Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Hij staat al een week te wachten op je.
WeTransfer wacht nog 2 dagen.........
_________________ Zeg maar André
|
15 jun 2015 23:16 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Er moet terug iets foutgelopen zijn... Ik probeer hier thuis iets te regelen met mijn server.in ieder geval bedankt voor de moeite !
Ik mag de C5 binnen een weekje naar de garage brengen. Alles bij elkaar toch een goeie 5000 € kosten. De verzekeringsexpert heeft vandaag alles goedgekeurd.
Hopelijk na het weekend meer nieuws over de zieke 2.2.
Groetjes
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
18 jun 2015 19:35 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13871 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
hoe is het verlopen?
|
24 jun 2015 10:20 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Goeieavond,
ik kan jullie nog geen uitsluitsel geven ;-( ik ben dit weekend aan de operatie begonnen, maar de pre-culasse is er nog niet vanaf. Heb ondertussen ook al wat gewerkt aan de XM Break veerbollen, remmen, die me zal vervoeren tijdens de afwezigheid van mijn C5 volgende week en heb ook een vriend geholpen met de diagnose van zijn C8 2.0 HDI die niet meer startte. Geen sync tussen nokkenas en krukas en geen signaal van de nokkenassensor, ook niet na vervanging ervan. Voedingsrelais - fout en ook gaspedaal - fout...we hebben hem naar de dealer gebracht. Vrijdag nog een Xantia 2.0 '93 weggeschonken en mee helpen verhuizen. Alweer een druk weekend dus. Morgennamiddag toch nog wat proberen sleutelen.
Nu de distributie los is, vervang ik dan best de distributieriem en waterpomp ? of zijn dat zotte kosten ? en wacht ik beter het vonnis af alvorens iets te bestellen ?
groetjes Stephan
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
24 jun 2015 20:14 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13871 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
volgens mij eerst zien wat er allemaal stuk
|
24 jun 2015 20:26 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Goeieavond iedereen,
sorry voor het lange wachten. Vandaag is het allemaal duidelijk geworden. Na de distributie , nokkenassen en pre-culasse te hebben gedemonteerd heb ik kunnen vaststellen dat 1 van de 2 inlaatkleppen van de bewuste cilinder, vast zit. Er was bijna geen beweging in te krijgen. Ik heb ze na een aantal keren ingespoten te hebben met kruipolie terug in beweging kunnen brengen, en ze beweegt nu vlot. Zou dit voldoende zijn om het euvel op te lossen ? Ik heb gemerkt dat alles zó smerig is van dat EGR-gedoe dat ik denk ik een halve dag zal moeten schoonmaken. Dat kan toch niet gezond zijn voor de motor he. Ik ben heel opgelucht dat de oorzaak gevonden is en dat ik verder kan. Ondertussen is ook de C5 Tourer hersteld (ongeval met vrachtwagen) Alles valt terug in de plooi.
groetjes aan iedereen Stephan
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
19 aug 2015 21:12 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13871 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
ik zou de klep maar toch is eruit halen,en ze bekijken
|
19 aug 2015 21:16 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Eens, een klep die vanzelf vast gaat zitten en met kruipolie gangbaar t krijgen is vind ik erg vreemd. Waar heb je de kruipolie gespoten? Bij de klepgeleider?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 aug 2015 22:28 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
goeiemorgen,
ik heb inderdaad de kruipolie bij de klepveer/-geleider gespoten die 'gesloten' stond en wat laten intrekken. na een paar keer kon ik de klep vlot bewegen. Bij nader inzien, gezien de enorme vervuiling van het inlaatcircuit en het feit van de klep, is het inderdaad misschien best om zoals willy4 aangeeft de ganse kop er af te halen en de klep te bekijken. Kan ik meteen ook alles grondig reinigen. Vinden jullie dat de moeite met 267000 Km ? (ook de ZF automaat)
Over de oorzaak ben ik er nog niet uit. Ik heb de wagen voor mijn zoon gekocht ongeveer anderhalf jaar geleden.(voor 1500 euro) Hij reed fantastisch, was gekeurd, had geen mankementen en was steeds bij de dealer op onderhoud geweest (ook ikzelf ga naar de dealer voor onderhoudsbeurten) de laatste dagen voor het voorval klaagde mijn zoon van een rare geur die vanonder de wagen kwam na het stilleggen. Op het forum heb ik gelezen dat een regeneratie van de Fap ook dergelijke geur kan veroorzaken (uitlaat die heter wordt) In de Lexia was te zien dat hij 4 kilometer geleden geregenereerd heeft. Zou het kunnen dat hij zijn regeneratie elke dag opnieuw startte maar nooit heeft kunnen afwerken, en dat daardoor iets fout is gelopen ? Misschien zelfs mede door verkeerde motorolie of zo ? de dagelijkse rit is ongeveer 2 keer 15km. stukje stad, stukje file, stukje 90Km/u Het zou me ten sterkste verbazen dat de motorolie niet de goeie zou zijn, want ik ga reeds sinds 1984 bij deze man voor onderhoud van ondermeer DS,CX,Xantia, XM, wel allen zonder FAP merk ik nu zelf op. waarschijnlijk is mijn theorie niet de juiste en hebben jullie meer ervaring en kennis.
