Auteur |
Bericht |
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
nog vergeten vermelden dat het plastic bekertje dient om een oliestraal tegen te houden, afkomstig vanuit de kettingspanner.
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
30 mei 2015 14:53 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Goed gedaan! Diagnose is dus gesteld! De compressie zakt weg. Nu nog de oorzaak: Gezien het feit dat de compressie weg zakt na een paar seconden het rondstarten zal het probleem zich vermoedelijk bevinden in de afdichting van een van beide kleppen en niet veroorzaakt worden door een lekke zuiger of zuigerveer. Jij bent handig genoeg zie ik, dus ik durf je te vragen: doe de test eens met een gedemonteerd oliefilter (bakje er onder )
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 mei 2015 16:33 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
of ,als de kleppen dicht staan de krukas blokkeren en druk op die zuiger zetten en dan horen vanwaar het drukverlies komt
|
30 mei 2015 16:41 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Met BJG's reactie gaat de gedachte lijkt mij eerder in de richting van een hydro-stoter die teveel druk opbouwt en dan de klep wat open laat staan. Zie eerdere gedachtenwisseling daarover.
Bij dit verschijnsel zal de klep dicht staan in stationaire toestand, daar zorgt de klepveer wel voor. Die drukt de zuiger van de hydro-stoter dan wel terug.
Door het filter weg te nemen kan de stoter geen druk opbouwen, naar ik denk. @ BJG: Is dat het idee er achter?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 mei 2015 18:34 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
ok beste mensen, alvast bedankt voor de tips ! we komen er wel snel achter nu. Fantastisch toch zo'n forum ! Ik mag er niet aan denken wat dit bij een dealer zou gekost hebben...mocht ik er al geraakt zijn Ik doe morgen de testjes en jullie horen het wel alvast een prettige avond !
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
30 mei 2015 19:35 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
De bedoeling is te controleren of de oliedruk invloed heeft op de compressie, en dan denk ik inderdaad aan een stoter bijvoorbeeld.
De test van Willy is in principe goed alleen ik verwacht dat die niets aan het licht brengt omdat de klacht pas optreedt na een poosje draaien of starten.
@Cassix je kunt ze beide doen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 mei 2015 21:33 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
en het mysterie wordt nog grimmiger....
Als ik op de betreffende zuiger, met de in- en uitlaatkleppen dicht, 7 Bar perslucht zet, gebeurt er niets. Ik heb op dat moment niet gestart natuurlijk want dan gaan de kleppen sowieso openen. Om dezelfde test te doen wanneer het fenomeen zich voordoet, kan ik niet snel genoeg zijn, want de klep sluit zich bij ronddraaiende motor blijkbaar niet snel genoeg om de compressie te behouden, maar te snel nadat de motor stopt met draaien (op de startmotor wel te verstaan) om de test te kunnen doen.
Met afgenomen oliefilter is het resultaat hetzelfde.
Wat me nu is opgevallen : -de testopstelling zonder of met oliefilter, zelfde resultaat -bij de 3de cilinder de verstuiver gemonteerd, de overige verstuivers niet. -dan starten voel ik elke keer 4 compressieslagen, en vanaf de vijfde is het mis. -Contact af, onmiddellijk terug starten en terug dezelfde cyclus : 4xcompressie op cilinder 3 en vanaf de vijfde slag bijna geen compressie meer. alle andere cilinders doen het wel goed bij dezelfde test.
Dus is volgens mij een stroeflopende uitlaatklep ook al redelijk onwaarschijnlijk, als die zelf de tel kan bijhouden om telkens weer na 4 keer moeilijk te gaan doen, niet ? 't is dat ik hem zo mooi vind....zou zonde zijn om hem op te geven
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
03 jun 2015 16:19 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
hier zitten toch geen kleppen op ,die electrisch bediend worden zoals op ALFA en FIAT
|
03 jun 2015 17:24 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
ik zie niets dat daarop zou wijzen, maar ik moet opzoeken hoe je dat kan zien. Ik heb wel een sensor op het kleppendeksel dat de uitlaat-nokkenas registreert en in de Lexia zegt dat hij gesynchroniseerd is. zonder die sensor wil hij niet starten.
groetjes Stephan
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
03 jun 2015 19:01 |
|
|
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Kop er af en reviseren. Greetz Iceman
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
03 jun 2015 19:36 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3547 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
Lekt ie niet bij de gloeibougie? (Icm opwarming kop) Heb je de gloeikaars er al uit getrokken en hoe zag die eruit?( zal bij de 2.2 wel achterop zitten)
|
03 jun 2015 19:57 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
het zou misschien kunnen dat er een klepveer gebroken is dat die bij lage omwentelingen de tijd heeft om te sluiten
|
03 jun 2015 20:46 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
ik ga de wagen binnen zetten en idd stilaan beginnen voorbereiden waarvoor ik al vreesde. Misschien alvast beginnen met het bovenste gedeelte vd kop ? zodat de veren en dergelijke zichtbaar worden ? Ik heb gezien dat de nokkenassen door dit gedeelte op hun plaats gehouden worden. Zullen die blijven liggen of moet ook de distributie reeds los ? groetjes
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
03 jun 2015 21:03 |
|
|
Cassisx
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54 Berichten: 36 Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
de gloeibougie nr 3 zag er normaal uit, geen beschadigingen en geen abnormale gebreken op te merken. Die van de eerste 2 zijn er niet uitgehaald. De laatste 2 (nr 3 & 4) zagen er gelijkaardig uit.
grtjs Stephan
_________________ --Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --
de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010
|
03 jun 2015 21:10 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: 2.2 met kuren
normaal moet de distributie los,als er een veer stuk is en als je geluk hebt kun je die vervangen zonder de kop eraf te doen
|
03 jun 2015 21:16 |
|
|
|