Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Auteur |
Bericht |
Eric de Ruijter
C5club Fan
Geregistreerd: 07 maart 2014 01:06 Berichten: 66 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Break Différence2 1.8
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 244000
Kleur: licht blauw metalic
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Vraag: Mijn C5 de 1.8 benzine loopt nu op brommix / mengsmering lijkt het wel. 1 liter op 1000 km Ik gebruik olie 5 w 40 van de Action , kan zijn dat dit water is hoor de motor heeft veel gelopen 260.000 km , vakantie verbruik was 1 liter op 3000 km bij woon werk verkeer 25km per rit verbruikt ze dus veel meer. Zou een olie toevoeging het verbruik kunnen verminderen, iemand ervaring ?
|
09 jan 2015 11:22 |
|
|
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Met additieven kun je een versleten motor niet repareren. Een olieverbruik van 1 liter op 1000 km is vrij fors
Ik denk niet dat het in jou geval nog helpt.
Ter vergelijking Toen ik mijn vorige C5 inruilde had hij ca 250.000 km op de teller met een olieverbruik van 1 a 1,5 liter op 10.000 km
Dat is dus een heel verschil.
Misschien dank ik dat wel aan dat additief wat ik al jaren gebruikte waardoor minder slijtage optrad.
|
09 jan 2015 12:54 |
|
|
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Het woordje Geloof is gevallen. Dat is naar mijn idee toch meer een levensbeschouwelijke aangelegenheid.
Een Sint Christoffel-plaatje op je dashboard geeft voor sommigen veel vertrouwen. Hun voertuig op palmpasen laten zegenen met een wijwaterkwast kan ook geen kwaad.
Veiligheid en betrouwbaarheid worden er niet minder om Wie echter met zulke maatregelen korting wil op zijn verzekeringspremie omdat hij van mening is minder risico te lopen komt bedrogen uit.
Als we het over betrouwbaarheid en technische levensduur van een auto hebben kunnen we Geloof dus missen als kiespijn.
Wat wel van invloed is zijn voorzorgsmaatregelen die we kunnen nemen.
Wegens eigen gunstige ervaringen met mijn vorige C5 ( ca 120000 km ), en ook omdat ik nog geen berichten van TSL gebruikers met THP motoren ben tegengekomen op deze site, ben ik volgens mij de enige die het lef heeft dit in zijn THP motor te gieten en de proef op de som te nemen.
Dat is dus al vanaf de vorige beurt he? Zo'n 6000 km geleden. ( sorry ik rij niet zo veel kilometers meer )
Dus laat maar komen die negatieve berichten. Graag ook die artikelen van kennissen uit buitenlandse autoblaadjes. Horrorverhaaltjes over snijolie kunnen er ook nog wel bij.... (met feiten onderbouwd graag)
Maar laat dan ook meteen een paar motorblokken zien welke als gevolg van TSL gebruik in de soep gelopen zijn.
|
10 jan 2015 01:48 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Waar in de zestiger jaren een motor na 150Mm op was kunnen ze hedendaags op hun sloffen 4 ton draaien. De vooruitgang in de olies zijn hier primair de baat. De motor ontwerp heeft hier uiteraard ook in bijgedragen. Dat duid mij op vakkundige werk en met die vakkunde ga ik niet rommelen. Mijn onderzoeksbudget kan niet op tegen die van de fabrikant of olie maatschappijen.
|
10 jan 2015 08:47 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Over de levensduur van de hedendaagse gedownsisde motoren valt te twisten. Die halen meestal niet meer de km standen die we in het verleden gewend waren... Over TSL: We hebben nu iemand die het gewoon probeert, daar hou ik wel van! Heeft het effect, dan zien we het vanzelf! Willem houdt ons op de hoogte heeft hij beloofd. Ik ben zelfs van mening dat het goed zou zijn om nu de inlaatkleppen te bekijken en een 8 foto'tjes te maken. En datzelfde op termijn nogmaals te doen, om te kijken óf en welk effect er is. Dan ben je echt wetenschappenlijk bezig.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 jan 2015 12:16 |
|
|
jurjen
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2012 15:56 Berichten: 31
Auto: c5 break 2.0 auto
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 123000
Kleur: licht blauw
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
ik gebruik al zeker 20 jaar tsl in onze auto's en motorfietsen, bij iedere verversing van de olie mik ik er weer tsl in. ook het noodstroom agregaat heb ik hiervan voorzien. ook deze start koud gemakkelijker.
|
10 jan 2015 12:33 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Exacte wetenschap is lastig wat dit betreft. Zonder oliemonsters te nemen zit de garage ook niet of je wat hebt toegevoegd laat staan als uit oliemonsters een merk en type olie bepaald moet worden.
