die wel degelijk hun nut hebben bewezen. Dat zijn dan vooral toevoegingen die de motor inwendig reinigen. Omdat bij hedendaagse hoogbelaste motoren nogal eens wat ellende ontstaat. Denk dan aan roet, blacksludge, en lakafzettingen.
Verschil is dat deze toevoegingen niet permanent en tijdens het rijden (mogen) worden gebruikt, maar aan de olie worden toegevoegd alvorens deze te verversen.

JanSr schreef:
Lees viewtopic.php?p=554741 mijn bijdrage op pag 2. Dat gaat over precies hetzelfde: De wartaal van de marketeers wordt alom geloofd.

Toch heb je naar mijn bescheiden mening wel een bepaalde essentie van het door jou aangehaalde draadje gemist als je slechts verwijst naar je eigen bijdrage op pagina 2 en dit nog steeds je standpunt is. :(

JanSr schreef:
Mijn vraag: WELK onderzoek?
Ik weet het antwoord al: er is GEEN onafhankelijk onderzoek dat ook maar iets positiefs aantoont te vinden.
Lees het draadje nog eens goed door, er is wel degelijk een en ander voorbij gekomen.
Verder denk ik dat deze discussie in dat andere draadje mag worden voortgezet. ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 apr 2016 17:06
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 13:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Zoals jullie inmiddels weten heb ik wegens gezondheidsomstandigheden mijn C5 met lage instap om moeten wisselen voor een C3 Picasso.

We zullen er dus nooit achter komen wat de resultaten zijn van distributieketting klepstelen, turbo en inwendige motorverontreiniging bij de komende beurt als gevolge van TSL gebruik zoals ik jullie had beloofd.

Daar kan ik helaas niets aan doen.

Wel kan ik bevestigen dat tot het moment van inruil vorige maand, de C5 altijd probleemloos functioneerde en me nooit heeft laten staan.
Bij de keuze van een andere Citroen (ik wil nou eenmaal geen ander merk) is er in de productie over de jaren heen een tendens waarneembaar waarbij grotere vermogens worden geperst uit kleinere motoren met geringere cilinderinhoud. Daarvoor zijn aanpassingen zoals hoger toerental en gebruik van een turbo vaak nodig. Naar verwachting heeft dit een geringere technische levensduur van de motoren tot gevolg met weliswaar lagere brandstofkosten maar hogere onderhoudskosten. En of het brandstofverbruik werkelijk overeenkomt met de fabrieksopgaven betwijfel ik.
Een proefrit vorige maand met een hedendaagse Picasso's gaf aan dat deze was uitgerust met start stop-systeem en 'n 3-cilinder 1200 cc motor compleet met turbo, tijdens de proefrit maakte deze behoorlijk wat herrie en reageerde fel. Op zich niet slecht maar al die fratsen zoals turbo en start-stop systeem in combinatie met minder cilinderinhoud en -vermogen hadden niet mijn voorkeur.
Waar wel mijn voorkeur naar uitging was een C3 Picasso uit 2012 met 4 cilinder 1600 cc 120 pk motor zonder turbo die zelfs 10 pk meer gaf dan de nieuwe opgefokte C3 Picasso 1200 cc 3 cilinder met turbo. Het reed ook 'n stuk rustiger en soepeler. Een start-stop systeem hoef ik niet, dat zit in mijzelf ingebouwd, (voor een open brug of stoplicht bepaal ik zelf wel of de motor uit kan).
Toen ik het instructieboekje bekeek werd het nog interessanter, :smt198 geen distributieketting maar gewoon 'n distributieriem die pas bij 150.000 km moet vervangen worden, het overige onderhoud stelt niet veel voor en beperkt zich tot reguliere zaken zoals olie, oliefilter, bougies en wat controlewerk.
Ik hou van simpel een functioneel, omdat ik als gepensioneerde toch weinig kilometers maak is brandstofverbuik niet mijn voornaamste zorg. Daarbij komt dat complexe voorzieningen ontbreken (o.a. geen turbo) daarvoor zijn dus ook geen onderhouds- , reparatie of vervangingskosten te verwachten.

O. ja, voor ik het vergeet te zeggen ....

Omdat deze C3 Picasso toch geen automatische versnellingsbak heeft en jullie inmiddels wel weten dat ik tamelijk eigenwijs en vasthoudend ben en met zo'n 200.000 km op de tellers negatieve ervaringen met TSL ontbreken, kiep ik daarvan dus gewoon weer 5 % bij de carterolie. :D


29 apr 2016 22:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Ik kan je redenatie volgen. En ben het niet geheel oneens.
Wel denk ik dat de motor in jouw auto een distributie ketting heeft.
En variabele klep lichthoogte. Daarom toch een waarschuwing :
Pas op met toevoegingen!

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 apr 2016 09:38
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 13:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Bedankt voor je vlotte reactie BJG
Ben even wat verder in de info gedoken en denk dat je gelijk hebt wat die distributieketting betreft.

Als dat zo is is er nog geen probleem,
de C5 met THP had immers ook een distributieketting
en ik denk dat zo'n ketting in de C3 Picasso langer mee gaat dan in de THP....

TSL additief is volgens de fabrikant niet geschikt voor auto's met automatische versnellingsbakken. Over variabele kleplichthoogte wordt door hun niets vermeld.

(Denk dat die THP motor in de C5 ook variabele kleplichthoogte had)

De tijd zal het leren.


30 apr 2016 12:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Die ketting gaat bij de Vti idd langer mee. De THP heeft geen variabele lichthoogte.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 apr 2016 13:00
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 13:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Dank voor je informatie BJG.

Het heeft even geduurd tot mijn reactie.
Dat heeft ook met mijn gezondheid te maken (herstelperiode), het gaat weer goed met me.

Variabele kleplichthoogte geeft in mijn situatie geen belemmering voor TSL gebruik
(De 1600 cc VTI motor in de C3 Picasso heeft een handgeschakelde bak
en de TSL zit per slot van rekening niet in de transmissie- maar in de carterolie)

Allen de eerste weken van april reed ik nog zonder TSL toevoeging.
Inmiddels heb ik er na toevoeging bijna 5000 km mee gereden.

De resultaten zijn gelijk als in voorgaande C5 auto's
Meteen starten, minder herrie (geen rauw geluid) dat bleek direct al na toevoeging
en rustige soepele motorloop, ook bij koude motor.


04 okt 2016 15:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.