Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
 Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ? 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 jun 2012 15:56
Berichten: 31
Auto: c5 break 2.0 auto
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 123000
Kleur: licht blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht kennen jullie dit product
hallo.

ik gebruik al wel zeker 20 jaar het product TSL , ik heb dit voor het eerst op een beurs gezien en was toen gelijk onder indruk, vervolgens gebruik ik het zowel in mijn werk als in de auto's en motoren die wij hebben.

bij de vorige auto van mijn vrouw begon de versnellingsbak te janken, de dealer melde dat de bak kapot zou lopen en dus vervangen moest worden. ik heb er toen TSL in gedaan en de bak begon minder lawaai te maken en heeft het nog dik een jaar volgehouden.



groeten jurjen


10 jun 2013 09:41
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 nov 2006 23:00
Berichten: 181
Woonplaats: Voorburg
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 41000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
@ Jurjen
Ja gebruik ik ook in de motorolie.
De motor loopt "rustiger "


10 jun 2013 11:38
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 18 apr 2007 22:37
Berichten: 56
Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break type I
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verbruiksdraadje
Euroka schreef:
Mijn auto is 5 jaar oud, heeft 235.000 km gelopen en loopt als een zonnetje. Ik heb Slick50 toegevoegd om verbruik te verlagen en levensduur te verlengen. Ik heb het al in 3 andere aut's gebruikt en alleen positieve ervaringen.
Het meest frappant vond ik toen ik het in een andere auto gooide (fiat Uno) die stationnair te laag was afgesteld. Ik was samen met een vriend en die afstelling zouden we gaan bijstellen.
Maar tot onze verbazing hoefde dat niet meer want al tijdens het ingieten van de Slick50 (bij draaiende motor) hoorden we allebei het toerental toenemen tot een normale waarde.
We keken elkaar verbaasd aan: enige verklaring die we konden vinden is dat de inwendige wrijving van de motor direkt werd verminderd door de Slick50. Tot nu toe reed ik benzine of LPG, ik gebruik het spul nu voor het eerst in een diesel.

Ik heb ook de discussies gelezen op het xantiaforum; er zijn voor- en tegenstanders. Er was iemand die in een olielab had gewerkt en die vertelde dat Slick50 de werking van additieven van de reguliere olie verminderde. Hij vertelde helaas niet wat er gebeurde met de inwendige weerstand. Ik heb nu een extra oliewissel ingelast en tot minimum laten vullen om slick50 toe te kunnen voegen. Over een paar weken krijgt de auto een grote beurt dus weer nieuwe olie. Het teflon laagje dat voor verminderde wrijving moet zorgen moet dan allang gevormd zijn dus de prestaties en het brandstofverbruik zouden dan op peil moeten blijven. Ik ga met name het brandstofverbruik secuur meten en ik laat het wel weten.

Als er meer mensen willen meepraten over Slick50 kunnen we er misschien beter een apart draadje voor openen ?



Even een update: mijn C5 loopt nog steeds als een zonnetje. Km stand is inmiddels 520.000.
Een kleine 3 ton erbij dus, sinds de behandeling met Slick50. Verbruik nog steeds rond 1 op 16,5.
Keurig toch ?


17 nov 2013 23:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Dit komt van het autoweek forum:
Citaat:
Voor we helemaal op hol slaan... TSL is gewoon een Chloorparaffine product, een soort snijolie. Als je de samenstelling kent dan zul je ontdekken dat het onder de merknaam TSL voor veel te veel geld over de toonbank gaat. Er worden duizenden procenten winst gemaakt!

Het is een goedje dat in de jaren 30 van de vorige eeuw al is uitgevonden en vond al snel een toepassing in tandwielbakken door de enorme drukbestendigheid. Op beurzen en dergelijke zie je het dan ook vaak gedemonstreerd worden met een zgn. Timken machine en levert daarop een zeer overtuigende demo!

In de jaren 50 kwam men er echter achter dat het vanaf een bepaalde temperatuur afbreekt en in combinatie met water/vocht een zeer corrosief zuur vormt die vooral legeringen met koper aantast (denk aan gesinterde glijlagers!) De temperatuur waarbij dit proces begint is ongeveer 120 graden celsius. Dan denken veel mensen zo heet wordt mijn motorolie en versnellingsbak olie nooit! Ik zie mensen hier boven helemaal nat gaan trouwens door te beweren dat een open fietsketting en motorolie een vergelijkbare situatie voorstellen!! Ehm...NEE!

