Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
Auteur |
Bericht |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Willem v Zeijl schreef: Als ik mijn neus boven het flesje hou ruik ik geen chloorlucht. Dus als het chloor zou bevatten is dit sowieso gebonden.
Ja duh- allicht gebonden chloor anders mocht het niet eens verkocht worden. Het gaat erom dat zodra er chloor in zit, er zeer nare verbrandingsreacties ontstaan. Giftig, kankerverwekkend, bijtend, of alledrie. Mocht je nog wat willen lezen, ik vond dit wel informatief, met een paar linkjes erbij, post van 'vinci': http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=5&t=170244
|
18 apr 2014 00:18 |
|
|
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Omdat er aardig wat mensen zijn die zich bezorgd maken over TSL, hoewel ze er zelf geen ervaringen mee hebben ( of in ieder geval geen negatieve ) maar wel angstverhalen over chloor de ronde deden, beloofde ik de proef op de som te nemen en jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen met TSL met mijn huidige C5
Bij de laatste beurt, ca 6000 km geleden had ik dus TSL toegevoegd. ( Jullie weten dat ik in mijn vorige C5 (fase 1 uit 2002) ruim 120.000 km al TSL additief in de motorolie in het carter had, zonder problemen, zoveel lef hoefde ik met de huidige C5 dus niet te hebben).
Ik heb dus nog 24000 km te gaan tot de volgende beurt.
Vanaf het moment dat ik dat spul toevoegde maakte de motor meteen minder geluid en liep soepeler. Ook gebruikt hij minder brandstof, kennelijk als gevolg van minder wrijving. Ook al moet je je daar geen al te grote voorstelling van maken. Er is geen nauwkeurige conclusie uit te trekken, naar schatting van 1:14 naar 1:15 a 16.
De ervaringen zijn gelijk aan die met mijn vorige C5 Ik blijf dat spul dus gewoon toepassen.
Ik verwacht minder slijtage en vervuiling op alle motoronderdelen die met het mengsel in aanraking komen minder slijtage en vervuiling en dientengevolge een lagere bedrijfstemperatuur van die specifieke onderdelen.
Dat lijkt me voor een THP motor een gunstig vooruitzicht...
|
07 jan 2015 20:30 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 341 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Ah... de voors en tegens van TSL...
Allereerst de chloor verbinding... buiten de (inverhouding overigens geringe) extra vervuiling t.a.v. het milieu heeft dit een veel vervelender effect op je motor, deze chloor verbinding zijn namelijk reactief met de metalen in de motor, hier op berust dan ook de werking van de TSL, deze reactie zorgt voor het "gladde effect" bij de bewegende delen. het addertje onder het gras is echter dat het met dunwandige delen en verende delen ook de nare eigenschappen heeft om de oppervlakte zodanig door te harden dat deze buitenste laag er af komt (schilfert af net als of je een slechte laag chroom op een onderdeel zou hebben zitten) bij geharde onderdelen zoals klep veren, zuigerveren gaat na dat het schilfertje is weg gesprongen het proces opnieuw verder in het blootgekomen materiaal. dit kan heel lang duren, maar uiteindelijk breekt er iets. een eerste indicatie kan worden gevonden in b.v. de motorolie, maar ja niet iedereen doet zijn oude olie onder de mircoscoop..
Op brons messing en dergelijke heeft het zelfs een licht etsende werking.
Is dit spul nu een direct gevaar voor de motor ? Nee niet direct en ik denk zo ook de eerste 2ton niet. Probleem komt vaak pas als de motor wat ouder wordt, ook moet men rekening houden dat de chloorverbinding uiteenvalt bij hogere temperaturen iets boven de 120 graden, als dat gebeurd heb je dus chloor en chloorwaterstof in je motor (heel weinig maar toch..) als dit eenmaal gebeurd kan het hard gaan, chloor is namelijk erg corrosief (het wil eigenlijk heel graag weer een stabiele verbinding vormen met een ander element en gebruikt dan de zwakste elementen die je in een motor vind.... ijzer,brons, aluminium etc..)
Een poosje terug had een kennis van me een waarschuwing notitie i.v.m. zijn werk over dit onderwerp. Ik zal eens vragen of ie een kopietje heeft voor ons.
Groet,
Zweefbakkie
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
07 jan 2015 21:01 |
|
|
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Wat die onderdelen betreft denk ik aan de distributieketting de turbo en de klepstelen. Ik heb begrepen dat dit de voornaamste zorgenkindjes zijn van de THP motoren. Maar op deze site zullen er altijd specialisten zijn die nog meer onderdelen op kunnen noemen.
Hoewel Citroen toevoegingen afraadt, kies ik er voor om gewoon eigenwijs te zijn en heb geen behoefte aan ellenlange discussies met leveranciers en importeurs voor "coulancereparaties" of herstelwerkzaamheden van genoemde onderdelen ( al of niet tegen betaling en tussentijds gebruik van een huurauto ) als deze onderdelen met gebruik van TSL wel een behoorljk lange technische levensduur kunnen behouden.
