Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
boes schreef: Onzin. Maakt niets uit of je eerst of na het drainen het filter vervangt. Het blok zit natuurlijk helemaal niet vol zit met olie...dat zit in het carter. Het filter huis loopt alleen niet helemaal leeg.
Zorg er wel voor dat de olie lekker warm is.
Succes Het is zeer belangrijk eerst het oliefilter los te draaien alvorens af te tappen. Anders vervuilt 0,5 l teruglopende olie vanuit het filterhuis de nieuwe olie. Er is zelfs een schrijven vanuit PSA aan het dealerkanaal om dit zo te doen. De turboproblemen (in het verleden) hebben oa (niet alleen) hier mee te maken!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 nov 2015 18:33 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
bij een olie wissel gebruik ik altijd een nieuwe filter
|
29 nov 2015 18:44 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Uiteraard, zou ik zeggen. Heel vroeger, toen je de olie om de paar duizend kilometers moest verversen, liet je het tussendoor een keer zitten. Maar bij de moderne motoren, met oliewissel ergens tussen de 20 en 30 kkm, vervang je uiteraard het filter. Dat zijn de kosten ook niet Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 nov 2015 18:52 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
BJG: Ik reageerde op de vraag of je eerst het filterdop eraf moet of eerst het carterpluggie. Natuurlijk verwijder je het element voor het vullen. Ik tap af en tijdens het nadruppelen verwijder ik het element. Ik kreeg later door dat ik met afzuigen meer olie uit het carter kreeg.
|
29 nov 2015 18:57 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Citaat: Het is zeer belangrijk eerst het oliefilter los te draaien alvorens af te tappen. Lijkt mij niet zo verstandig om het filter los te draaien terwijl het blok nog vol olie zit. Denk dat je dan een aardige smeerboel krijgt . Inderdaad zou ik het net zo doen als Boes. Gewoon tijdens het nadruppelen het filterhuis losdraaien en het filter vervangen. Ondertussen kan de olie die dan nog vrijkomt uit het filterhuis via het carter het blok verlaten en krijg je dus de meeste olie wel uit het blok. Op die 0,3 liter na die door die vreemde cartervorm nog in het carter achterblijft dan .
|
29 nov 2015 19:33 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
@boes: Excuus. Dan maakt het idd niet uit.
@citroenfan: Ik zie niet waarom er een smeerboel zou kunnen ontstaan. De olie loopt gewoon terug in het carter.
Zie mijn voorstel eveneens als meest efficient. Oliefilter een paar slagen los totdat hij lucht zuigt. Auto omhoog en aftappen. Onder het leeglopen onderlangs de ophanging en remmen checken. Dan weer naar beneden. Oliefilter monteren zonder gesmeer. En klaar. Maar het gaat er natuurlijk om dat zoveel mogelijk vuile olie wordt afgetapt hoe je het ook doet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 nov 2015 19:44 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: niet onnodig quoten aub !!!!
Dat is inderdaad de meest efficiënte manier als dit zo mogelijk is! Ik was dus bang dat het niet mogelijk was om het oliefilterhuis te openen zolang de olie nog niet is afgetapt. Is er dan niet nog zoiets als onderdruk in het oliecircuit waardoor dus een deel van de olie via het oliefilterhuis kan ontsnappen en je zo een grote smeerboel krijgt? In principe zou je dus ook het oliefilter kunnen vervangen zonder de olie te verversen?
|
29 nov 2015 20:22 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Het oliecircuit is drukloos als de motor uit is. Verder zit er een aftapgaatje in het filterhuis dat vrij komt als je het filterhuis een aantal slagen los draait en daarmee het filter iets oplicht. Hierdoor loopt de olie uit het filterhuis terug het carter in. Reden om dit dus voorafgaand aan het aftappen te doen.
