Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Auteur |
Bericht |
Lein
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jul 2014 12:43 Berichten: 2
Auto: C5 Break exclusive 2004
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 181000
Naar boven
|
Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
omdat mijn C5 uit 2004 een flinke lekkage had bij de krukaskeerring aan de bak zijde (automaat) heb ik deze vorige week laten vervangen. Helaas blijkt hij nog steeds te lekken. Tijdens het zoeken op het internet vond ik dat het opnieuw plaatsen van een keerring mbv een speedi sleeve zou kunnen helpen. Ik kan hier alleen niks over vinden op dit forum en mijn monteur heeft dit ook nog niet eerder gedaan. Ik ben benieuwd of iemand bekend is met deze techniek en wat de ervaringen zijn en of iemand een monteur weet in de buurt van Apeldoorn die hier succes mee heeft gehad.
|
30 jun 2015 14:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Is er bij die vervanging geconstateerd dat de krukas ingesleten is?
Bij het monteren van een nieuwe keerring kan er een boel fout gaan. Met nieuwe lekkage tot gevolg. Een van die fouten is het gebruik van de verkeerde keerring, daar is het eea over te doen geweest in de loop van de productie.
Wat zijn de laatste 8 cijfers van je VIN? Dan zal ik kijken of daar iets over te vinden is.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 jun 2015 16:36 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
@Lein: Je vraag over ervaringen met Speedi-sleeves kan ik beantwoorden met het gegeven dat mijn collega's en ik, dertig jaar geleden al, goede ervaringen hadden met de toepassing van deze ringen vooral bij de revisie van torq-converters. Koppel-omvormers dus. Dat jou keerring na 181.000 km is gaan lekken kan een versleten keerring zijn, een ingesleten loopvlak of een combinatie van beiden. Met nog meer mogelijkheden die waarschijnlijk niet aan de orde zijn. ( o.a. carter compressie). Dat er nu weer lekkage is kan veel oorzaken hebben, waar JW-C5 ook al op wees. Mijn advies is een nieuwe juiste keerring op de juiste wijze te laten aanbrengen in combinatie met een Speedi-sleeve met de gedachte dat dubbel gestikt altijd sterker is. Succes gewenst.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
30 jun 2015 17:58 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Met jouw kilometerstand kan je krukas onmogelijk zover ingesleten zijn dat je aan de speedy-sleeves zou moeten. Ik durf met stelligheid te beweren dat je keerring gewoon niet goed gemonteerd is. Als een garage dit voor je gedaan heeft mogen ze het opnieuw doen en anders: Probeer eerst Bar's Leaks Rear Main Seal repair. Te koop via Amazon. http://barsleaks.com/product/concentrat ... al-repair/
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
30 jun 2015 22:08 |
|
|
Lein
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jul 2014 12:43 Berichten: 2
Auto: C5 Break exclusive 2004
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 181000
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Bedankt voor de reacties!
De monteur die de keerring vervangen heeft zegt niet goed naar de krukas te hebben gekeken. Hij zegt wel dat hij de keerring goed heeft gemonteerd.
Bedankt voor het aanbod om te kijken of de goede ring is gebruikt. De laatste 8 cijfers van mijn VIN zijn: 76504438
|
01 jul 2015 09:27 |
|
|
trxke
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06 Berichten: 287 Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Hallo,
Kan er mij iemand de werkwijze uitleggen voor het plaatsen van zo'n Speedi Sleeve? Mijn Xantia TCT heeft namelijk 2 krassen op de krukasschijf waar de oliekeerring rond zit, vliegwiel zijde dus. Ik heb een frissere motor in mijn Xantia gelepeld en heb dit gezien toen ik de keerring hiervan vervangende (met uitgebouwde motor). Voordat de nieuwe keerring er inging heb ik de beschadiging zou goed mogelijk proberen weg te polijsten (wel met gemonteerde krukas) de nieuwe keerring heb ik gelijk met het blok gemonteerd zodat hij nog zou lopen op het onbeschadigde deel. Helaas lekt hij toch nog, het is wel raar ik de auto met warme lopende motor op de brug gehad en heb eronder met een lamp 10tallen minuten staan kijken op de keerring (tussen vliegwiel en blok) en niets van lekkage gezien. Echter als je er mee rijd (hier op het erf want de Xantia is nog niet ingeschreven) en je legt hem stil hangt er wel olie onderaan het blok wat met 100% zekerheid langs de keerring komt.
