Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 2.2 met kuren 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
niet allemaal Willy, niet allemaal :smt203

_________________
Zeg maar André


23 mei 2015 00:17
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4077
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
ik sluit mij helemaal bij andre aan :smt203 ;)

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


23 mei 2015 00:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54
Berichten: 36
Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Goeiemorgen,

ik begrijp de reacties maar al te goed en excuses zijn hier dan ook op zijn plaats. Ik heb gewoon logisch geredeneerd, maar heb begrepen dat dat niet baat en dat ervaring nog maar eens heel belangrijk blijkt te zijn.
We hebben een noodoplossing moeten bedenken om mij zoon toch een wagen te bezorgen, en de tijdsdruk is nu weg. Ik heb nu alle tijd om jullie raad op te volgen.
Ik start vandaag opnieuw.
Nogmaals mijn excuses

grtn
Stephan

_________________
--Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --

de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010


23 mei 2015 09:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 mei 2015 21:17
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54
Berichten: 36
Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
goeieavond,

ik begin stilaan te begrijpen wat er fout loopt bij de C5.
compressie is ok, Lexia ziet niets, motor draait even goed en nadien op 3 pootjes...
Wat ik vandaag ondervonden heb bij de compressietest : als je de motor start, met niet-aangesloten verstuivers, dan start hij eerst met een normaal geluid. Echter na wat doorstarten (een paar seconden) verliest een cilinder (de verdachte) zijn oorspronkelijke compressie, naar mijn mening doordat een uitlaatklep stroef opent en sluit. Althans, dat is mijn theorie. Denken jullie dat dit mogelijk is en is er iets aan te doen zonder de kop er te moeten afhalen ?

grtjs
Stephan

_________________
--Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --

de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010


25 mei 2015 20:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
dat moet je dan achteraan aan de uitlaat horen


25 mei 2015 20:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Graag iets meer info Willy, wat moet je dan horen?

_________________
Zeg maar André


25 mei 2015 22:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Bij de HDI zal de uitlaatklep helemaal moeten sluiten, anders slaat 'ie tegen de bovenkant van de zuiger. Dat luistert heel nauw, er zitten dan ook uitsparingen in de bovenkant van de zuiger om plaats te maken voor de klep.

Het lijkt me dan ook sterk dat de uitlaatklep niet goed sluit. Als dat al het geval zou zijn zou je dat moeten horen.
En dan niet alleen via de uitlaat zoals Willy aangeeft, maar ook door het tikken van de klep tegen de zuiger. Dat is een heel naar geluid :shock:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 mei 2015 22:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Cassisx schreef:
Echter na wat doorstarten (een paar seconden) verliest een cilinder (de verdachte) zijn oorspronkelijke compressie, naar mijn mening doordat een uitlaatklep stroef opent en sluit. Althans, dat is mijn theorie.
grtjs
Stephan

Dat compressieverlies heb je dat gemeten?

Zo ja,
zet dan eens druk op de betreffende cilinder via een (zelf te maken) verloop dan kun je een lektest doen en horen waar de lekkage op dat moment zit.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 mei 2015 23:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Acht jij het mogelijk dat een klep bij het starten wél, en na korte tijd niet meer goed sluit?
If so, wat zou daarvan dan de reden kunnen zijn?

Ik kan me niet voorstellen dat het een "zwaarlopende" klepsteel is in de klep geleider.
Zou het dan een hydrostoter kunnen zijn die teveel druk opbouwt waardoor een klep niet meer wil sluiten?
Maar als dat gebeurt, is er dan wel voldoende ruimte in de zuiger om dat dan zonder aantikken te laten plaatsvinden?

Of dit hier speelt weten we (nog) niet.
Ik ben gewoon benieuwd naar je gedachten en overwegingen hierbij ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 mei 2015 00:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
@ JW Theoretisch kan dat, als de oliedruk te hoog oploopt omdat de klep in de oliepomp bijvoorbeeld vast zit. Maar dan verwacht je het bij meerdere cilinders.

Maar het gaat mij wel heel ver om daar op te focussen. Het is in mijn optiek nog niet geheel zeker dat de compressie eerst goed is , en dan wegvalt en ook nog slechts op 1 cilinder.
gezien de correctiewaarden is het niet slechts 1 cilinder die problemen geeft.

@ Cassix: Ik ben er van uit gegaan dat het normale spoelverstuivers zijn. Maar gezien het gedrag bij loskoppelen van de verstuivers twijfel ik daar aan. Als het toch piëzoverstuivers zijn kun je die beter niet loskoppelen bij draaiende motor.