Wat BJG zegt kan ik me zeker wel in vinden. Ervaringen delen hier geeft een beter beeld. Als er ineens hele rare ervaringen zijn dan mag je zeker je vraagtekens zetten bij het product. Zijn ze in de lijn van de gebruikelijke problemen dan heeft het ook geen meerwaarde.
Echte harde feiten dat dergelijke producten schade aanbrengen zijn ook altijd welkom. Ik heb ze zelf nooit gevonden in de zoektocht.
|
10 jan 2015 14:27 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Volgens mij vragen de direct ingespoten benzine motoren met hun turbo's wel een aangepast gebruik, dus vermijden van zekere gebruikspatronen.
|
10 jan 2015 14:53 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3547 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
BJG schreef: Over de levensduur van de hedendaagse gedownsisde motoren valt te twisten. Die halen meestal niet meer de km standen die we in het verleden gewend waren.... BJG; volgens mij heeft jouw dame ook een gedownsized blok. Of valt de 1600 hdi hier wat jouw betreft niet onder? Overigens vind ik Willem een dapper man. Hij zet zijn eigen auto in voor zijn experiment. Persoonlijk ben ik sceptisch wat wonder middeltjes betreft. Maar het is wel een feit dat producenten al decinia niet meer proberen de beste producten te maken met oneindige levensduur. En dat zet je wel aan het denken. Willem,......succes
|
10 jan 2015 15:44 |
|
|
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Telkens weer zijn er lieden die trachten goede dingen iets slechter te maken zodat zij daardoor iets goedkoper te zijn en hun marktsegment niet verliezen. Zulke producten zie je regelmatig.
Wie alleen op de prijs let is een terechte prooi voor dit soort lieden.
Wie een Fase 1 tourer met fase 3 tourer vergelijkt ziet meteen dat het achterste klapraampje in de achterklep is vervangen door een vaste ruit en de motorkap niet meer omhoog gehouden wordt met hydrauliek maar gewoon met een stangetje. Op de meeste uitvoeringen gen hydraulische vering meer, en ga zo maar door...
Over de hele linie is de kwaliteit prijsverhouding van het product C5 minder geworden ( nee, een dood stuk ijzer noem ik geen dame )
Helaas heb ik mij laten leiden door de goede reputatie die de fase 1 nog steeds bij mij heeft, maar ja. op is op, en eens komt daar een eind aan en moet je wat anders.
Nou is die huidige kwa uitrusting niet slecht hoor, maar de THP motor vertrouw ik gezien de berichten op deze site niet erg, de hydraulische vering mis ik, evenals het klapraampje in de achterklep,
En ik stoot steeds mijn kop met in- en uitstappen... Dat was met fase 1 niet het geval.
|
10 jan 2015 21:08 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3547 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Ik wil wel ruilen hoor!
|
10 jan 2015 21:15 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Ja ja
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 jan 2015 21:16 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Ik niet.. Stoot ook mijn hoofd bij instappen bij de ph3.
|
10 jan 2015 21:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
boes schreef: BJG; volgens mij heeft jouw dame ook een gedownsized blok. Of valt de 1600 hdi hier wat jouw betreft niet onder?
Inderdaad
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 jan 2015 21:58 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Willem v Zeijl schreef: ...Wie een Fase 1 tourer met fase 3 tourer vergelijkt ziet meteen dat het achterste klapraampje in de achterklep is vervangen door een vaste ruit... Maar bij de ph1 ph2 ging hij toch niet open... Of die ging open wanneer het niet moest... Op de ph3 is het dus een verbetering. Edit :
|
10 jan 2015 22:10 |
|
|
|