Vraag is nu kan zo'n Speedi Sleeve gemonteerd worden rond de krukasschijf? want die heeft toch niet veel diepte (ik schat een 13mm) de diameter is 90mm dus Sleeve's zijn hiervoor verkrijgbaar. Hoe gebeurd de afdichting eigenlijk tussen sleeve en as/schijf, en heeft de sleeve een eindpunt/aanslag nodig? want die is er niet...
Graag jullie advies/ervaring.
Groeten, Kris
|
21 apr 2018 13:11 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
zit hier een stop achter het vliegwiel van de olie?
|
21 apr 2018 14:37 |
|
|
trxke
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06 Berichten: 287 Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Ja daar zit een stop maar die is kurkdroog, het komt zonder enige twijfel langs de krukaskeerring.
Ik ga nog even afwachten en eerst proberen de auto naar de keuring te krijgen, als dat lukt nog een paar 100 km rijden en zien of het verbeterd. Ik heb het ooit nog voor gehad dat een krukaskeering in het begin wat lekt wat stilaan verbeterde met rijden.
Maar zo'n speedi sleeve zou mij veel werk besparen, zonder dat zou de kortse weg zijn: versnellingsbak uitbouwen, koppeling en vliegwiel verwijderen dan de carterpan waar dan ook de aircocompressor moet voor uitgebouwd worden, + dat ook de onderste motorsteun en het lagerhuis van de rechtse aandrijfas eraf moet. Om zo met ingebouwde motor de krukas er uit te halen(waar dan ook de distributie voor los moet) om die dan naar het revisie bedrijf te doen om het loopvlak van de keerring terug op te zuiveren, uiteindelijk ben je dan ook beter dat de hele krukas word nagelopen en er nieuwe lagerschalen worden gemonteerd.
Je ziet wat het voordeel van zo'n speedi sleeve zou zijn, daarmee mijn interesse hierin...
|
22 apr 2018 14:08 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Mijn ervaring is met het bijgeleverde hulpgereedschap onderstaande snelle bus monteren en succes verzekert. Met de juiste keerring en als de maat 90 bij u juist is, anders even een passende kiezen. https://www.aandrijfshop.nl/skf-speedi-sleeve-c111/skf-speedi-sleeve-cr-99354.html
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
22 apr 2018 14:55 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
@trxke: Ter aanvulling. Aannemende dat je geen kruipolie als motorsmering gebruikt hoef je je over de afdichting sleeve/as geen zorgen te maken, dit gaat altijd goed. Tevens heeft de sleeve geen aanslag nodig en kan de originele keerring (voor TCT = 012728) gebruikt worden. In de verpakking is gewoonlijk ook een montage-instructie aanwezig. Succes gewenst Kris.
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
22 apr 2018 17:38 |
|
|
trxke
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06 Berichten: 287 Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
@goudfrank, Dank voor de reactie's. Monteren met wat Loctite voor de zekerheid zal geen kwaad kunnen denk ik ? Ik heb ondertussen een speedi sleeve nr 99352 gekocht op ebay UK, scheelt verzending in toch een 15 euro daar heb ik de keerring dan voor Het zal waarschijnlijk toch gebeuren voordat de auto naar de keuring gaat, ik laat nog weten hoe het gelukt is met de speedi sleeve. Ik had nog een paar filmpjes gezien en het lijkt echt wel de oplossing voor dergelijk probleem, simpel en effectief.
|
27 apr 2018 12:59 |
|
|
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
_________________ Groet, Jan 20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
27 apr 2018 13:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Ervaring speedi sleeve bij lekkage krukaskeerring
Ben benieuwd, nog nooit mee gewerkt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 apr 2018 23:04 |
|
|
|