Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 296 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
 Olieverbruik ph2 2.0 16v 
Auteur Bericht
Online
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Olieverbruik ph2 2.0 16v
Gewoon nieuwsgierigheid. Ik heb gemerkt dat het olieverbruik van mijn C5 2.0 16v break best aanwezig is, ongeveer 1:1800. Niet zorgelijk volgens diverse kanalen en niet "bovenmatig" of onverwacht (ik was er al voor gewaarschuwd); en al vanaf nieuw een gegeven bij dit type motor (EW10 / EW10a).

Maar waar komt dit olieverbruik nou eigenlijk vandaan? Is het een kwestie van teveel onderdruk in de zuigers in combinatie met te zwakke veren of seals, of ligt er een carterslang verkeerd, wordt de olie te heet, of wat dan ook?

Wie heeft er ervaring mee?
Wat zijn de factoren die het beinvloeden?
En is er iets te doen om het olieverbruik 'te temmen'?

Ik meen zelf een soort negatieve relatie met het toerental op te merken; in tegenstelling tot wat je bij een versleten motor zou verwachten zorgt rustig rijden voor meer verbruik dan stevig doortrappen, waarbij de motor overigens wel zijn prettig levendige karakter laat voelen.

Garage René meldde goede ervaringen te hebben met de door hem gebruikte Kendall olie. Die heeft het inderdaad best een tijdje vol gehouden.
Ik heb er zelf noodgedwongen Kroon synteet MSP 5W40 in gemikt (iig datgene wat volgens de database van de automaterialenhandel het meest geschikt was).

Ik ben benieuwd naar tips, ideeën etc. van mensen die hier zelf ervaring of specifieke kennis over hebben, over wat er al dan niet van invloed is c.q. aan te doen zou kunnen zijn?


09 jun 2015 17:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Volgens de CitDocs is de 5W40 de enige olie die in de EW10A motor gebruikt mag worden.
Daarmee zit je dus goed.

Dat ze allemaal zoveel olie gebruiken is nieuw voor me.
Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee.
Herman heeft er zo eentje......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 jun 2015 00:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Bij mij ongeveer hetzelfde relaas. De Kendall heeft het inderdaad redelijk lang vol gehouden maar is moeilijk verkrijgbaar. Het olieverbruik van mijn EW10J4 (Dame Rouge) was behoorlijk en de huidige EW10A doet daar niet voor onder.
Mijn ervaring is dat de motorolie behoorlijk aan de temperatuur komt, getuige de damp uit de vuldop wanneer je die met warme motor losneemt. Als je het peil redelijk bovenin houdt en met verse olie, gaat het lang goed. Komt het peil onder de helft op de stok, gaat het ineens hard.
Omdat ik zoiets heb dat alle olie toch maar via de uitlaat onze dampkring bereikt èn olie (te)duur is in den lande, neem ik nu opnieuw de Techno olie (5W40) van de Action. Daar heb ik met Dame Rouge ruim een ton zonder problemen mee gereden.

Alles bij elkaar genomen vind ik het voor een moderne motor toch een vreemde zaak, dit olieverbruik.
We rijden toch geen BMW?

http://stores.ebay.nl/adams-mineraloele ... 34.c0.m322

Dit adres gebruik ik ook nog wel eens. Ik bestel daar dan de LDS, voor minder dan de helft van wat ze hier in NL kost en neem dan een 5 L. can met Total 5W40 erbij. Voor het geld red je het niet in NL.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


10 jun 2015 07:42
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Van de vier C5's 2 liter die ik heb gereden zoop alleen mijn vorige phase 2 veel olie. Die had ook rammelende klepstoters (en nog veeeel meer ellende ;) ) Bij de phase 1 en 3 heb ik geen klachten gehad. Huidig verbruik is 0,5 liter per 10.000 km.


10 jun 2015 08:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Hier het zelfde verhaal 1:1800

Op advies van JO 10W40 semi synthetische olie geprobeerd, blijft het zelfde.
Ook castrol 10W40 geprobeerd maar dan werd het verbruik hoger 1:1500.

Met 5W30 gaat het verbruik naar 1:1200 :smt190

Nu zit er gewoon Total Quartz 9000 Energy 5W40 in.
Ik bestel mijn olie per 20ltr in Duitsland, laatste keer was €92.- incl verzenden.