Heb je een foto van de verstuiver?
Heb je de gemeten compressiewaarden per cilinder?
En de waarden na enige tijd doorstarten?
Nagelt de motor voordat hij afslaat?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 mei 2015 09:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
hoe reageert de motor bij het gas geven?


26 mei 2015 09:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54
Berichten: 36
Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Hallo allen,

bedankt alvast om mee te denken ! tof !
bovenop de motorproblemen ben ik nu ook ziek thuis, met een vreselijke hoest en een pijnlijke keel... maar dat betekent niets vergeleken met de bibber van de 2.2 ;-)

wat ik gisteren en vandaag nog vaststelde :
bij het starten met afgekoppelde verstuivers (ik neem er morgen een fotootje van) start hij normaal ttz je hoort dat de 4 zuigers compressie hebben aan de regelmaat in het geluid vd motor. Na een paar seconden hoor je duidelijk dat hij in die regelmaat 1 keer "overslaat". Maar dat heeft hij in het begin(dus de eerste paar seconden) niet. Gisteren wat te veel gestart en met een zwakkere batterij heeft hij het niet. Dan draait de startmotor trager. Vannacht de batterij opgeladen en nu de startmotor weer op volle toeren draait hoor je het fenomeen al na 2à3 seconden.

Met de verstuivers aangesloten slaat de motor onmiddellijk aan, en draait dan efkes perfect. Nadien bibbert hij er bijna uit. In de uitlaat hoor je inderdaad een soort ploffend geluid, wat meegaat met het toerental.
Bij gas geven hoor je bij ongeveer 1500tr/min dat de turbo begint te fluiten maar hij klimt maar moeizaam naar de 2000 tr/min. Bijna geen rook, wel het ploffend geluid in de uitlaat. Boven de 2000 tr/min draait hij plots weer beter, maar een enorme lichtblauwe rookpluim vervuilt de plaatselijke lucht.
Ik kan gerust een filmpje maken, maar weet niet of we filmpjes hier kunnen invoegen.
de motor maakt idd een licht tikkend geluid, maar ik dacht dat dat de verstuivers waren (zoals bij een benzine CX of XM bijvoorbeeld.

hoestende groetjes
Stephan

_________________
--Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --

de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010


27 mei 2015 20:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Afbeelding
dan ga je de compressie is toch moeten meten
de foto van hierboven kun je krijgen door een slechte verstuiver
daarom had ik vroeger gevraagd om de verstuivers te laten controleren,dan had je een verslag van de verstuivers

er kunnen ook nog kleppen verbrand zijn,misschien ken je iemand die in de motor kan kijken met een endoscoop


27 mei 2015 20:33
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 jun 2013 22:54
Berichten: 36
Woonplaats: België - Ninove
Auto: C5 tourer Exclusive 2.0 HDI163 bva6
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 80000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2.2 met kuren
Wat een natte zaterdag zeg !
Goed, ik heb me deze keer zelf een tooltje gemaakt om de compressie via de verstuivergaten te meten, is veeeeeeeeeeeel gemakkelijker. Ik heb nu ook proefondervindelijk vastgesteld dat je met losgemaakte verstuiveraansluitingen, niet bang hoeft te zijn van de hoge werkdrukken van de Common Rail. Die druk komt er pas bij tegendruk, dus als verstuivers aangesloten zijn. Dus gewoon de 4 verstuivers gedemonteerd, 4 darmpjes op de afgekoppelde toevoerleidingen om de brandstof op te vangen en de compressiemeter kan aangesloten worden.
Resultaat : het staat nu vast dat de compressie voor de 4 cilinders bij het begin ok is, maar na wat doorstarten, de druk in de 3de cilinder van ongeveer 20 Bar naar een paar Bar zakt. (maar niet volledig nul). Bij de andere 3 niet en blijft alles normaal.



grtjs
Stephan


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
--Je kan er niet uit halen wat er niet in zit --

de collectie van oud naar nieuw : DSpecial 1973-CX Pallas D 1980-CX Prestige 2.4 1982-CX Prestige Turbo 2 "blindée" 1988-CX Prestige Cassis Nacré 1988-Xantia 16V 1993-XM V6 aut. 1993-XM V6.24 1993-Xantia V6 Excl. 1999-Xantia V6 Excl. 2000-XM V6 Excl. 2000-C5 2.2 HDIF ph1 Break Excl. 2004-C8 2.2HDI Aut Excl. 2008-C5 Tourer Excl. 2010


30 mei 2015 14:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.