Locaal ontstaan zelfs in een versnellingsbak wel degelijk dit soort temperaturen en alle metalen worden door de zuren die ontstaan in meerdere of mindere mate aangetast. In een motor zelf lopen locaal de temperaturen zeker hoger op. Mensen maken vaak de vergissing door van de gemiddelde temperatuur uit te gaan, maar gaan voorbij aan het feit dat die temperatuur ontstaat door 90% olie die enkel als koeling dient en ongemoeid blijft en olie die zeker in geval van een goed heet gelopen turbo tot vele honderden graden kan oplopen! Dat zijn zgn hot spots, die zijn vaak maar heel klein, maar zorgen met een standaard olie ook al voor de uiteindelijke vervuilingen die het op den duur zwart kleuren en op moleculair niveau aantasten.

De samenstelling van TSL bevat ook nog een alkalische calcium sulfaat verbinding die gedurende een bepaalde periode werkzaam is om de zuurgraad te compenseren, maar dit werkt als een soort tijdbom.

Laat je dus niet zomaar misleiden, het is niet zomaar een slecht product, maar voor een toepassing als motorolie onnodig en riskant. Je geld is sowieso beter besteed aan gewoon goede olie, of als je er dan toch persé aan wil kun je het veel goedkoper aanschaffen als snijolie (al voor 2 euro de halve liter!)

Bedenk je ook dat er geen enkele API of SAE goedkeuring op is afgegeven (ondanks dat het wel degelijk is getest!) voor gebruik in motorolie!! Dat moet toch belletjes doen rinkelen!' Die doen met testen nét iets meer dan enkel een testje op een Timken machine!

En voor de nog steeds ongelovige die gaan smijten met raceteams, parijs dakar verhalen. Ja, ze gebruiken het in de race sport, maar bedenk je dan ook dat die apparaten sowieso niet gemaakt zijn op duurzaamheid, maar korte prestatie! En daarin is het inderdaad een zeer goed te gebruiken middel!

En voor een fietsketting, want die wordt zeker niet te heet!

Bronnen:
[www.opieoils.co.uk]
[www.bobistheoilguy.com]
[www.kia-forums.com]

Citaat:
Met alle respect mensen, lees eens op de website bobistheoilguy. Zou mensen uit willen nodigen mijn beschadigde motor in mijn opslag te komen bekijken. Waarin overduidelijk de kanaaltjes in de hydrostoters verstopt zitten vlak na toepassing van fin25. De hele hydrolische werking er van is in zeer korte tijd volkomen om zeep geholpen.

Als je je een beetje verdiept in de samenstellingen van deze middeltjes dan zie je waarom ze wel of niet werken en zolang je dat niet weet kun je er echt maar beter vanaf blijven!

Op de website van TSL van de firma lare staat doodleuk dat het geen gechlooreerde oplosmiddelen bevat, een truc als mcdonalds die beweert dat hun hamburgers 100% rundvlees 'bevatten'... Nadere inspectie van het product veiligheidsblad leerde mij dat het 35-65% Chlorinated Olefin bevat en als afbraakproduct HCl (Chloorwaterstof) wat niet alleen behoorlijk giftig is, maar ook in combinatie met water sterk verzuurt en daaroor erg slecht is voor vele metalen! Een tijdbom dus. Ga eens bij zo'n demo staan met een fles bleekmiddel en zie dat dat bijna net zo goed werkt! Overigens is Chlorinated Olefin voor een fractie van de prijs van TSL verkrijgbaar.

Andere middeltjes kunnen een ogenschijnlijk goed effect hebben, net als zaagsel in een zingende versnellingsbak. Vergeet niet dat er vaak een subjectieve invloed meespeelt, vooral na het vervangen van oude olie voor nieuwe en dan een middeltje er bij... Bij de meeste middeltjes is de positieve werking van korte duur en de destructieve gevolgen onvermijdelijk.

Andere stoffen, waarbij op de website van lare ook wordt gereclameerd dat hun product deze niet bevat zijn veelal gebaseerd op vaste stoffen, zoals tefon, molybdeen, grafiet etc. en hebben in menige motor, zeker moderne motoren als nadeel dat ze de boel kunnen verstoppen. Ook al werken de stoffen in een zekere mate is het alsnog veel veiliger als een fabrikant het in de juiste dosis heeft toegevoegd, want die heeft echt wel over de samenstelling van de olie nagedacht. Zelf toevoegen en zelf mengen is derhalve ernstig af te raden!

