...kwart slag voor afdraaien, zeiden we vroeger
Maar ff serieus, veel sleutelaars hebben dat gevoel niet ontwikkeld.
Hoeveel zijn er niet die met een kruissleutel de wielmoeren veel te vast zetten, met nogal wat gevolgen?
En ik herinner me legio verhalen met de "broodtrommel" bij de Xantia, het gecombineerde kleppendeksel-luchtfilter zoals dat bij de oude 1.8i gebruikt werd.
Er zijn toen heel wat gevallen geweest van kapot getrokken spullen
Dat geldt ook bij de kleppendeksels en het ondercarter.
De bouten kunnen veel meer hebben dan de delen die vastgezet moeten worden. Die vervormen dan, met lekkage als gevolg.
Mijn gedachte is dan ook: gebruik een momentsleutel, of het moet al zijn dat je een doorgewinterde sleutelaar bent die precies weet wat hij doet
Volg daarbij dan de instructie over al-dan-niet invetten van de bouten, dat kan inderdaad wat schelen bij het moment waarmee de bouten aangehaald moeten worden.
Groet,
JW