Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16615
Pagina 1 van 1

Auteur:  Lein [ 30 jun 2015 14:55 ]
Berichttitel:  Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

omdat mijn C5 uit 2004 een flinke lekkage had bij de krukaskeerring aan de bak zijde (automaat) heb ik deze vorige week laten vervangen. Helaas blijkt hij nog steeds te lekken.
Tijdens het zoeken op het internet vond ik dat het opnieuw plaatsen van een keerring mbv een speedi sleeve zou kunnen helpen. Ik kan hier alleen niks over vinden op dit forum en mijn monteur heeft dit ook nog niet eerder gedaan.
Ik ben benieuwd of iemand bekend is met deze techniek en wat de ervaringen zijn en of iemand een monteur weet in de buurt van Apeldoorn die hier succes mee heeft gehad.

Auteur:  JW-C5 [ 30 jun 2015 16:36 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

Is er bij die vervanging geconstateerd dat de krukas ingesleten is?

Bij het monteren van een nieuwe keerring kan er een boel fout gaan. Met nieuwe lekkage tot gevolg.
Een van die fouten is het gebruik van de verkeerde keerring, daar is het eea over te doen geweest in de loop van de productie.

Wat zijn de laatste 8 cijfers van je VIN?
Dan zal ik kijken of daar iets over te vinden is.

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 30 jun 2015 17:58 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

@Lein: Je vraag over ervaringen met Speedi-sleeves kan ik beantwoorden met het gegeven dat mijn collega's en ik, dertig jaar geleden al, goede ervaringen hadden met de toepassing van deze ringen vooral bij de revisie van torq-converters. Koppel-omvormers dus.

Dat jou keerring na 181.000 km is gaan lekken kan een versleten keerring zijn, een ingesleten loopvlak of een combinatie van beiden. Met nog meer mogelijkheden die waarschijnlijk niet aan de orde zijn. ( o.a. carter compressie).

Dat er nu weer lekkage is kan veel oorzaken hebben, waar JW-C5 ook al op wees.

Mijn advies is een nieuwe juiste keerring op de juiste wijze te laten aanbrengen in combinatie met een Speedi-sleeve met de gedachte dat dubbel gestikt altijd sterker is. :smt023

Succes gewenst.

Auteur:  GW-tje [ 30 jun 2015 22:08 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

Met jouw kilometerstand kan je krukas onmogelijk zover ingesleten zijn dat je aan de speedy-sleeves zou moeten. Ik durf met stelligheid te beweren dat je keerring gewoon niet goed gemonteerd is.
Als een garage dit voor je gedaan heeft mogen ze het opnieuw doen en anders:

Probeer eerst Bar's Leaks Rear Main Seal repair. Te koop via Amazon.


http://barsleaks.com/product/concentrat ... al-repair/

Auteur:  Lein [ 01 jul 2015 09:27 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

Bedankt voor de reacties!

De monteur die de keerring vervangen heeft zegt niet goed naar de krukas te hebben gekeken. Hij zegt wel dat hij de keerring goed heeft gemonteerd.

Bedankt voor het aanbod om te kijken of de goede ring is gebruikt.
De laatste 8 cijfers van mijn VIN zijn: 76504438

Auteur:  trxke [ 21 apr 2018 13:11 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

Hallo,

Kan er mij iemand de werkwijze uitleggen voor het plaatsen van zo'n Speedi Sleeve?
Mijn Xantia TCT heeft namelijk 2 krassen op de krukasschijf waar de oliekeerring rond zit, vliegwiel zijde dus.
Ik heb een frissere motor in mijn Xantia gelepeld en heb dit gezien toen ik de keerring hiervan vervangende (met uitgebouwde motor).
Voordat de nieuwe keerring er inging heb ik de beschadiging zou goed mogelijk proberen weg te polijsten (wel met gemonteerde krukas) de nieuwe keerring heb ik gelijk met het blok gemonteerd zodat hij nog zou lopen op het onbeschadigde deel.
Helaas lekt hij toch nog, het is wel raar ik de auto met warme lopende motor op de brug gehad en heb eronder met een lamp 10tallen minuten staan kijken op de keerring (tussen vliegwiel en blok) en niets van lekkage gezien.
Echter als je er mee rijd (hier op het erf want de Xantia is nog niet ingeschreven) en je legt hem stil hangt er wel olie onderaan het blok wat met 100% zekerheid langs de keerring komt.