Saillant detail is dat de uitvinder van Teflon, Dupont (slick50, fingear, fin25) zelf de toepassing van hun product afgeraden heeft voor gebruik in motorolie! Overigens ben ik van mening (en heb meer dan 20 jaar ervaring) dat interflon (maker van fingear en fin25) zeer goede industriele producten maakt voor allerlei smeringen, uitstekende spray, erg goed vet, maar het fin25 olie additief is er toch ook een om vanaf te blijven.


Doe er je voordeel mee.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


18 nov 2013 11:22
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: kennen jullie dit product
jurjen schreef:
hallo.

ik gebruik al wel zeker 20 jaar het product TSL , ik heb dit voor het eerst op een beurs gezien en was toen gelijk onder indruk, vervolgens gebruik ik het zowel in mijn werk als in de auto's en motoren die wij hebben.

bij de vorige auto van mijn vrouw begon de versnellingsbak te janken, de dealer melde dat de bak kapot zou lopen en dus vervangen moest worden. ik heb er toen TSL in gedaan en de bak begon minder lawaai te maken en heeft het nog dik een jaar volgehouden.
groeten jurjen


Als een versnellingsbak begint te "zingen" is het teken dat er te weinig olie in zit.Gauw de voorgeschreven olie (75W80 of 90) ingieten tot het voorgeschreven peil of in eens maar alles aflaten en gans hervullen met verse olie.Dan heb je een kleine kans dat alles in orde komt.


18 nov 2013 14:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Dat is niet geheel correct,
zingen duidt echt niet altijd op te weinig olie, meestal niet zelfs.

Maar het grappige vindt ik:

De dealer zei dat de bak kapot zou lopen! En die bak heeft het (nog maar) een jaar volgehouden MET toevoeging :lol:

Met andere woorden, de dealer had gelijk :lol: daar heeft die toevoeging niets aan veranderd blijkbaar ;)

Dit is niet zo vervelend bedoeld als het lijkt hoor ;)
Ik zie er gewoon de humor van, that's all :lol:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 nov 2013 01:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Ik zat dat verhaal hierboven nog eens ter lezen en zag toen dat er sprake is van gechloreerde verbindingen in dat spul.

In een ander verhaal, van L A enige tijd geleden, hebben we de discussie gehad dat de oorzaak van het kapotgaan van de warmtewisselaar in de EGR kan zijn dat het alu van de warmtewisselaar opgevreten zou worden door Chloorverbindingen. Zó staat het ook in het daar aangehaalde Cit-Doc.
Toen snapten we niet waar die dan vandaan zouden moeten komen. Nu is dat duidelijk :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2013 01:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Natuurlijk kunnen chloorverbindingen inderdaad via olie-additieven in de uitlaatgassen terecht komen.
Maar volgens mij bevatten brandstofadditieven ook chloorverbindingen.
Dus zijn die additieven mi mogelijk meer van invloed geweest dan olie-additieven in het bewuste draadje.

Maar het moge duidelijk zijn dat Citroen ze (beide) niet voor niets verbiedt/afraadt :idea:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 nov 2013 01:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Destijds heb ik lopen zoeken naar de bron van de chloorverbindingen.
Daartoe heb ik ook uitvoerig gekeken naar producten als Wynns injectiereiniger, maar daar niets over kunnen vinden.

Het verhaal hierboven lezend verbaast me dat niet, ondanks een expliciete ontkenning dat er chloorverbindingen in TSL zitten, blijken ze er wél in te zitten.
Dat zou ook het geval kunnen zijn bij Wynn's of vergelijkbare produkten.
En als dat zo is, wordt daarmee het kapotgaan van de alu warmtewisselaar van de EGR verklaarbaar.
Met je eens dus, de kans dat langs die weg zo'n schade optreedt is groter dan via een toevoeging aan de olie.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2013 02:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
JW-NHS schreef:
Het verhaal hierboven lezend verbaast me dat niet, ondanks een expliciete ontkenning dat er chloorverbindingen in TSL zitten, blijken ze er wél in te zitten.


Dat is nou juist het punt, TSL beweert alleen maar dat er geen chloorhoudende oplosmiddelen in aanwezig zijn. Dat lezen denk je, er zit dus geen chloor in. maar dat is dus niet zo want er zitten wel chloorhoudende bestanddelen in, alleen zijn dat dus geen oplosmiddelen maar smeermiddelen.