Ik blijf dus gewoon "eigenwijs" in deze kwestie en kan jullie verzekeren dat ik door mijn vasthoudendheid in soortgelijke gevallen meermalen aan het langste eind getrokken heb.
|
07 jan 2015 21:03 |
|
|
Willem v Zeijl
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39 Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Dit staat op het flesje: ( De tekst heb ik een beetje ingekort ) Vermindert onderhoudskosten. Vermindert de wrijving en daardoor de slijtage. Beschermt tegen verontreinigingen. De sterke film die gevormd wordt op het metaal is niet gevoelig voor verontreinigingen en beschermt tegen hoge temperaturen tot 315 gr C. Beschermt tegen koude start schade. Onderzoek heeft aangetoond dat 70% van motorslijtage plaats vindt tijdens de koude droge start , TSL voorkomt dit. Niet voor automatische versnellingsbakken.
|
08 jan 2015 00:54 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Als dit zogenaamd werkt waarom gooit een autofabrikant het er dan niet standaard in ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
08 jan 2015 11:12 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Veel succes Willem, ik hoop dat dit wondermiddel bescherming gaat bieden tegen alle THP-problemen, maar ik denk het niet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 jan 2015 12:20 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Hihi omdat autofabrikanten ook van mening verschillen. Of om comerciele belangen gehouden worden aan voorwaarden. Zou Total de enige olie zijn die goed is voor een Franse auto. ik denk niet dat er aantoonbaar bewijs is dat dergelijke aditieven werkelijk grote schades hebben veroorzaakt. Net als aantoonbaar bewijs dat het geholpen heeft wat men beloofd. Ik heb het ook ooit wel eens in een oud brikje gestopt maar heb geen enkele verandering kunnen merken. Ja even......een flinke afschrijving op mijn rekening.
|
08 jan 2015 12:35 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Het is m.i. gewoon commerciele onzin dat spul ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
08 jan 2015 12:40 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Of het alleen maar 'commerciële onzin' is weet ik niet (dat wil overigens niet zeggen dat ik er een gebruiker/voorstander van ben). Maar oliemaatschappijen doen wel allerlei additieven in hun motorolie en hun benzine om bepaalde eigenschappen te krijgen (beter bestand tegen hitte, minder verbruik, minder vervuiling, langere levensduur etc (we hebben ze allemaal wel eens gezien)). Het kan dus best dat die additieven los te koop zijn in een blikje, dan zou je olie- en benzine-eigenschappen verbeteren. Maar of het werkt.......?
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
08 jan 2015 12:47 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Dan zou de olie maatschappij dat toch al doen als dit zo geweldig werkt ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
08 jan 2015 12:49 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Precies. Net zoals die cyclon, die in het luchtcircuit geplaatst zou worden, of wat dan ook.
Ga er maar van uit dat als je auto zó eenvoudig zuiniger en beter zou worden, of makkelijker aan gestelde eisen zou voldoen, dat al lang geregeld zou zijn.
Uitzondering zou zijn, het flushen van oliecompartimenten tijdens onderhoud. Dáár geloof ik wel in het nut van additieven (zoals Forté).
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
08 jan 2015 13:16 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
De oliemaatschappijen zijn net als Zeeuws meisje..... Geen cent te veel. Maar daaruit concluderend is hierbij elk merk olie van welke oliemaatschappij dan ook prima, hebben we die discussie ook getackeld nu. Additieven kosten geld wat men het liefst bespaart om de winst te verhogen. Daarbij zijn er genoeg garages die additieven gebruiken naast de standaard olie. Die toverdoos gaat vaak open als problemen zich gaan voordoen.
|
08 jan 2015 13:32 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Een olie merk die deze wonderen uit een potje daadwerkelijk kan waarmaken wordt toch vanzelf rijk , dan wil iedereen dat merk ! Dus ik blijf erbij, als dit zou werken had het er allang ingezeten.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
08 jan 2015 13:38 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Blijkbaar niet Menno. Kijk eens om je heen hoeveel merken er nog zijn om het zelfde belang te behartigen. En die oliefabrikanten hebben hun eigen contracten en afspraken met hun leveranciers van additieven. Elke leverancier betoogt het beste te hebben. Degene waar de oliegigant de beste afspraak kan maken heeft volgens hen dan gelijk, de rest deugt niet en is volgens zeggen juist het probleem of geeft alleen maar ellende. Dat een commercieel altijd gaat voor het beste is een droom. De commercieel wil geld verdienen en het liefst zo veel mogelijk. Als het product door de garantie en verwachte of commerciële levensduur doorkomt is nog van belang. Bij dat laatste gaat het tegenwoordig vaak mis. En die verantwoording daarvoor dragen is niet makkelijk gezien de klagende consumenten die hun recht op garantie en coulance in rook op zien gaan.
|
08 jan 2015 13:55 |
|
|
|