Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olieverbruik ph2 2.0 16v
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16551
Pagina 6 van 20

Auteur:  GW-tje [ 16 aug 2015 19:08 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Een tijdje terug heb ik dit spul toegevoegd aan de motorolie:
Bar's Leaks Rear main seal repair

Ik had zo kort voor de vakantie geen trek meer in een distributieriemwissel en alle aanverwante zaken om de oliekeerring tussen pomp en onderblok te vervangen. De dame vertoonde weer hevige
olie-incontinentie. Dus vandaar deze toevoeging die tot nu toe goed werkt.

In onze vakantie heb ik de motor fors belast in toeren in de bergen en dat heeft geresulteerd in een verbruik van 0,6 liter op 2180km. Omgerekend dus: 1 op 3600.

Dat is weer iets meer olie, maar ik vind het niet verontrustend.

Auteur:  c5jan [ 16 aug 2015 20:36 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Bij mij lekte het uitlaat klepdeksel nogal. De rest blijft droog.
Het zou dus alleen gaan om interne lekkage of carter ventilatie problemen.

Auteur:  GW-tje [ 16 aug 2015 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Interne lekkage zal zich beperken tot de klepseals en wat lekkage langs de olieschraapveren op de zuigers.
Carterventilatie is vermoedelijk de grootste boosdoener.

Auteur:  GW-tje [ 05 nov 2015 22:29 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Bijlage:
Kleppen.jpg


En dat blijkt ook zo te zijn. Zie foto.
Van de week heb ik de koelwaterslang van de oliekoeler moeten vervangen en daarbij het inlaatspruitstuk verwijderd om toegang te krijgen. Ik heb foto's gemaakt van de inlaatkleppen en met de bijna 250.000 km op de klok van mijn EW10A, die 1:12,6 op LPG draait. Daarmee wil ik maar zeggen dat de motor perfect functioneert. Het inlaatspruitstuk functioneert overigens perfect als olieafscheider er kwam een klein plasje olie uit. Hiermee is denk ik aangetoond dat het hoge olieverbruik via de carterventilatie gaat.

Om de olie te laten waar die hoort wil ik een restrictie in de pijp van het kleppendeksel zetten. De kleppen krijg je niet schoon met wat voor toevoeging dan ook en vroeg of laat gaat de koolaanslag voor problemen zorgen.

Auteur:  Iceman [ 05 nov 2015 23:21 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Heel herkenbaar: viewtopic.php?f=63&t=12638&start=285"

Maar is dit inherent aan de lpg of een strukturele fout omtrent de klepseals?

Hoe groot heb je de opening van de karterventilatie nu gemaakt?

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  c5jan [ 05 nov 2015 23:31 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Oh die slang. Het lukte me samen met m'n garagist om deze slang onderlangs te vervangen maar makkelijk was anders. Scheelde wel een boel tijd.
Ben benieuwd naar je idee voor de carterventilatie....

Auteur:  boes [ 06 nov 2015 08:06 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Mooie macro foto!
Zeer benieuwd naar je modificatie.

Auteur:  GW-tje [ 06 nov 2015 09:59 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

@Iceman: dit heeft niets met de klepseals te maken. Daarlangs zal vast ook wat olie lekken maar niet zo'n significant deel als via de carterventilatie.
De constructiefout die hier in zit, is dat er geen fatsoenlijke olieafscheider is toegepast. De hete oliedamp wordt direct afgevoerd in de inlaat van de motor, terwijl de meeste automotoren vandaag de dag een fatsoenlijke voorziening hebben om gas/olie te scheiden.

Op de dieselmotoren (2.2 HDi) zit dit ding gemonteerd met dat doel:
Bijlage:
$T2eC16ZHJGEFFm5rRt4NBSco7tVSn!~~60_57.JPG

Misschien kan één van de dieselaars onder ons een paar foto's posten van de aansluitingen van deze afscheider. Probleem blijft dat de olie weer terug de motor in moet.
Een andere oplossing is deze ertussen fröbelen:
Bijlage:
$_12.JPG


Het belangrijkste is dat de hete oliedamp ergens kan condenseren en separaat van de gasstroom afgevoerd kan worden. Het mooiste is dat de olie het kleppendeksel niet verlaat. We denken nog even verder.......

Auteur:  Iceman [ 06 nov 2015 11:38 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Dat onderste potje heb ik ook gehad.
Er zit niets in dus dat werkt niet.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  GW-tje [ 06 nov 2015 12:28 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Ondertussen even een modelletje gemaakt van mijn idee. Dit plugje kan in de pijp op het kleppendeksel worden gestoken. 2 O-ringen om het op de plek te houden. Eens kijken of een maatje van mij dit 3D voor me wil printen.

Bijlage:
Assembly1.jpg


Bijlage:
Assembly2.jpg

Auteur:  JW-C5 [ 06 nov 2015 12:44 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Wat is de gedachte hierachter mbt de olieafscheiding uit de hete dampen?
Hoe gaat dat dan werken?

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 06 nov 2015 12:57 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Eerste opzetje, JW. De hete dampen ondervinden restrictie van het hoedje voor de opening en de uitstroom wordt gereduceerd over de kleine boringen. Al houdt het maar een liter tegen op de 10.000km dan is dat al een forse winst. Ik hoop dat de olie neerslaat tegen het hoedje en dat de gassen wel kunnen ontwijken.

Auteur:  BJG [ 06 nov 2015 13:20 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Leuk idee :smt023

Alleen komt dat goed met de smelttemperatuur van het 3D geprintte onderdeel?
Cartergassen hebben onder hoge belasting best een hoge temp. Ik denk meer dan de 200 C van het filament (?)

Auteur:  JW-C5 [ 06 nov 2015 13:45 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

....dan maar uit een stuk alu-staf draaien en er die gaten in boren?

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 06 nov 2015 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Gaan we bekijken BJG, anders laat ik het in RVS303 draaien. Aluminium kan inderdaad ook, JW.
Je postte net een fractie eerder.

Pagina 6 van 20 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/