Overigens een erg dun verschil, de genoemde chloorparaffine betekent eigenlijk gechloreerde alkanen van wat grotere lengte (zeg rond de 10-15 C atomen) terwijl oplosmiddelen zoals tri en per ook gechloreerde alkanen zijn, maar dan van korte lengte (1-2 C atomen). Het is dus nogal dubieus omdat je een chloorparaffine ook een soort oplosmiddel kunt beschouwen.

Vandaar de link met mcdonalds: "bevat 100% puur rundvlees" betekent dat er ook nog allerlei andere troep in kan zitten.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


25 nov 2013 14:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Scherp :smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 nov 2013 23:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Ja, zo gaat het zo vaak... en de automotivebranche maakt daar vaak gebruik van. Niet alleen bij het verkopen van autoos maar ook onderhoudsmiddelen etc.
Wat er niet staat, staat er niet; mensen vullen dingen zelf in en nemen dingen aan. Tsja...


26 nov 2013 13:57
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 mei 2013 17:34
Berichten: 17
Woonplaats: Arendonk, België
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Als ik een oliegebruik zie van 1 : 1.000/2.000 rijzen mij de haren ten berge. Een dergelijk olieverbruik heeft niets te maken met toevoegingen en toevoegingen kunnen dat ook niet verhelpen. De motor is domweg verkeerd behandeld.

Zeker een turbodiesel heeft belasting nodig. De fabel van "het nieuwe rijden" heeft enkel tot gevolg, dat motoren sneller kapot gaan, zeker Diesels.
Een Diesel heeft lucht nodig en dat krijgt hij alleen als de turbo toeren maakt, een hoger toerental, een groter volume afgassen dus. Dat is ook de functie van de EGR, die verhoogt het volume aan gassen in de cilinder, waardoor de turbo meer lucht produceert!
Een motor moet zoveel mogelijk, op maximaal koppel draaien, dan is hij het zuinigst.

Om de afdichting van de zuigerveren op de cilindervoering te bewerkstelligen, is "mishandelen" van de motor bij tijd en wijle nodig. Bij tijd en wijle veel toeren, hoge belasting, hoge temperaturen. Alles met beleid, maar het voorschrift in onderhoudsboekje volgen bij inrijden is fnuikend.
Ter illustratie: als je zuigerveren van een stationaire Diesel vervangt, ruw je met grof schuurpapier de cilindervoering op om inslijten te vergemakkelijken. De veer moet de vorm van de voering aannemen om goed te kunnen afdichten. Met heel voorzichtig zijn, gaat dit niet werken, dan gaat de veer op punten dragen en niet op omtrek.

Ik rijd nooit nieuwe auto's, tenzij mijn baas een nieuwe betaalt.
Maar ook een auto met 200.000 km op de teller, rijd ik opnieuw in. Na 10.000 km is elk olieverbruik weg. Mijn eerste Xantia 2l turbodiesel verbruikte 0,2 l op 20.000 km na 360.000 km, mijn vorige Xantia 2l HDI ph 2 verbruikte 0,2 l op 20.000 km na 430.000 km, mijn huidige C5 2l HDI 16S ph2 verbruikt minder dan 0,3 l op 30.000 km na 205.000 km.
Ik heb er nu een toevoeging van Bardahl B2 in zitten om de weerstand te verlagen. Effect 0,0: het lijkt er zelfs op, dat het verbruikt is toegenomen van 6,1 l/100 km naar 6,3 l.100 km.

Ooit heb ik die vraag bij de ANWB neergelegd met de bewering, dat "het nieuwe rijden" de motor verwoest. Antwoord: blaas hem op de Duitse snelwegen maar af en toe schoon. Ofwel NIMBY: Not In My Back Yard!
.
Oh ja, mijn achtergrond is scheepswerktuigkundige, ik heb wel eens een Diesel uit elkaar gehaald en weer in bedrijf gesteld.


29 nov 2013 20:41
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
@JanwillemTak

Toch niet vanop een MSO met opleiding in Sint Kruis???


29 nov 2013 21:05
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 mei 2013 17:34
Berichten: 17
Woonplaats: Arendonk, België
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva
Nee, ik ben van origine Nederlander en heb mijn opleiding in Groningen gehad.


30 nov 2013 11:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.