Auteur |
Bericht |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Jij hebt de 1e generatie 2ltr, die verbruiken nauwelijks olie. Als je temperatuur meter nog nooit hoger is geweest dan 1/4 dan heb je: alleen maar 80km/h gereden en bij 2000rpm door geschakeld of je olietemperatuursensor wijkt af. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
11 jun 2015 06:15 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Of een vreselijk stukke thermostaat.
Maar gaarne hier alleen on topic en alleen reageren als je antwoord op mijn vragen hebt die specifiek gaan over een c5 ph2 2.0 16v met ew10a motor.
De rest graag in je eigen topic....danks!
|
11 jun 2015 08:02 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Mijn Ph1, EW10J4 zoop ook olie dus het echt een EW10XXX probleem
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
11 jun 2015 22:04 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Ik vraag mij af of dat laatste wel goed is. Bij mij staat de olietemperatuurmeter horizontaal als de motor lekker warm is. Er is wel ergens op dit forum een draadje met de juiste standen en de daarbij behorende temperaturen. Groeten, Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
11 jun 2015 22:31 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
De verschillen tussen de EW10J4 en de EW10A zijn ook niet heel groot. Op de EW10A is de EGR-klep verdwenen en de luchtpomp die zorgt voor het sneller opwarmen van de lambdasondes na de koude start. Verder is de inlaatnokkenas voorzien van een variator en hierdoor levert de motor iets meer kW's. Bij het oliefilter is al een warmtewisselaar gemonteerd om de olie te koelen. Verder is het onderblok van de motoren gelijk gebleven. De opening voor de luchtpomp-aansluiting zit er nog gewoon op, maar wordt niet gebruikt. PSA heeft er wel wat aandacht aan gegeven door de koeler te plaatsen bij het oliefilter maar dit is blijkbaar niet het probleem.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 jun 2015 07:54 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Die oliekoeler, ja, die waterslang was dus geknapt... Wat me vooral verbaast is de ontzettend snel oplopende motor temperatuur. Ik zou bijna zeggen: Maakt een koudere thermostaat uit...?
|
12 jun 2015 10:27 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Koudere thermostaat gaat eerder open, dus eerder koeling via radiateur, dus misschien iets minder snel een warme motor. Maar als je een flink eind rijdt en de zaak is thermisch volledig gestabiliseerd, dan maakt die thermostaat natuurlijk niets meer uit. Het grootste effect zou dan te bereiken zijn met een extra radiateur of een grotere. Net als bij de DS in het verleden een 2 of 3 rijen radiateur.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 jun 2015 10:59 |
|
|
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Mijn thermostaat is een tijdje geleden overleden , en toen heb ik een nieuwe gemonteerd die op 89 c opent. Ook mijn dame verbruikt best wat dus ik zal komende vakantie eens kijken of het scheeld.
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018 Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
12 jun 2015 20:55 |
|
|
My_First_C5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 sep 2009 22:05 Berichten: 116 Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Auto: Tourer 2.0I 16V Exclusive
Opties: Hydro, Pano, Massagestoel?!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 135000
Kleur: donker groen
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Voor wat het waard is (ik heb een ph2 2.0 16v, maar geen idee of dat met een ew10a motor is), ervaring die ik heb gehad.
Mijn thermostaat heb ik afgelopen jaar moeten laten vervangen. Ik heb het vermoeden dat deze al langer niet goed werkte. Het olieverbruik was aanzienlijk minder na het vervangen van de thermostaat. Ik zou moeten nakijken, maar ik gok dat ik voor vervanging 1:2000 liep, tegen 1:10000 na vervanging. Bovendien hingen er geen druppels olie meer onder de auto. Blijkbaar heeft de motor altijd te warm gelopen...
|
13 jun 2015 10:31 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Interessant... Mijn blok is droog volgens mij.
|
13 jun 2015 11:03 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Ph2 2.0i 16V = altijd EW10A. Interessante materie. Een verse thermostaat kost niets. Gaan we dus nog voor de vakantie doen!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 jun 2015 12:14 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Dat de motor flink warm wordt is bekend, de 105gr thermostaat helpt daar zeker bij. Trek de kap maar eens open na een tijdje snelweg, de walm van hitte die er dan vrij komt Ik ga morgen weg dus dat wordt hem niet meer. Maar ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Zou zo fijn zijn om niet te hoeven bedenken of je wel voldoende olie bij je hebt als je een lange rit gaat maken. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
13 jun 2015 13:21 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
My_First_C5 schreef: Bovendien hingen er geen druppels olie meer onder de auto. Blijkbaar heeft de motor altijd te warm gelopen... Ik vermoed dat er wel meer is gebeurd dan alleen een thermostaat vervangen. Bijvoorbeeld het aandraaien van een carterstop of het vervangen van de beruchte warmtewisselaar die wel eens voor problemen zorgt. Olielekkage los je namelijk niet (nooit) op door een thermostaat te vervangen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jun 2015 13:58 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Maar welke van die factoren zou leiden tot merkbaar verbruik?
|
13 jun 2015 14:42 |
|
|
turbo-hdi
C5club Newbie
Geregistreerd: 09 jan 2010 12:57 Berichten: 3
Auto: C5 2.0 HDI Berline Diff II
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 226000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Ik denk dat het toch te maken heeft met de carterdruk in de motor. Als je bij een "oud" type 2.0 de vuldop los draait als de motor loopt heb je weinig tot geen verandering in het loop gedrag. Doe je dit bij het nieuwe type dan gaat de motor slecht lopen en kan er zelfs een storing door ontstaan. Mijn idee is dat er in het kleppendeksel een klepje zit wat de carterdruk omhoog gooit en dat er daardoor een klein beetje olie met de verbranding mee gaat wat dus relateert in een olieverbruik. Ik denk dat regelmatig verversen zeker belangrijk is misschien eens motorflush proberen zodat de carterventilatie optimaal schoon blijft en dat het verbruik wat minder wordt
|
13 jun 2015 23:08 |
|
|
|