groetjes Stephan
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
20 aug 2015 10:00 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13871 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
welke olie is erin gedaan?
|
20 aug 2015 10:10 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Naar mijn bescheiden mening heb je nu twee opties:
1. de boel dichtbouwen en proberen hoe het gaat. 2. de kop lichten en kijken waarom de klep zo zwaar ging.
Kies je voor optie 1 dan zou ik de motor zeer goed flushen met een reiniger in de motorolie en daarna de olie verversen.
Een kop van een 2.2 lichten is overigens erg veel werk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 aug 2015 12:24 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
de pre-culasse is nu als nieuw na een uur of 4 geborstel... welke motorolie precies gebruikt is, weet ik niet, ik heb nog nooit die vraag gesteld aangezien ik nooit enig probleem heb ondervonden. ik weet dat het merk Mobil is en op de kostennota staat 10W40, maar de man kan zich vergist hebben van vat bijvoorbeeld.
het liefst zou ik idd zoals willy4 het al aangaf alles uit elkaar halen. Als ik de nodige onderdelen bij elkaar tel, kom ik aan zo'n 200 euro.( distributie, waterpomp, cilinderkoppakking, gereedschap ed) wat niet onoverkomelijk is. Maar ik ben geneigd, gezien de kilometers, het werk en de extra kosten, om voor optie 1 te gaan en te zien wat er gebeurt. als ik de klepveer wegneem, en de klepsteel bekijk en reinig en ik test of de klep goed afsluit, kan ik het denk ik riskeren om de klep voorlopig te laten zitten en de motor gewoon met nieuwe waterpomp en distributieriem terug in elkaar te steken. Blijkt nadien dat de klep niet ok is, kan ik de kop nog steeds demonteren en de klep vervangen ?
zou ik de klep kunnen reinigen langs het inlaatkanaal ? en welk middel/methode geeft het beste resultaat ?
grtjs Stephan
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
21 aug 2015 15:59 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13871 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
moet daar geen 5W40 in? ja,je kunt het altijd proberen
|
21 aug 2015 17:56 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33396 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Iig geen 10w40
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
21 aug 2015 17:57 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
goeienamiddag,
na alles goed gereinigd te hebben, en een nieuwe distributieriem, waterpomp, accessoireriem, olie, oliefilter, brandstoffilter, enz te hebben gemonteerd, werd de motor donderdagavond vol goeie hoop gestart. Hij draaide onmiddellijk perfect en tot nu toe doet alles het nog perfect. Ik ga nu afwachten wat de stoute klep doet en indien nodig vervang ik ze alsnog. Nu ik weet hoe alles in mekaar zit zal dat veel sneller gaan.
Wat er juist gebeurde en hoe de klep vast kwam te zitten zal voor mij een raadsel blijven. Belangrijkste is dat alles terug werkt. Dank jullie allen voor het meedenken en tot later
Stephan
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
14 sep 2015 17:57 |
|
|
|