Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16623
Pagina 4 van 5

Auteur:  BJG [ 06 sep 2015 16:14 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

Dit screenshot is goed.
Er is te zien dat de turbodruk soms boven de berekende waarde komt. Dat is het probleem.

Nu nog vaststellen of dat van het vacuüm of van het mechanisme komt.
Dat doe je Door naar het vacuüm te kijken op dat moment.

Auteur:  BJG [ 06 sep 2015 16:57 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

Aanvulling:
Je ziet dat de bediening van de elektroklep die het vacuum regelt zakt wanneer de berekende turbodruk overeenkomt met de gemeten druk. Maar toch stijgt de turbodruk nog. De aansturing is dus correct.
Op dat moment moet je het vacuüm bekijken, dat zou dan moeten zakken.
Gebeurt dit niet dan is het een probleem met de elektroklep of de beluchting
gebeurt dit wel dan is het een mechanisch probleem in de verstelling.

Auteur:  c5jean [ 06 sep 2015 17:29 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

oke ik beging het te begrijpen :)
op 7 sec is het dus zien of vacuüm rond -0,3 of iets hoger maar mag niet op -0,6 zijn
klop dat of ben ik mis
kan dat alleen rijdend gemeten worden ?
mvg jean

Auteur:  BJG [ 06 sep 2015 17:49 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

Ja, het vacuüm moet dan duidelijk snel wegzakken.
Dat kun je alleen rijdend doen omdat je ook rijdend het probleem hebt. Onbelast is er nauwelijks turbodruk.

Auteur:  c5jean [ 06 sep 2015 18:40 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

alle dan zal ik dat best met twee doen
ik kan maar 1 ding goed tegelijk doen ( zien naar meter en zien waar ik rijd )
morgen komt mijn zoon kan die rijden en ik zien wat gebeurt op meters
mvg jean

Auteur:  c5jean [ 07 sep 2015 21:19 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

op het moment van overdruk zakt het vacuüm tot 0,4 bar en niet verder
mvg jean

Auteur:  BJG [ 07 sep 2015 22:57 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

Was de overdruk zo groot dat er een storing werd opgeslagen? Of werd er tijdens de test geen storing opgeslagen?

En wat gebeurt er met het vacuüm als je vol gas rijdt en vervolgens gas loslaat en laat uitrollen. Hoever zakt het vacuüm en hoe lang duurt dat?

Bij het afzetten van de motor zakt het vacuüm dan snel of langzaam weg?

Auteur:  c5jean [ 08 sep 2015 21:12 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

ik had gisteren niet veel tijd meer over
ik had eerst als gewist
overzicht storing na test
permanente storing info zwaar punt in gas pedaal geloofwaardigheid
permanente storing circuit voorgloeirelais enzo voort
dan tijdelijk storing 3 verschillende
signaal laaddruk te hoge waarde 10 keer
signaal luchthoeveelheidsmeter onlogische luchthoeveelheid 2 keer ( is nieuw )
fric-functie ( koelventilator ) onderbreking in circuit of te hoge temperatuur
ik zal morgen je twee andere vragen beantwoorden
mvg jean

Auteur:  c5jean [ 09 sep 2015 20:26 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

vol gas rijdt en vervolgens gas loslaat en laat uitrollen stijgt het vacuüm snel tot 0,7 bar

Bij het afzetten van de motor zakt het vacuüm snel maar stopt op 0,8 bar
mvg jean

Auteur:  BJG [ 10 sep 2015 11:33 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

mmh,
Dus bij uitrollen na gasgeven juist meer vacuüm dan bij accelereren??
dat lijkt niet ok

Bij afzetten 0,8 bar vacuüm???
dat is nog meer dan bij aantrekken van de regeling! Gaat de stang van de bediening dan wel terug?
Bij 0,8 b vacuüm blijft deze aangetrokken, en dat strookt niet met wat je eerder constateerde.




Niet lullig bedoeld maar toch heb ik een beetje het gevoel dat je niet exact weet wat en hoe je zou moeten meten, en daarom de gemeten waarden verkeerd interpreteert, ik vind het erg lastig om nu een juiste conclusie te trekken.

Als je zeker weet dat je goed hebt gemeten en geïnterpreteerd dan is de vacuümregeling defect, en zou ik beginnen bij de beluchting van de elektroklep te checken en indien OK de klep zelf te vervangen.

Auteur:  c5jean [ 10 sep 2015 20:15 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

Sorry,BJG ik was verkeert met 0,8 het moet zijn 0,08 bar
ik heb vandaag nog iets opgemerkt
als ik vertrek dan gaat vacuüm van 0,6 naar 0,4
als ik vervolgens overschakel naar tweede vacuüm van 0,6 naar 0,4 a 0,2 als ik door duw
maar in derde ging vacuüm van 0,6 naar 0,4 a 0,2 maar steeg soms even terug naar 0,6
wanneer ik een paar keer dat herhaalde kreeg ik de storing emissiesysteem samen met oranje motorlampje
nu zag ik ook dat wanneer ik stil stond vacuüm op 0,5 staat en niet op 0,6
sorry dat ik niet duidelijk kan uit legen (Herman van Clubcafé-uitbater lacht zich wel een breuk)
als ik iets kan terug kan doen laat me weten
mvg jean

Auteur:  BJG [ 11 sep 2015 08:56 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

Ok, helder. Lijkt aardig te werken.
Nog één test die je kunt doen:
vacuüm slang er af halen en een paar keer flink doortrekken.
Om te kijken of de storing turbodruk te hoog wordt opgeslagen zonder vacuümbediening.
En met lexia controleren of de turbodruk hoog in toeren ook hoger wordt dan de berekende waarde.

Let op:
Uiteraard wordt eveneens een storing mbt te lage turbodruk druk opgeslagen omdat er onderin nu te weinig turbodruk is door het ontbreken van de vacuümbediening.

Auteur:  c5jean [ 12 sep 2015 21:30 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

Ok,
vacuüm slang er af geeft geen storing
ook geen storing mbt te lage turbodruk druk

ik heb filtertje ook uitgespoten met wasbenzine en gekeken of vacuüm zakt bij stilstand maar geen verschil ook zonder filtertje blijft er 0,08 bar vacuüm staan misschien moet het zo

mvg jean

Auteur:  BJG [ 12 sep 2015 22:00 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

mmm vreemd,
wel blijft de druk ver achter.

A> Als je de verstelling van de turbo volledig heen en weer doet met de hand (schroevendraaier oid) voel je dan iets van weerstand of een zwaar punt?

B> Maakt hij dan net zo'n grote slag als wanneer hij stationair draaiend aangetrokken wordt?

Auteur:  c5jean [ 12 sep 2015 22:14 ]
Berichttitel:  Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005

A> ik voel weerstand maar geen zwaar punt

B> ik denk dat slag volledig aangetrokken wordt

Pagina 4 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/