Vraag is nu kan zo'n Speedi Sleeve gemonteerd worden rond de krukasschijf? want die heeft toch niet veel diepte (ik schat een 13mm) de diameter is 90mm dus Sleeve's zijn hiervoor verkrijgbaar.
Hoe gebeurd de afdichting eigenlijk tussen sleeve en as/schijf, en heeft de sleeve een eindpunt/aanslag nodig? want die is er niet...

Graag jullie advies/ervaring.

Groeten,
Kris

Auteur:  willy4 [ 21 apr 2018 14:37 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

zit hier een stop achter het vliegwiel van de olie?

Auteur:  trxke [ 22 apr 2018 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

Ja daar zit een stop maar die is kurkdroog, het komt zonder enige twijfel langs de krukaskeerring.

Ik ga nog even afwachten en eerst proberen de auto naar de keuring te krijgen, als dat lukt nog een paar 100 km rijden en zien of het verbeterd.
Ik heb het ooit nog voor gehad dat een krukaskeering in het begin wat lekt wat stilaan verbeterde met rijden.

Maar zo'n speedi sleeve zou mij veel werk besparen, zonder dat zou de kortse weg zijn: versnellingsbak uitbouwen, koppeling en vliegwiel verwijderen dan de carterpan waar dan ook de aircocompressor moet voor uitgebouwd worden, + dat ook de onderste motorsteun en het lagerhuis van de rechtse aandrijfas eraf moet.
Om zo met ingebouwde motor de krukas er uit te halen(waar dan ook de distributie voor los moet) om die dan naar het revisie bedrijf te doen om het loopvlak van de keerring terug op te zuiveren, uiteindelijk ben je dan ook beter dat de hele krukas word nagelopen en er nieuwe lagerschalen worden gemonteerd.

Je ziet wat het voordeel van zo'n speedi sleeve zou zijn, daarmee mijn interesse hierin...

Auteur:  goudfrank [ 22 apr 2018 14:55 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

Mijn ervaring is met het bijgeleverde hulpgereedschap onderstaande snelle bus monteren en succes verzekert. Met de juiste keerring en als de maat 90 bij u juist is, anders even een passende kiezen. :citrofiel

https://www.aandrijfshop.nl/skf-speedi-sleeve-c111/skf-speedi-sleeve-cr-99354.html

Auteur:  goudfrank [ 22 apr 2018 17:38 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

@trxke: Ter aanvulling. Aannemende dat je geen kruipolie als motorsmering gebruikt hoef je je over de afdichting sleeve/as geen zorgen te maken, dit gaat altijd goed. Tevens heeft de sleeve geen aanslag nodig en kan de originele keerring (voor TCT = 012728) gebruikt worden. In de verpakking is gewoonlijk ook een montage-instructie aanwezig. Succes gewenst Kris.:citrofiel

Auteur:  trxke [ 27 apr 2018 12:59 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

@goudfrank,
Dank voor de reactie's.
Monteren met wat Loctite voor de zekerheid zal geen kwaad kunnen denk ik ?
Ik heb ondertussen een speedi sleeve nr 99352 gekocht op ebay UK, scheelt verzending in toch een 15 euro daar heb ik de keerring dan voor ;)

Het zal waarschijnlijk toch gebeuren voordat de auto naar de keuring gaat, ik laat nog weten hoe het gelukt is met de speedi sleeve.
Ik had nog een paar filmpjes gezien en het lijkt echt wel de oplossing voor dergelijk probleem, simpel en effectief.

Auteur:  goudfrank [ 27 apr 2018 13:02 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

:smt023

Auteur:  BJG [ 27 apr 2018 23:04 ]
Berichttitel:  Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring

Ben benieuwd, nog nooit mee gewerkt.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/