Inderdaad is het vervangen van het filter mogelijk zonder olie te verversen
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 nov 2015 20:25 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
het is een motor waarbij je niet morst bij het vervangen van een filter dat is bij alle motoren niet het geval
|
29 nov 2015 20:33 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Citaat: Verder zit er een aftapgaatje in het filterhuis dat vrij komt als je het filterhuis een aantal slagen los draait en daarmee het filter iets oplicht. Dat is dan het gaatje waar het plastic palletje dat bovenop het filterelement gemonteerd zit invalt neem ik aan? Ben nog niet aan de olieverversing toegekomen. Kan nog een paar maanden voordat deze vervangen moet worden. Ondertussen heb ik al wel de olie van onze tweede auto, een Peugeot 208 1.2 vti ververst. Was de eerste keer bij deze auto, voorgaande keren ivm. garantie de oliewissel door de dealer laten uitvoeren. Oliewissel was eigenlijk een klusje van niets maar foei zeg..... wat zat dat oliefilter (metalen filter) verrekte vast . Met mijn oliefiltersleutel (ketting style) niet te verwijderen en met dank aan iemand die zo'n metalen oliefilterdopset heeft deze toch kunnen verwijderen . Diegene was er overigens stellig van overtuigd dat de monteur bij het monteren van het oliefilter vergeten was de pakkingring in te smeren met olie en daardoor de boel muurvast was komen te zitten. Zo zie je dus maar weer, die peperdure dealers is ook niet alles en maken elementaire fouten (misschien ook wel tijdsdruk of zo??). De carterplug heeft trouwens ook een jaar lang olie gezweet. Sinds ik de olie heb ververst en een nieuwe pakking heb geplaatst en de boel vast heb gezet met de vereiste 25nm blijft alles kurkdroog . Handig is bovendien dat voor deze 3 cilinder motor, interne code EB2, dezelfde motorolie vereist is als voor mijn eigen 1.6 e-hdi. Dus de Total Quartz INEO ECS 5W-30. Nu had ik een 5liter vat van dit goedje bestelt waarvan nu dus goed 3 liter in de Peugeot zit. Heb nu dus nog een kleine 2 liter over. Nu is mijn vraag, hoe lang blijft de olie nog houdbaar nadat het vat is geopend? Kan ik de olie over circa 2 maanden nog gebruiken als ik de olie van de Citroën ga verversen? Vroeger kwam de overgebleven olie sowieso altijd wel op omdat mijn motor olie verbruikte en dus van tijd tot tijd bijgevuld moest worden. Echter beide auto's, zowel onze Peugeot 208 als de Citroën C5 verbruiken 0,0 liter olie tussendoor..... Tja, ieder voordeel heb z'n nadeel
|
10 dec 2015 22:19 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Geen probleem, die olie blijft gewoon goed.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 dec 2015 22:23 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
die metalen oliefilter moet je niet met sleutel vast draaien maar hand vast komt door uitzetting van warmte toch nog vaster te staan mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
10 dec 2015 22:33 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Bedankt voor de antwoorden. Ik bewaar de olie bovendien op een droge plek op kamertemperatuur. Dus dat gaat wel goed . Citaat: die metalen oliefilter moet je niet met sleutel vast draaien maar hand vast komt door uitzetting van warmte toch nog vaster te staan Inderdaad! Nooit met een sleutel vastdraaien . Draai deze altijd met de hand vast maar wel goed stevig. Het allerlaatste wat je wilt hebben is olielekkage want de olie komt natuurlijk wel onder druk te staan. Beter een beetje te stevig aandraaien dan te los want in dat laatste geval kunnen de gevolgen catastrofaal zijn. Wel altijd de rubberen pakkingring (en liefst ook de schroefdraad van het nieuwe filter) goed insmeren met olie dan heb je bij de volgende oliewissel geen probleem met het verwijderen van het oude filter .
|
10 dec 2015 23:37 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Tip: Als je het element niet los krijgt met een band of kettingsleutel> sla er maar een schroevendraaier doorheen. Komt altijd los.
|
11 dec 2015 08:35 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4505 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motorolie 1.6 HDI
Tot nu toe heb ik olie ververste met "Total Quartz INEO ECS 5W-30". Nou heb ik begrepen dat de 16HDI gevoelig is voor de juiste motorolie, maar is dat ook echt alleen de 5W30 van Total ? Ik zit te overwegen om er Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W30 in te gooien. Voldoet aan de "ACEA C2 , PSA B71 2290" specificaties.
|
02 mei 2016 17:55 |
|
|
|