Oil-drop.de
Levoil.de

Ben benieuwd hoe het gaat tijdens de vakantie, met de vouwwagen en in de bergen.
Er gaat 2ltr reserve mee :o , eigenlijk te zot voor woorden maar goed. Hoop er maar 1 van te gebruiken maar als ze het nodig heeft krijgt ze het toch wel. :lol:

Die hoge motor temperaturen was mij ook al opgevallen, lijkt mij ook inherent aan de LPG. Heb al eens met de gedacht om een grote radiator te monteren.

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


10 jun 2015 08:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
De EW10A heeft een thermostaat die opent bij 105 graden. De hoge motortemperatuur is om het rendement te verbeteren.
Ik kan me voorstellen dat je die temperatuur wilt verlagen bijvoorbeeld bij het gebruik van lpg. Dan kun je een andere thermostaat monteren die bijvoorbeeld bij 90 gr. opent.
Het olieverbruik is denk ik iets om mee te leren leven :smt017

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 jun 2015 09:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Wat je zou kunnen proberen is een soort fijnmazig filter te plaatsen juist voor de aansluiting van de slang van de carterventilatie op het kleppendeksel. Hoe moeilijker daar een vloeistofnevel langs gaat des te meer olie blijft er in de motor.
Ooit zoiets gedaan bij een Golf. Rubber prop in de slang met een heel klein gaatje en daar was naderhand het olieverbruik nihil.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


10 jun 2015 09:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Ik merk bij mijn C5-I vooral olieverbruik als de olie ouder begint te worden: De eerste 15000 km na verversen gaat er een litertje bij, na 18000 weer een liter.

Normaliter laat ik dan ook verversen na 20.000 km.
Momenteel rijd ik door en er is de afgelopen 7.000 km (zit nu op 27000 sinds de vorige beurt) flink wat bij gegaan...

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


10 jun 2015 10:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
GW-tje schreef:
Rubber prop in de slang met een heel klein gaatje en daar was naderhand het olieverbruik nihil.


Wordt de carterdruk dan niet te hoog?

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


10 jun 2015 12:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
plaatst er een olie afscheider tussen,dat ken je toch?


10 jun 2015 12:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Heb ik geprobeerd maar die doorlaat was te groot dus het effect: nul

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


10 jun 2015 12:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
ik heb er is geplaatst van 1/4


10 jun 2015 12:57
Profiel
Online
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
GW-tje schreef:
Mijn ervaring is dat de motorolie behoorlijk aan de temperatuur komt, getuige de damp uit de vuldop wanneer je die met warme motor losneemt. Als je het peil redelijk bovenin houdt en met verse olie, gaat het lang goed. Komt het peil onder de helft op de stok, gaat het ineens hard.

Dat zou idd kunnen. De olietemp meter blijft wel netjes in z'n hok, in het midden dus, je zou verwachten dat minder olie heter wordt en dus sneller oververhit de uitgang kiest.

De motortemperatuur is volgens een OBDII scanner die ik aangesloten heb gehad al best snel rond de 100 graden en daar lijkt de motor zich best fijn bij te voelen - maar dat zou dus normaal zijn?
De temperatuurmeter op het instrumentenpaneel houdt netjes de suggestieve middenstand aan, die vindt het dus allemaal best.

Een kaliber plaatsen in de carterventilatie klinkt als een oplossing die PSA ook had kunnen bedenken indien deze werkzaam was - maar heeft iemand ook bij dit type motor hiermee een positieve ervaring? Ik heb het ooit bij mijn hevig carterventilerende Skodaatje ooit met een pijpenrager opgelost, ja dat werkte echt :D

Is er iemand die weet of hier een fabrieks modificatie voor is c.q. in een opvolgende versie een andere versie carterslangenspaghetti is aangebracht?

Ik blijf er wel echte olie in gooien, ddww.


10 jun 2015 15:47
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
1 op 1500 met de Kendall oil (van René).
En dat al de 100.000 km dat ik er mee rijdt.
Wil niet weten wat het wordt met andere olie :roll:

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


11 jun 2015 00:08
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2015 22:29
Berichten: 79
Woonplaats: Sittard
Auto: break 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09664 CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 122000
Kleur: gris iceland


Naar boven
Bericht Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
nu 4000km gereden met mijn ph1 2.0 16v. Olie-pijl nog max. temp. meter van de olie is nog nooit boven 1/4 geweest


11 jun 2015 00:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 296 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.