Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Heb je de mogelijkheid om een vacuüm meter aan te sluiten op de bediening van de turbo? Zodat die af te lezen is tijdens het rijden?
We moeten zien te achterhalen of het vacuüm er op blijft staan terwijl de turbodruk te hoog wordt. Mooi is om tegelijk de turbodruk uit te lezen met de lexia Zo ja, probleem met elektroklep. Zo nee, probleem met de verstelling
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 sep 2015 23:23 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
ik heb wel iets alleen ik weet de methodiek niet welk bereik heb ik nodig(welk is ideaal) moet ik met een T werken of afkoppelen en kan ik de motor op toeren doen gaan als ik voor de wagen sta (er is geen gaskabel om aan te treken) kortom hoe ga ik te werk wil je helpen ? mvg jean
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
03 sep 2015 20:03 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
zoiets heb je nodig
|
03 sep 2015 20:26 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
dus een soort spuit met een vacuüm meter aan welk bereik is de meter ? mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
03 sep 2015 20:32 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Dat gereedschap van willy is perfect, en daar ook voor bedoeld. Maar die heb je natuurlijk niet. Dat linker klokje van VDO is ook goed. Bereik 0 tot - 1 bar is perfect. Als je daar een slangetje (jullie zeggen darmpje geloof ik ) aan kunt maken. En dat met een T stuk op de bediening van de turbo. En dan gewoon gaan rijden en tegelijk turbodruk meten. Vergelijk nominale= gewenste druk met de gemeten druk. Op het moment dat de gemeten druk boven de nominale druk komt moet het vacuüm zakken/wegvallen. Gebeurt dit niet dan heb je een probleem met de elektroklep. Gebeurt dit wel en blijft de druk stijgen dan is het de mechanische verstelling die blijft hangen. Je kunt ook eerst de elektroklep proberen te vervangen om dat uit te sluiten, maar dan heb je misschien voor niets een elektroklep vervangen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 sep 2015 21:21 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
de vacuüm zuigt de klep volledig naar beneden als motor op ralenti draait ( 0,62 bar ) de vacuüm zuigt 0,65 bar op duim hoe ik moet rijden en kijken moet je eens uit legen hoe ik dat moet klaar spelen of moet ik met een lang darmpje dat vacuümmetertje naar binnen leggen je weet toch ook dat egr is afgedopt met een gaatje in van 5 mm je zegt er niets op , kan het kwaad of wat is het probleem dan mvg jean
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
04 sep 2015 19:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Die afgedopte EGR kan het probleem met de te hoge turbodruk niet veroorzaken.
Je moet het klokje zo maken dat je in de auto het vacuüm af kunt lezen. Die 0,65 is goed om de bediening aan te trekken, maar het gaat er om of hij de bediening ook weer los laat als dat nodig is. Dus als de turbodruk BOVEN de berekende (nominale) waarde komt moet het vacuüm MINDER worden. Dat moet je controleren tijdens rijden, en daarbij de lexia gebruiken om de drukken uit te lezen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 sep 2015 22:22 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
mag ik de vacuümmetertje in de plaats van dat filtertje plaatsen dat is dichter bij het raam mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
05 sep 2015 08:09 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Nee. Absoluut niet. Dat filtertje is om lucht toe te laten als het vacuum er af moet. En we wilden juist testen of dat gebeurt.
Ik waardeer je gedrevenheid om een oplossing te vinden. Maar ik heb het idee dat de werking van het vacuum circuit niet helemaal duidelijk is.
Het is lastig om dat via een forum uit te leggen. Ik kan een poging doen als je dat op prijs stelt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 sep 2015 09:32 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
ik vraag de het om dat dan het darmpke korter was maar geen probleem ik zal een lange darmp nemen en dan rijden en zien welke toerental de vacuüm zakt en dan hier melden
Die afgedopte EGR welk probleem geeft dat is dat vuil dat ergens blijft of wat doet dat? mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
05 sep 2015 09:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Het gaat niet om het toerental waarbij het vacuüm zakt.
Het gaat erom of bij een te hoge turbodruk meteen het vacuüm zakt of dat dit niet gebeurt. dat geeft aan of je in de richting van vacuüms circuit of van mechanische verstelling moet zoeken. Dus turbodruk moet eveneens gemeten worden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 sep 2015 10:13 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
ik heb nog eens goed door gereden met terug emissie storing in derde versnelling zie je dipje de vacuüm zakt niet tot 0 maar tot - 0,2 bar die turbodruk is dat "voor geschreven luchtopbrengst "of ben ik verkeert bezig welke grafiek heb je nodig screenshots is wat mislukt mvg jean
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
05 sep 2015 12:49 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
Nee dat is iets anders. Aan dit screenshot kan ik overigens wel goed zien dat je egr gedeeltelijk is afgedopt Maar dat is niet het probleem. Je moet hebben: Voorgeschreven laaddruken dat vergelijken met (gemeten) laaddrukmisschien zijn de omschrijvingen wat anders maar het gaat erom dat je de turbodruk vergelijkt met wat hij MOET zijn, en tegelijk kijken naar het vacuüm in het gebied dat de gemeten laaddruk te hoog is. sorry ik kan het niet duidelijker uitleggen. Als je een screenshot maakt of een filmpje en dat post wil ik wel met je meekijken, maar het gaat er nu wel even om dat je de juiste metingen doet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 sep 2015 14:12 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
oke ik zal eens verder zoeken mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
05 sep 2015 14:39 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 17:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: EGR afsluiten bij 1.6 HDI 2005
ik voel me als een kip dat aan de draad staat te zoeken om buiten te raken en niet ziet dat het hek open staat de turbodruk moet ik toch in "informatie lucht" vinden of waar anders? mvg jean
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
05 sep 2015 20:08 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|